måndag 21 mars 2022

Vårarbeten I Trädgården ...

 Imorse vet jag inte riktigt vad som hände, den där latmasken, den försvann bara och rätt som det var stod vi båda två klädda i arbetskläder. Redo att ta itu med trädgårdens göromål. Högtrycksmaskinen kom fram 

och Jakob reste upp stegen mot altanens tak. 

Smidig som en panter hahaha klättrade jag upp på taket, ja jag kom i alla fall upp.

Laddad med borste och vatten börjar jag att tvätta det. 


Jakob klipper lite grenar
Lika bra att strimla grenarna på en gång.
När taket var klart och maskinen ändå framme, var det lika bra att fortsätta tvätta altanen. I den vita pumpflaskan blandades 2 liter varmt vatten, 4 dl ättika och några droppar diskmedel. Sprayade ut medlet och lät det verka en liten stund, sedan var det bara att sätta igång att köra med altantvätten. Två gånger gjorde jag det, hade klarat sig med en omgång, men hade mycket medel kvar, lika bra att göra slut på det.
I morgon hoppas jag det går att stryka på: linoljesåpa 3dl, blandat med 10liter vatten. Gjorde det förra året och det blev bra. Behöver inte använda några starka medel, om man gör så här. 
Även lill-bilen som var så smutsig av något slags damm, blev tvättad.
Lika bra att vara redo, så jag har köpt några fröer och sättpotatis, Magda som tidig och Mandel potatis till i höst.
Bytte ut den gamla ljungen mot påskliljor, som jag hoppas får vara ifred för råddjuren.

Penseérna får stå inne på altanen, de är som godis för råddjuren och det vill vi inte bjuda på.

Trädgårdsarbete kräver lite paus i solen, soppa och äggmacka.
Tittar man ordentligt, syns små små röda knoppar av rabarbern.
Krokusen, som planterades i höstas, blommar.
Tulpanernas blad har kommit upp och man kan se för var dag hur dom växer.
Lika bra att ta vara på de fina soliga dagarna och vara ute, så vi fortsätter med trädgården i morgon.
Tror att vi är inne på tredje veckan med strålande sol, förutom i torsdags då det var lite moln.

Kram
Yvonné



























4 kommentarer:

  1. Här bestod vårarbetet av omplantering av blommor och byte till sommardäck! När jag tog en liten stillsam promenad gick jag förbi flera hus där de höll på i trädgården och tänk just vårarbetet ser riktigt lockande ut när allt börjar knoppas och spira! Härlig tid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är roligt så länge man inte tycker det blir ett tvång med trädgården. Måste också plantera om pelargonerna som övervintrat inne. De vanliga inomhusväxterna, borde få lite ny jord men det får bli en senare fråga.

      Radera
    2. Men oj vad duktiga ni är, när ni kommer igång. Numera delar vi också på jobbet ute och då går det mycket snabbare och är roligare.

      Radera
  2. Ja han brukar ha koll på stegen, men kan aldrig vara nog försiktig.

    SvaraRadera