måndag 6 mars 2023

Födelsedag ...

Jakob har födelsedag, Hipp Hipp Hurra för honom idag och här var vi påväg till restaurang, där sonen bjöd oss på lunch. 

Vi hade barnen med familjer här hemma på lite fika, igår eftermiddag.
Började morgonen med att tittade på Vasaloppets start. Visst är det imponerande att så många som 15 800 är till starten. Hörde idag, att det var en tjej som hade åkt hela sträckan, utan stavar. Och en person hade åkt baklänges! Ingen av oss har kört Vasaloppet, däremot har vi stått bredvid och känt hur det vibrerat i marken i starten. 


Jag fortsatte och bakade lite bullar som var på en nattjäst deg, med bara lite jäst och vatten, ingen mjölk alls. Det receptet har jag inte prövat tidigare och den var så kletig. Ja riktigt kletig, det gick inte ens att rulla ihop den. Kunde i alla fall dela i bitar och få över det till formar. Haha det såg ut som muffins och dessutom gick det inte att breda ut fyllning utan den fick jag lägga ut i klumpar. Ja jösses vilken deg, om, det blir en gång till, ska jag nog ta i lite mer mjöl. 

När dom var gräddade, såg dom ut så här, inte de vackraste jag gjort men dom var fluffiga och goda.
Bakade även Scones och till dom blåbärssylt, färsk ost och lemon curd.
Gjorde LemonCurd, vet att det finns att köpa men det är mycket godare och enkelt att göra egen.
Mandeltårta med lemon curd, spritsad grädde och hallon.

En skål med fruktsallad också.
Javisstja några Chokladbollar också.

Ljuvliga blommor har vi nu, bland annat dessa Hyacinter, som vi oftast förknippar med julblomma. Fast i Schweiz är det en riktig Vårblomma.

Nu inväntar vi busvädret som enl väderlekstjänsten är på ingående, mera snö mera snö.

Kram 
Yvonné







6 kommentarer:

  1. Stort grattis till Jacob! Och rejält firad blev han verkligen. Så mycket gott du bakat och kan tänka mig att gästerna lät sig väl smaka. Och väldigt trevligt idag att bli bjuden på födelsedagslunch-
    Hoppas det på alla sätt blev en bra dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han Tackar och han blev så nöjd och glad av firandet.

      Radera
  2. Vilket mysigt födelsedagsfirande! Plötsligt blev jag sugen på scones, så länge sedan vi åt det!
    Kom på att jag har dadlar i kylskåpet, kanske blir det några halvnyttiga chokladbollar idag när det definitivt blir en innedag eftersom ovädret hunnit hit och det snöar små, små flingor alldeles tätt och på tvären!
    Ha det så gott, kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det gott med Scones och det är något som jag gör alldeles för sällan. Kram

      Radera
  3. Så roligt att ni fick umgås med er fina son denna födelsedagen. Sen vill jag också säga att du är en drottning i köket med baket och fikat bästa sis Yvonne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack gulle dig❤️ Jo det var mysigt att gå på lunch med honom. Kramiz

      Radera