lördag 5 februari 2022

Del 5 Av Besökta Länder ...

Fortsätter med den sista, 5:e delen av våra besökta länder/platser.

2010 och åren fram till dags datum, har vi åkt runt med husbilen hit och dit genom Europa, Danmark, Norge och Finland. Vi har även bytt husbil ett par gånger under årens lopp, är inne på våran 5:e. Den blev vi med 2015, Carthago c-line.

Har en gammal kartbok där vi för över och fyller i vägarna vi åkt.

***

2011 Började jag skriva på denna Blogg och härifrån finns alla våra resor att läsa.

Det året åkte vi tillsammans med våra vänner E-B och S. Genom Tyskland Schweiz och ner till Italien.  Vi vandrade bland annat mellan byarna, Cinque Terre. Väldigt vackert och vi hade toppenväder. Vi har varit tillbaka med tanken att göra om vandringen, men den gången var vädret inte bra, så vi avstod.

Besökte Pisa, hade lata dagar i Vada och fortsatte söder ut till Castiglione della pescaia. Inåt landet till Bolsena och vidare till härliga varma källor i skogen, Bagni San Filippo.

Det blev Siena, byarna Monteriggioni, San Gimignano och vidare runt i Chianti området. Ut till kusten runt Rimini. vidare till Gardasjön, Como och Lugano osv och över några bergspass.

Sammanställning av den resan finns här https://joytillsammans.blogspot.com/2011/10/nagra-semester-bilder.html

2012

Det året höll vi oss i Sverige och åkte uppåt vårat vackra land.

I Piteå träffade vi Kjell och Dessan för första gången och sedan dess är vi nära vänner.

2013
Blev det återigen Italien. Toscana, Umbrien, San Marino. Naturligtvis stopp i Schweiz och Österrike.

2014
Visst börjar det bli tjatigt, men vi åkte faktiskt till Italien, igen.
Dolomiterna, stod i fokus.
Val Gardena dalen, här hade vi gått upp till Stello pass.
Drie Zinnen, magiska berg att vandra runt bland.
Luxemburg besökte vi också ett par dagar.
Eguisheim i Alsace/Frankrike

2015
Juni i Bodö NordNorge
Saltströmmen

September-December 3,5 månader 2015 Åkte vi till Italien hahaha. Körde italienska västkusten ner och runt på Sicilien och östkusten upp. En fantastisk resa.
Milano och EXPO Världsutställningen.
Pompeji
Taormina
Palermo en stad som vi tyckte var intressant att gå runt i.

En svärdfisk på cirka 20kg.
Alberobello med sina trulliehus
Ytterligare ett besök blev det i Venedig. En stad vi tycker om att strosa runt i.

På vägen hem genom Europa, besökte vi mängder med julmarknader, totalt blev det 11 stycken.

2016
Då blev det Frankrike, igen. Hur det än är så måste man ju köra genom samma länder för att ta sig fram. Somliga platser kommer vi tillbaka till, som Paris till exempel, vi tycker om den staden. Tycker om att bara strosa runt, smyga in på någon liten kvarterskrog och bara ta det lugnt,
Pont ´dArc

Séte

Vandring i Collioure

Vänder ut mot Atlantkusten

2017
Det året körde vi inlandet i Finland upp till Tomten och Levi.
Inte mycket sjöar men väldigt mycket träd
Kukkolaforsen på Sverige sidan.

Ett självklart stopp hos Kjell och Dessan i Piteå.
Svängde upp via Vildmarksvägen till Stekenjokk. Även det en plats, som vi tycker om att återvända till.

I december åkte vi ner till Julmarknaderna i Flensburg och snurrade runt till många olika platser i Danmark.

Besökte bland annat Den blå planet i Kastrup. Spännande med det enormt stora akvarium på
 4 miljoner liter vatten! Även en regnskog och mycket annat.

2018
NordNorge och Lofoten med Valsafari.

Säger bara Norrsken Magiskt

2019
En tur till Turkiet, mitt i sommaren och hälsade på mina vänner.

September
Ännu en härlig resa ner genom östra sidan av Tyskland, Bastei Brücke.
till släkt och vänner i
Österrike och Schweiz.

Ett försök till att cykla upp på Grossglockner Hochalpenstrasse som slutade vid denna skylt.

Senare på året, november, blev det en resa till
Gambia
Ljuvligt med bad sol och värmen

2020
Pandemin bryter ut och vi ställer in våra tänkta långa resor ner till Europa, tråkigt eftersom jag gick i pension. Men så blev det och fortfarande fanns Sverige, som bjöd på många vackra platser.
Som till exempel Stekenjokk hahaha tillsammans med Kjell och Dessan.
Vilket väder vi hade den gången, kanon.

2021
Vi åker tillbaka upp i landet och hälsar på våra vänner Kjell och Dessan.
och naturligtvis blev det en tur via Vildmarksvägen

Vi har spelat golf runt omkring i landet, med B-M och Lars.
Älvdalen med andra goa vänner.
Det har även blivit andra turer hit och dit i vårat avlånga land Sverige.
***
Dessa fem inlägg har handlat om de länderna, som vi besökt. Har blivit en del länder och många många spännande platser. Tänk att vi är så privilegierade att haft den möjligheten till att resa så som vi gjort till:

Andorra, Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Gambia, Grekland, Indien, Israel, Italien, Kina, Kroatien, Laos, Liberia, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Marocko, Monaco, Nederländerna, Norge, Rumänien, Ryssland, San Marino, Schweiz, Slovenien, Spanien, Sri Lanka, Storbritannien, Sverige, Sydafrika, Sydkorea, Tanzania, Thailand, Tjeckien, Tunisien, Turkiet, Tyskland, USA, Vatikanstaten, Zimbabwe, Österrike.

Efter att ha slutat göra filmer på DVD skivor, har jag gått över till fotoböcker. Vilket är lättare att ta fram och titta på.

***

Nu har det blivit år 2022 och nog längtar vi tokmycket till att kunna ge oss iväg. Bara stänga dörren och låta blommorna vissna och brevlådan svämma över🤭Nej så går det inte att göra eller?
Ja vi får se vad som händer efter den 9:e Februari, då allt är fritt fram i Sverige och vad följderna blir.

Tills dess får ni ha det så bra

Yvonné

1. Ni är verkligen beresta, så roligt att fått följa med genom era foton. Visst har vi också rest en del, men det är en bråkdel av vad ni har gjort, mycket beror på min ovilja att flyga och att åka båt. Vi har ändå lyckats ta oss till Finnland med båt och med flyg till Bulgarien och USA och jag har även varit i Dubai i Förenade Arabemiraten. Vi föredrar att åka med husbilen som konstigt nog känns tryggare, trots trängseln på vägarna. Ha det gott så ses vi kanske någonstans i sommar för då är vi alltid i Sverige.

1. Ni har ju också rest en hel del och just med husbilen till länder, som vi inte har till. Dubai skulle jag vilja besöka. Nu hoppas vi att det blir bättre med tanke på pandemin. Självklart ska vi se till att sammanstråla någonstans, även i år. Ha det bra båda två.

2. Vilken imponerande lista med besökta länder och så kul att titta tillbaka! Nu hoppas vi på bättre tider vad gäller pandemin så både vi och ni får göra fler härliga resor. Vi hopas också vi kan få till någon träff längs med vägarna i sommar. Kanske kan det bli en fortsättning på Holm-Loosertouren…

1. Ja det har blivit en del under alla dessa år. Självklart måste den Touren fortsätta även i år. Vi ska väl ge gubbarna en riktig match hihihi

2. Jag (Lars) måste kommentera, vi (gubbarna) väntar med spänning på hur ni ska tackla detta problemet 🏌🏼‍♀️🤔😅

3. Ja du Lars, nu är du allt nyfiken på våran golf🏌️‍♀️strategi men se det kommer vi inte avslöja🤷‍♀️ utan det lär ni bli varse hihihi

3. Fantastiskt, vem kan överträffa detta? Det är så många resor att det går inte att ta in allt.

1. Visst har det blivit en hel del länder och tror att det finns säkert många, som har ännu fler på sin lista.

4. Roligt med dessa gamla kartböcker och med vägarna inritade.
    Även här blev det en hel del igenkännade för mig.
    Dock har vi bara rest runt med husbil på Nya Zeeland och i Australien men vi har tagit oss fram på andra sätt och det har fingerat fint det också.
    Roligt att samla bilder från resor och det blir ju som att göra resan/resorna en gång till. Och med andra ögon.
    Och visst är resa ett sätt att leva. Och visst känner vi också att vi är vi privilegierade som haft möjligheter att kunna resa. Vi hoppas på flera under 2022 men det beror även på vad hälsan säger
    Spännande att se vilka resor som blir aktuella för er i år.
    Ha det gott!

1. Ni har verkligen rest till spännande platser, som vi inte ens har varit i närheten av och inte heller kommer att åka till. Det är som du skrev, vi får se vad detta år har att bjuda på och om hälsan är på våran sida.