Dagen efter våran 8 km promenad, bestämde vi oss att ta cyklarna. Först blev det en sträcka på samma väg som vi gått dagen innan, men fortsatte vidare på cykelvägen tills vi kom fram till dessa flera meter höga skulpturer. De var gjorda av den italienska konstnären Vittorio Messina, Två Gröna Fönster. Tycker de var läckra där de stod ute på ängen, de är som tavelramar och naturen är konstverket.
Vi ville cykla in till stan men först skulle vi göra ett besök på
Saltverket i Bentlage, Salt Guds gåva.
Det här blev ett intressant besök, något som vi inte hade sett tidigare. Tyvärr var vi där fel dag för att gå på guidning, för att få se lite mer inne i byggnaderna.
Dessa 300 meter långa graderingsverk är från 1000-talet, ligger i ett fint lugnt rekreationsområde dit många kommer för att andas in saltluften. Och jag lovar att det var salt i luften, bara man gick i närheten så fick man en dos av salt.
Det som ser ut som ett klocktorn, är ett saltvattentorn. Renat saltvatten pumpades upp för att barnhemmet skulle använda det till sina saltvattenbad.
Man kan väl säga att detta område var som en kurort där sjuka fattiga barn kom till vilohem och fick salt behandling och solarium.
Det var även SPA och badgäster som kom för att njuta av saltvattenbadet, vilket också blev bättre för verksamhetens ekonomin.
När glasögonen var rentvättade gick det lättare att se fåglarna, som jag försökt fota. Det var storkar som flög kors och tvärs ovanför våra huvuden men några storkbon såg vi inte till.
Troligtvis kom dessa storkar från fågelparken som fanns i närheten.

















Spektakulär byggnader och det här är miljöer jag älskar. Tyvärr vimlar det inte av dem i mitt närområde, men på resande fot stannar jag gärna till och strosar runt med min kamera. Vet inte om frugan delar detta intresse, men hon känner till mitt så :)
SvaraRaderaFina bilder på storken.