onsdag 15 november 2023

Banksy Utställningen ...

För ett par veckor sedan träffades min väninna och jag vid Slussen, där det fanns ett försäljningsstånd  med blommor och pumpor. Såg tomt ut med kunder så pass tidigt på lördags morgonen.

Katarinahissen, som hade varit under renovering osv sedan 2010, öppnades för allmänheten den 19:e oktober. Tyvärr hade den redan hunnit gå sönder på grund av hårda vindar och stod nu still när vi passerade. Fram till våren 2024 kommer det vara gratis att åka hissen, därefter tas en avgift på 20 kronor. 
Minns när jag var liten och man åkte hissen för att sedan gå över bron till Mosebacke Torg eller vise versa. Tror att det kostade 10 öre eller var det 25 öre att åka och det var en hisskonduktör som följde med och åkte upp och ner dagarna i ända.  Ibland kröp jag på bron, för det var lite läskigt att vara så pass högt upp som 38meter. För våran del blev det ingen hisstur, kanske en annan gång.

Under gångbron, finns Restaurang Gondolen sedan 1935. Stängd några olika omgångar under årens lopp för ombyggnad men jag tror att den har öppnat igen nu i höst. Fin utsikt där uppifrån.

Det blev inget besök på Gondolen för oss utan vi fortsatte ner till Stadsgårdskajen.
I Stadsgårdsterminalen, Stockholm, pågår fram till den 4 februari 2024 Banksy utställningen:
"The Mystery of Banksy, A Genius Mind"
Dit hade vi bokat biljetter till klockan 10,30.
Riktigt skönt att ha en bokad tid och eftersom det var så pass tidigt, var det inte många personer före oss.


Det enda jag kände till om denna hemlighetsfulla person från Bristol. Var när hans verk 
"Girl with Balloon" gick under klubban på Sothebys auktionen och den inbyggda dokumentförstöraren startade och strimlade halva verket. Jösses vilken kupp!

Det skrivs så här om honom:
Banksy 
Världsberömd men ändå ett mysterium- Bristolfödde 45-50 åringen och fortfarande anonyma graffitikonstnären och målaren som är känd för att utmana konstvärldens gränser som har orsakat uppståndelse och rubriker i flera år.
Banksy, är kungen av gatukonst, mest kända och mest mystiska graffitikonstnären i världen. Han har även erövrat auktionshusen och anses vara en av de dyraste konstnärerna av vår tid. 

Den här utställningen innehöll 150 verk, som aldrig tidigare visats. Graffiti, fotografier, skulpturer, video. Olika tryck på canvas och aluminium osv. 
En intressant utställning var det, som jag gärna delar med mig av här.







Dessa sju Banksy målningar med antikrigsbudskap och solidaritet med folket, finns utspridda i Ukraina och har kommit till under 2022.

2001 gjordes detta själv porträtt.

Meat Truck från 2013
Lastbilen fullastad med gosedjur som riktar stark kritik mot köttkonsumtionen.


Tror inte Lena är så förtjust i vad hon ser på tavlan.
Nja jag håller med henne, inte något för mig.


2004 trycktes runt 100 000 stycken 10 pounds sedlar där Drottning Elisabeth II porträtt blev utbytt mot Lady Dianas. Kan ses som en kommentar på just det kyliga förhållandet som kungahuset hade till Diana. Även texten ändrades till Banksy of England. 

Tavlan "Show me the monet" från 2005.
Med dessa kundvagnar är det kritik mot konsumtionssamhällets ignorans.
I Monet trädgård har vi varit och då låg det inte några kundvagnar i den vackra dammen, som det gör på denna tavla.




Nog går det åt många burkar med sprayfärg alltid.





En fin tavla som donerades till ett brittiskt sjukhus.



Vi lämnade ett avtryck på väggen innan vi gick.

Riktigt gråblå hade himlen blivit när vi kom ut efter 1,5 timmar.

Det blev en gofika på Söder.



En riktigt mysig heminredning och blombutik. Det finns så mycket spännande små butiker att titta runt i på söder.


Vi hade en fin intressant lördag tillsammans. Tack Lena.

Ett besök ute på Sjöhistoriska museet där Monets utställning finns, står på min önskelista. 


Affischen som följde med mig hem, har nu hittat sin plats på röda väggen.



Kram Yvonné



































6 kommentarer:

  1. Visst är det här en riktigt häftig utställning. Vi såg den ju i Göteborg i somras och vi visste inte mycket om denne mystiske man innan, men wow!
    En mysig dag fick ni på stan och snart är det vår tur att tillbringa en dag i storstan, kanske åka upp i Katarinahissen??? Vi får väl pratas vid och lägga upp lite planer….
    Kramkram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gick in och läste på eran blogg om erat Banksy besök, något som jag missat att läsa om. Ja visst är det en häftig utställning mycket intressant. Ja snart ses vi och det ska bli så roligt. Soppteatern är bokad och resten får vi spåna ihop något om hihihi
      Kramkram

      Radera
  2. Kul med ett besök inne i stan ! Banksyutställningen såg jag här i Stockholm för ett tag sedan och såg även en del av den när jag i oktober var i London. Finns så mycket att se och uppleva här. Jag var på Gondolen i veckan och åt lunch med "Promenadklubben" och vi fick också en guidad tur här. Väldigt roligt och väldigt god mat. Kul också att testa "nya" Katarinahissen. I sommar kommer fler barer att vara öppna här uppe i Gondolen så detta blir ett härligt vattenhål . Blir en hel del kulturupplevelser och
    Monetutställningen ska vi snart se . Har dessutom två soppteatrar att se. Vi går ju nästan varje vecka på dessa och hae sett "allt" som ges. Fint att kombinera soppteatern med annat.
    Tipsar också nu om Nobel Week Lights som pågår från den 2/12 till den 10/12 och på olika ställen i Stockholm. Vi har sett den i "alla år" den pågått och det är verkligen en upplevelse.
    Ha det gott!
    Och visst är har Söder mycket av det mesta!!! Instämmer helt.
    PS Det är nästan numer hopplöst att kommentera hos Blogspot och det tar minst 10 försök innan det fungerar. Lite trist...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej så tokigt att det är svårt att kommentera här: Förmodligen kan jag inte göra något åt det heller, vet inte vem man kan fråga om hjälp.
      Min väninna, som jag var med på Banksy hade också sett den i London. Rest Gondolen, dit vill min mor att vi ska gå och äta deras fisk gratäng. Så rätt som det är kommer jag också dit.
      Soppteatern, dit ska vi gå tillsammans med BM o Lars den 6/12, kanske vi ses där? Då ska vi också passa på att titta på Nobel Week Lights. Och Monet står också på önskelistan.
      Söder är verkligen mysigt, hade en dag där i veckan och gick runt Sofia kyrka och ner till Norra hammarbykajen. Många intressanta butiker bland annat Sthlm Ljusstöperi.
      Trevlig helg Ditte

      Radera
  3. Så mysig dag Yvonne 🤗 så fin tavlan blev på röda väggen🎈kram Lena

    SvaraRadera
  4. Kudos on your insightful and impactful post. Grateful for the wisdom shared.

    SvaraRadera