tisdag 15 mars 2022

Sticka Och Sy ...

 Sticka virka sy och brodera, det har jag gjort så länge jag kan minnas. Varje gång familjen åkte till mormor morfar, fick jag garn och virknål av mormor och satte igång att virka rutor. Varje gång sa jag att jag skulle virka en ruta i veckan, till mitt överkast. Ja det där med rutor och överkast, slutade jag med när vi kom hem och återupptogs nästa gång vi kom till mormor morfar. Alltså, det har aldrig blivit något överkast hahaha. Virkning, är egentligen inget som jag tycker om, vad virkar man mer än överkast/grytlappar/mössor? Nej inte min grej och dessutom fungerar det inte så bra med min handled. Brodera, ja det har jag ett antal påbörjade dukar/tavlor med olika sorters stygn. En period i mitt liv då jag bodde utomlands, då var det smidigt med broderi. Inget som återupptagits. Stickning, även det har jag ett antal påbörjade projekt tröjor vantar och strumpor. Bara att inse att vantar strumpor fungerar inte, det bör vara två likadana vantar/strumpor, vilket det inte blir, när jag stickar och så var det där med hälar, nej nej.

Nu har jag testat att sticka, var lite orolig att min handled inte skulle klara av dom rörelserna. Och det gick väldigt bra, mindre bra med mössan, hahahaha. Hur svårt ska det vara? 

Nog kan man säga att mössan är gles, inte som jag tänkt mig, det blåser rakt igenom.


Stickade även en väst i ett mjukt mysigt garn Drops Wish, som är en blandning av alpacka bomull ull. Inte heller den gjordes i ett nafs, ena stunden var bakstycket klart upp till ärmhålet, för att upptäcka att det vart några maskor fel och bara att repa upp. Om man gör så som jag, stickar repar, stickar repar då kan man hålla på länge och sticka. 

Även denna gången när min mor var hos oss, så lade hon beslag på några av mina kläder. Hon fastnade för en jumper med en låg polokrage och liten puffärm.
Hon fick "låna" min väst och på den vägen försvann den med henne hem hahaha. Jag får kanske sticka mig något annat.
Hon önskade sig en tröja i just detta trikåtyg och provade några av mina tröjor, för att hitta en modell som passade. Det blev en Nora modell från Elvelyckan Cut&Sew.
Tyckte det skulle vara fint att göra dubbel bandkantning i halsringningen. Det var ett tag sedan just den bandkantaren användes. Fick testa ett par gånger och det blev fint med en vit kant. 



Dockan Alice, har fått nya kläder. Byxorna är av en gammal body, som blivit för liten.
Ellie hade fått några body, som var för små. Då klippte jag bort byxdelen och gjorde tröjor av dom. Sydde ett par leggings till tröjan och sydde på en bakficka.

Har sytt en tröja modell Teddy.
Bakstycket fick en smal tiger remsa.
Enhörnings tröja med dubbel volang på ärmarna.
Med Baggy slim byxor.
En annan tröja med längre volang på både fram och bak stycket.
Ett par MW-leggings med en fastsydd kjoldel.
När Ellie fick på sig byxorna, tittade och undersöktes kjoldelen noga. Nästa gång så tror jag att kjoldelen ska flyttas upp 1-2 cm. 
Hon har blivit så lång och sträckers sig upp efter allt hon når, mina vantar och mössa är populära.

Fina Tigrar
som ska klappas lite på.
Visst kan man ha leggings på huvudet eller hur hihihihi
Tidigare i år blev det dessa kläder, med tyger från Elvelyckan.


Får se vad som blir nästa projekt.

Kram
Yvonné













4 kommentarer:

  1. Så fina kläder till Ellie! Det är ju rena drömmen att få detta och kul för dig!
    Mössan⁉️⁉️🤣😂🤣😂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Att sy kläder är något som blir betydligt bättre än Mössan, det är ett kapitel för sig hahaha får nog repa upp den också och göra något annat.

      Radera
  2. Vilken gåva du har som kan handarbeta. Väldigt fina kläder till Ellie. Förstår att hon och inte minst föräldrarna är glada.
    Kan inte handarbeta alls men min mamma och mormor kunde så otaliga är de virkade rutor som sedan blivit plädar och överkast. Och de finns kvar.
    Härliga bilder och inte mins på Ellie .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Ditte, jo jag är glad att jag kan skapa lite saker. Då har du i alla fall en del fina saker som din mormor och mor har gjort.

      Radera