tisdag 23 september 2014

På Rull - Över Passen.....

När vi gjort vandringar i två dagar kändes det som vi "kunde" dessa berg runt omkring. Det lät ju som om vi varit upp på alla toppar och gått alla leder, vilket vi naturligtvis inte har gjort och säkert inte kunnat göra, om vi så hade stannat en hel månad, såå mycket finns det att utforska här omkring. Det måste vara helt fantastiskt även på vintern, för alla skidåkare med alla dessa långa nedfarter.
Nu blir det till att svänga runt i de olika Paso.
Vi lämnar det höga berget Sassolungo på 3181 meter som varit bredvid oss och ställplatsen
Selva di Val Gardena, det är så den heter i Bordatlasen.
Upp till första Paso Sella 2140 meter, dit vi vandrade en dag.

Stannade och tog en morgonfika i solskenet.
Nästa blev
Paso Pordoi 2239 meter
 När vi stod borta vid Passo Sella så såg vi linbanan gå upp till den toppen, som ligger på
 2950 meter.
Vi stod nere på parkeringen och tittade runt och kom fram till att vi hade redan sett så många av dessa bergstoppar.
  Nogger tyckte vi skulle fortsätta i stället, vilket vi gjorde.
Tro det eller ej men helt plötsligt känner jag igen mig och säger att här har vi kört för si så där 12 år sedan!

Då var vi framme vid det tredje
Paso Falzarego 2117 meter

När vi kom fram hit, så kände även Jakob igen vägen. För den gången kom vi från andra hållet och den gången tyckte till och med Jakob att det var väldigt brant på en viss sträcka. Nu kändes det inte lika dant men vägen var den samma hihihi.
Härifrån såg vi det snötäckta Marmolada 3343 meter.
Molnen börjar åter igen torna upp sig.
Därefter kom vi ner till
Cortina d`Ampezzo
 Där började det regna.
en fin liten ort av vad vi kunde se medans vi snurrade runt mellan skidliftar och simhallsparkeringar för att hitta en parkering!
Nej ännu ett ställe som inte vill ha husbilsturister.
När vi åkte runt här på vägarna för 12 år sedan bodde vi på en camping som ligger flera kilometer härifrån utmed väg 51 som går till Toblach. Nu ville vi inte åt det hållet utan vänder Cortina ryggen. En bra bit upp på vägen kommer en linbana med namnet Cristallo och på den parkeringen kunde man få övernatta, sa kvinnan i liftkassan.
 Vi ville inte stå kvar där, eftersom vi inte skulle åka upp med den liften till toppen som endast hade en utsiktplats, ingen vandring därifrån, om man nu inte var riktiga bergklättrare, och dit räknar vi oss inte hihihi
Annexet startas igen och rullar vidare.
Det fjärde blev
Paso Tre Croci 1805 meter.
Hade fått tips om en ställplats här i närheten som skulle liggga på 2320 meter. Dit tänkte vi oss men vi körde lite fel, vilket vi inte hade gjort om vi hade lyssnat på GPS´n! Undrar varför vi har en när vi ändå inte kör dit den vill haha Eftersom vi körde åt höger så kom vi ner i själva orten Auronzo och kunde konstatera att där fanns en ställplats vid en rodelbana liftstation, kostade 10 Euro att stå. Vi tankade och den här gången körde vi som GPS´n ville. alltså, tillbaka upp för berget och genom orten Misurina, på 1800 meter, som också har med en ställplats i bordatlasen.
Det pågick något slags löparlopp vid ställplatsen när vi körde igenom mot den högre ställplatsen.
Då kom vi fram till en vägtull? Det visade sig att man betalade en avgift för att köra upp på vägen och det skulle i vårat fall bli 36 Euro + 15 Euro per dygn
Vi blev lite fundersamma, det är inte lätt att förstå italienskan alla gånger hihhihi och det stod inget om betalväg i bordatlasen eller GPS´n .
Vi vände
och körde tillbaka till Misurinas ställplats.
10 Euro per dygn kostar det här och man kan tömma och fylla.
Med facit i hand är vi glada att stå kvar på denna höjden när regnet vräkte ner på kvällen och ljudet övergick till något hårdare regndroppar, a la hagel!
Det räckte med fyra pass på en dag, fast det fanns förstås ytterligare ett
Paso Doble
fast det är förstås en spansk dans hihihi

Här är vi just nu i skrivande stund och hade en helt fantastisk dag igår uppe i
Tre Cime eller med ett annat namn Drei Zinnen.
Det får bli i nästa inlägg.
 Medans jag har skrivit detta har Jakob meckat med solcellspanelens kablar som hade lossnat.
Nu blir det 11 fika trots att klockan redan har blivit 13.30 hahaha
Lätt att tid och rum blir till ett enda virrvarr på semestern. På med vinterjackan och solstolen tas fram, solen skiner och temperaturen är +18 i solen men vinden är kall, vi hade +0,5 i natt!!