onsdag 5 februari 2020

Grönt Är Skönt, Rött Är Sött, Gult Är Fult Och ...

Blått Är Flott

När jag var tonåring hade jag mycket blått. Bland annat en vändbar jacka med ena sidan rosa och andra ljusblå. Sedan hände något då jag inte valde att ha något blått alls. Tror att det var min kompis, som läst och sa att man ser gammal ut i mörkblått! 
Nu är jag väl snart gammal nog, för att börja använda blått igen hahahaha
Alltså har jag sytt två klänningar i blått.
Den här modellen är likadan som min tidigare i rostbrunt, med flikar.
Sydd i bambutrikå som är ett väldigt skönt material och kantad med spets nertill inuti.
 Så här ser det ut i neder kanten.


Har haft några plädar liggande som jag aldrig använt. Nu kom jag på att den kunde jag sy en poncho av. Klipp klipp och sy ihop ena sidan och sicksacka runt halsöppningen, klart.
Visserligen är den i polyester men den duger bra att ha över kappan.
Den andra klänningen är i plysch.
Flyttade ner midjan lite och gjorde den ganska lång, kanske kommer den att kortas av. Som det är nu, ser det inte klokt ut med kappa, då klänningen hänger ner under. Det får blir en hemma klänning så länge, varm och skön (med tanke på att värmepumpe har gått sönder!)
Omlott kragen har jag lagt/vikt ut så man ser spetstyget inuti kragen.
Det är en halvcirkel kjol, snurrkjol, oj så yr i huvudet man blir.
 På modellen finns luva eller krage. Valde att sy en omlott krage, som fodrades med spetstyg. Likadant spetstyg som förra klänningen.
 Öljetterna har blingbling stenar.
 Likaså fick fickorna spetstyg med plysch tyget bakom. Ville inte bara ha spetsen då man såg igenom.

Dessan ( bloggen Vardags-glitter) hade sytt en fin blommig blus till sin mor. 
Då passade jag på att sy en likadan knytblus till min mor. Den har också lite blått i tyget och passade henne perfekt. Det vet man ju aldrig när man ska överraska och inte kan prova. 

Kram
Yvonné



10 kommentarer:

  1. Du är då för rolig med dina klänningsvisningar och snurrningar :-)) Superfina klänningar allihopa...du har blivit som mej ...gilla blått i alla de slag:) Jättefin blus/tröja till din mamma också. Kramiz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte bara klänningen som är snurrig, utan det är nog jag också hahaha. Jo mamma tyckte om den modellen också.
      Kramizar

      Radera
  2. Så snygg du är i blått och läckra skapelser är det också! Blått är definitivt inte min färg, personligen och i kläder vill säga, men du som är blondin blir helt fantastisk i blått...sen så är det ju "flott" också. Första klänningen är ursnygg, tuff och passar dig perfekt!
    Det är som det är med färger, när jag jobbar tycker jag om alla färger och nyanser, men i mina egna kläder går det mot orange, rött och ibland lite grönt. Svart har jag alltid älskat, men nu när det svarta har blivit en "uniform" och en "skyddsmask" vill jag inte ha det längre. När jag gick på Beckmans på 70-talet var jag en av dem som började med "svartstuket"...då häftigt, men nu bara trist, eller hur? Ha det gott och du...blått är din färg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gertie för dina fina ord, jag får kanske blanda in lite mer blått i kläderna. Tänk så olika vi känner oss i färg. Svart är något som jag inte vill använda, känner mig bortkommen när jag har använt det.
      Ha det fortsatt fint bland de fantastiska djuren.

      Radera
  3. Fina klänningar! Så perfekt att kunna sy, då får man det ju som man vill ha det själv! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ibland blir det lite si så men då kan man alltid ändra om eller sy något annat av det hihi

      Radera
  4. Visst är blått flott, åtminstone de fina kläderna du mannekänger med i "vårsolen". Den första modellen du sytt i flera tyger är riktigt läcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar så mycket. Just det där med flikar och att det är kortare fram än bakdelen, är egentligen inte något som jag tycker om. Tycker att benen framhävs mer när det är en längre bakdel, vilket jag inte tyckt om, mannekängben har jag ju inte precis hahaha. Men så tänkte jag att det måste testas. Och nu trivs jag väldigt bra med fladdret. Man är ju inte sämre än att man kan ändra sig hahaha

      Radera
  5. Vilken kreativitet! Och så duktig du är på att sy och få till det. Imponerande. Så många fina detaljer som gör "det där lilla extra". Vad gäller blått och i olika nyanser är det min färg och har alltid varit.
    Och så smart att förvandla en pläd till en poncho. Hade aldrig ens kommit på tanken. Är tyvärr inte så kreativ vad gäller att "skapa".

    SvaraRadera
  6. Superfina kläder!! Blått är flått!! Den mamma var också fin! Kramar

    SvaraRadera