måndag 10 februari 2020

Ortos Och Ryggborste ...

Morbus de Quervain, så är det latinska namnet på den skadan jag har i handleden. Alltså dubbelsidig senskideinflammation. 
Det har pågått sedan i början av november (skrev om det i ett inlägg 28:e november) och med facit i hand, något felbehandlat. Kanske inte rätt ord men när olika instanser inte samarbetar, utan bara ser till sitt, nästan med skygglappar, då blir det på så här vis, kan jag tycka. Det var så arbetsterapeuten sa när jag var där förra veckan.
Hade ortopeden skickat mig till arbetsterapeuten vid första besöket för en ortos och fått sjukskrivning, hade nog detta gått snabbare. Men så blev det ju inte. Fick ingen ordination mer än att: vila och inte anstränga den. Ja hur lätt är det när jag jobbar inom vården. När jag var hos ortopeden för andra gången och fick kortisonsprutan och jag återigen berättade hur svårt det var att uträtta vissa saker. Fick då svaret: "du har väl två händer och man behöver inte vara hypokondriker". Ja och därefter lämnade jag rummet.
Har själv sökt hjälp hos sjukgymnasten, som gav mig några rörelser att utföra dagligen. Ajajaj vad det sved och värken tilltog. Då undrar jag lite: varför fick jag sådana rörelser när det var en inflammation? Bra att fatta eget beslut, det blev ingen träning av dessa rörelser. Vid återbesök hos sjukgymnasten bad jag att få komma till arbetsterapeuten för en ortos.

Det här med olika yrkesgrupper verkar lite svårt, just med teamarbete över gränserna.
Det är något vi pratar om på mitt jobb, det är så viktigt med teamarbete. Det ska beslutas i teamet men så blir det inte alltid. Däremot vad vi ser mer av, är att när vi, som jobbar nära patienten kommer med förslag och ideer till arbetsterapeuten/sjukgymnast, är inte alltid så populärt. Man ska inte klampa in med förslag till annan yrkesgrupp. Suck säger jag bara.

Äntligen kom jag till arbetsterapeuten som gjorde en ortos. En "plastbit" lades i 80 gradigt varmt vatten för att sedan läggas på handleden och formas över handleden. 
Glad skuttade jag hem med ortosen på handen. Dagen efter på jobbet, vart inte lika glatt med den ortosen. Ajajaj den satt inte bra utan handen rörde sig och det blev fuktigt inuti och fyra röda märken av trycket. Idag har jag sökt arbetsterapeuten enl överenskommelse, utan att hon har återkopplat.
Väntan går vidare. Inte går det fort att bli frisk inte.

***
Trots att jag har två händer, tycker jag att det är svårt att smörja ryggen. Hittade en smart "borste" med långt skaft, som en ryggborste. Den här har inte någon borst utan det är kulor.
 Skruvar man av locket med kulorna, ser den ut så här med olika fack. Däri häller  man kräm/lotion/solkräm eller vad man nu vill smörja ryggen med, och skruvar tillbaka locket.
Det fördeles en lagom mängd och riktigt skönt med kulorna som rullar.
Det var ett bra köp till min rygg hihihi

Kram
Yvonné

6 kommentarer:

  1. Du har verkligen haft stora problem länge, och felbehandlad också kan man verkligen säga. Inte kul att du nästan får mer besvär av skenan än innan. Det var en smart grej du hittat där som hjälpmedel när inte båda händerna fungerar som dom ska....men det ska nog bli bättre nu när du blir "helledig" vännen ;-) Kramizar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skenan kan jag inte alls använda, får ta det gamla tumstödet. När det är så här med handleden, kommer helledigheten väldigt lämpligt,
      kramizar

      Radera
  2. Tyvärr är det väl som en äldre f d arbetskamrat sa till mig när jag kom haltande med mitt artrosknä i somras "Det är inte bara pensionen som kommer i den här åldern". Tack och lov har det blivit bättre och det blir du säkert också nu när du blir heltidsledigt. Önskar dig lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack jag hoppas också att allt ordnar till sig snart.

      Radera
  3. Vilket elände! Man kan helt klart bli trött! Och den läkaren som säger till dig att "du har väl två händer" skulle man helt klart anmäla- Att jobba med ditt jobb och denna smärta kan inte vara rimligt.
    Borsten var ju en jättesmart konstruktion och bra för alla att använda även om man inte direkt har ont i sina händer/handleder.
    Önskar dig god och snar bättring.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var en sväng till min Husläkare i ett ärende, han kände till honom och skakade på huvudet och sa att det var inte ok, när jag berättade vad som sagts. Han är ortoped, inget annat typ.
      "Borsten", det är en smart sak och fungerar bra.
      Tack Ditte jag hoppas också att detta blir bra snabbt.

      Radera