söndag 18 april 2021

En Del Vårbestyr ...

Det har varit en hel del arbete i trädgården, senaste dagarna. Vi har gjort om grönsakslandet, började med att brädorna runt landet skulle bytas ut mot lekablock. Det hela slutade med att landet blivit mycket större, vilket inte alls var meningen och dessutom fått nät över. 

Först satte vi upp ett grönt nät, vilket inte alls kändes bra. Vart oroliga att fåglarna skulle fastna i de små maskorna. Nätet behövs för våra ovälkomna fyrbenta djur såsom katter och rådjur.
 Det byttes ut mot ett svart kraftigare nät och det tror vi kommer fungera bra. 

Med ett så pass stort land, har vi skaffat fröer och både tidig och sen sättpotatis, som får förgro. Fortfarande har vi nätter med minusgrader, det lär dröja att plantera ut de små plantorna. 

***

Miljötänk, är väl bra att ha. Så tänkte jag när det var dags att skura altanen. Inga starka medel, utan nu hade jag 1 liter varmt vatten, 3 dl ättika och ett par droppar diskmedel. Skura skura skura när det var klart, spolades altanen av med vatten. Därefter blandades 10 liter vatten med 3 dl linoljesåpa. Bara att fortsätta skura skura skura. Jag har fortfarande lite problem med handen, så Jakob hjälpte till med altantvätten. 

Dagen efter skurade jag altanen ytterligare en gång med blandningen 10 liter vatten och 3 dl linoljesåpa. 

Måste säga att den är mycket ljusare nu när den torkat och känns len, på något sätt. Nu ska vi se hur den håller sig med såpan, för den ska inte oljas in. 

Dessa tre ingredienser, såpa ättika och bikarbonat är något vi använder till mycket. Väldigt bra att blanda ihop och rengöra fogarna i badrummet med. Duschväggarna likaså, såpa ättika. Inga starka wc medel, bara såpa och toastolen blir skinande ren. Sköljmedel till tvätten har jag slutat med för länge sedan, däremot tar jag en skvätt ättika, vilket dels binder färgerna och gör kläderna mjuka.

***

Förra våren, målade jag om bordet vi har i uterummet. Det målades i en rosa färg då den ljusa lila färgen bländade. 

Jaha nu är det en ny Vår och självklart ska bordet få en ny färg. Kanske inte vad vi hade pratat om men när jag ändå höll på att fixa i ordning altanen och uterummet, kändes inte den rosa färgen bra. Sagt och gjort, en vända till färgbutiken iförd munskydd och visir, följde det med en annan färg hem. 

Den turkosa soffan är fin och nu fick bordet några nyanser mörkare färg. Hade kunnat varit något mörkare nyans, ja vi får se hur det blir när det torkat och grejer kommer på bordet och solen skiner. 
Sydde en rund bordsduk med resår, vilket gör att duken sitter på plats och inga flikar som fladdrar upp i kaffekoppen.

***

Nu har golfbanan öppnat och Jakob har redan spelat, i morgon är det min premiär runda.


Stora knoppar i Körsbärsträdet

Njut nu av Våren

Kram

Yvonné



6 kommentarer:

  1. Inget litet jobb som ni gjort. Jag hade en odlingsbänk jag också under några år, fast betydligt mindre än er. Jag fyllde den med kompostjord. När jag odlat potatis första året blev jorden väldigt torr och svår att hålla fuktig, trots att jag hade en bevattningsslag under ytan. Jag hade ett plasttält över den. Sedan använde grannens katter den och då tog jag bort den. Lycka till i trädgårdsarbetet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi som inte hade tänkt odla något mer än squash och så blev det så här pass stort. Det blir vad det blir och nätet är bra att hålla katterna borta.

      Radera
  2. När våren kommer spritter det t o m i min "odlingstarm" men i år blir det max lite kryddor i en lerkruka. Vilka härliga nyanser på era altanmöbler. Då känner jag mig tråkig som bara köpt hårdvax i en vitare nyans för att fixa till ett köksbord i ek som ska få sin plats på nya balkongen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kryddor är härligt att ha tillgång till o dom kan ni ta med i husbilen också hihi.
      Färg är ju kul tycker jag och den rosa blev lite stickig för ögonen i solljuset. Hoppas detta blir bättre, annars blir det ytterligare lite mörkare nyans. De vita möblerna vi har på framsidan av huset blev målade i grått, perfekt. Grannens hus är vitt och det reflekterar in i vårat kök, så Jakob använder solglasögon inne hihi kan ju inte be grannen att måla om huset hahaha

      Radera
  3. En hel del jobb med att ordna till landet men friskvård är det och roligt att odla är det- Har gjort det i ett tidigare liv när vi bodde i villa och med stor tomt. Men odlingarna är egentligen inget jag saknar nu. Blommor har vi på balkongen och har satt potatis i en hink och lite kryddor ska vi ha. Tomater också.
    Tycker att er lösning här med nätet blev jättebra.
    Vilken bra idé med duken med resår i som ju då sitter kvar. Något du borde "ta patent" på.
    Även här är såpa. ättika och bikarbonat i användning till mycket.
    Önskar er fortsatt fina dagar och lycka till med golfpremiären-

    SvaraRadera
  4. Förstår att du har lite närodlat på balkongen, det är härligt med örter. Nu blev detta land lite stort, vilket inte var tänkt från början.
    Visst är det bra med de tre ingredienserna, de fixar allt.
    Du kan göra en sådan duk också ifall det kommer en vindpust😊

    SvaraRadera