torsdag 13 januari 2022

Del 1 Besökta Länder ...

Det här var väldigt roligt att göra och nu kan vi titta och komma ihåg lättare. Hoppas att jag har gjort rätt  men å andra sidan om det blir något fel årtal, spelar det ingen roll hihihi

När läget är som det är ute i vida pandemi-världen, ja naturligtvis även här hemma. Funderar jag på var jag/vi har varit i för länder och När vi varit där för första gången? Somliga länder har vi så klart besökt ett flertal gånger. Det blir ju så när man har släkt och vänner på vissa platser. Ska försöka göra en sammanställning och lägga in lite bilder, som är lite blekta. Inte bästa upplösningen då jag har fotat av dom från album. Det här inlägget kan bli hur långt som helst, ingen risk att det blir kort, det blir uppdelat i flera delar hihihihi.

Vi har en stor karta som vi har markerat med knappar och lite fotografier runt omkring.

***

1970. London

När jag gick i 9:an sa våran fröken vi hade i engelska: att får ni en chans, så åk till London. Hmm tänkte jag och min bästis och sökte sommarjobb på PostGirot. För dom pengarna flög vi till London, ensamma. Min första flyg och utlandsresa. Varsitt rum fick vi och det var blommigt i olika mönster på heltäckningsmattan tapeterna överkastet osv hemskt. Badrum och toa i korridoren. Hittar inte ett enda kort från den resan, minns att vi besökte allt man borde se och drack våran första big Beer i hotellets bar hahaha

1971.Österrike

Efter att ha gått ut yrkesskolan, tog samma bästis och jag tåget ner till Zell am See. Där skulle vi jobba i restaurangköket uppe på Grossglockner Hochalpenstrasse 2400meter. Vi hamnade där tack vare en granne i huset min familj bodde i. Dom hade sin dotter Brigitte i Zell am See och hon var gift med en Österrikare, Harry. Han ägde restaurangen och dom hade alltid säsongsarbetare under sommaren. Det var där, vi kom in i bilden. 2 svenska tjejer som kunde lite tyska, med betoning på lite och som kunde laga mat. Ja inte kunde vi så mycket mer tyska när vi åkte hem efter två månader, förutom namnen på maträtterna. Ett antal kilo extra hade jag lagt på mig och väldigt mycket bättre på bakning och matlagning hade vi blivit hahaha. Fuschertörl Dr Franz Rehrl Haus på 2400meter. Idag drivs restaurangen av Harrys dotter och make och är dessutom utbyggd. Lite roligt att se de gamla bilarna på bilden, tänk att dom tog sig upp på passet med tanke på hur vägen var på den tiden.Efter att ha stått i disken någon vecka, avancerade vi till köket och lagade maten och bakade tårtor. Det var en spis som fylldes med kol varje morgon och ett stort vattenbad för kastrullerna. Det var ett ganska tungt jobb och fantastiskt roligt. De sista 3 dagarna innan vi tog tåget hem till Sverige, var vi i Salzburg.

Vilken utsikt vi hade när vi varje eftermiddag satte oss ute på murens kant och dinglade med benen och drog på oss gummihandskarna för att skala de varma potatisarna.

Än idag har Brigitte och jag nära kontakt, hon var så sent som i höstas här i Sverige. Tillsammans med mig och min mor på Ulriksdals trädgård.

1972. Italien.

Fortfarande samma bästis och nu även tillsammans med hennes storasyster och kompis. Vi fyra tjejer hyrde övervåningen på detta hus i 3 veckor, i orten Castiglione della Pescaia på Italiens västkust. Hyrde bil och åkte runt, bland annat till Florens. En av oss blev magsjuk och hamnade på ett sjukhus i bergen, som drevs av nunnor.

(För några år sedan åkte Jakob och jag förbi med husbilen till den här orten och huset står kvar och ser likadant ut)

1973 Kanarieöarna.

Var där 1v med pojkvän. Redan på den tiden var det mycket folk på stranden i Las Palmas.

Rumänien
2veckor på en badort, som jag tror hette Mamaia. Minns att vi gjorde en tågresa in till Bukarest. Där såg vi, medans vi åt lunch på ett hotel, en pool med vågmaskin. Det var vi imponerade av.

1975. Österrike igen

Nu med min familj, mor far och lillebror, vi hälsade på Brigitte och Harry. Här uppe på dammen i Kaprun. Minns att det var så kallt och inte hade vi några jackor med oss.

1976 Frankrike 1 vecka i Paris.

1977 Grekland  1 vecka på Rhodos

Tillsammans med en tjej kompis efter att vi klarat våra körkort.

1979 Malta

1983 Italien igen.

Den gången Rom med tre härliga tjejkompisar. Vi var där 1 vecka och när man tittar på alla kort som togs, har vi allihopa, olika kläder skor på, vid varje fototillfälle! Vi hade galet mycket kläder med oss och roligt hade vi hahaha

Åren dess emellan var det skidresor till Österrike och Sierra Nevada i Spanien.

1986-1987 Liberia

Bodde i Buchanan 1,5 år tillsammans med min dåvarande make.

Denna underbara Silver Beach, där vi tillbringade alla lediga stunder. Bilden ser inte så rolig ut i svart-vit.

Med denna hemska kanot /urhålkad trädstam var vi ute med i mangroviträsket där det var krokodiler blodiglar osv En upplevelse som jag aldrig glömmer, var såå rädd, då kanoten gick i höjd med vattnet och det skvalpade in i den. Blev senast påmind om den turen när vi hälsade på vännerna på Orust i höstas,  (som jag lärde känna just i Liberia)  Dom sa att jag var inte riktigt pratbar och helt vit i ansiktet efteråt.
Detta var så sorgligt att se, en jätte jätte stor havssköldpadda. Ser ni personerna som står bredvid.
Hur den hade dött, vet jag inte och ville inte heller veta det. Den var så fin lite svagt rosa undertill.

Hummer var något vi åt lite då och då.
Jag hade lite kunskap om vävning när jag åkte ner och det slutade med att jag kunde hjälpa till och lära ut till de kvinnor som kom dit. 16 stycken vävstolar hade vi i lokalen.
Monrovia, huvudstaden som vi ibland åkte till för att bland annat köpa tyg tråd garn osv.
Det var spännande lärorika år och många bekantskaper som fortfarande håller i sig.
Där lärde jag mig även att spela golf.

1987 USA
En rundresa till bland annat New York, Los Angeles, San Francisco och Miami.

Mitt nya golfset och knallrosa bag, som köptes i Miami.

1987 Marocko Spanien Holland
Fortsätter med några dagar i dessa länder
Casablanca
Bilade lite i Spanien runt omkring Malaga, utmed kusten, Torremolinos och mot Torre del Mar och lite upp i bergen. Minns att vi tyckte det var hemskt med såå mycket folk på stränderna och i havet stod de i flera led. Vi jämförde så klart med de folktomma stränderna i Liberia.
Amsterdam

1990 Tunisien
En golfvecka, Hur cool ser jag inte ut i rutiga byxorna hahahaha

1991 Tyskland Österrike och Tjeckoslovakien.
Berlin
Golf i Österrike
Golf i Marienbad /Tjeckien.

1992 Turkiet /Alanya
Pamukkale

1993 Grekland igen
Poros
Där träffade jag två vänner och vi har fortfarande fin kontakt.
Captain Jack på 46 fotaren, när vi är påväg in till Athen
Här är Mange, som just nu befinner sig i sin segelbåt i Santa Cruz på ön La Palma, som nyligen hade ett stort vulkanutbrott.

1994 Turkiet igen
Denna resa gjordes ihop med min mor, så roligt. Antalya

1994 Israel
Där blev det 2v med bland annat besök i Tel Aviv, Jerusalem och Eilat.
Klagomuren
Masada, Kung Herodes Palats uppe på platån, dit det gick en linbana.

Det var en del av mina resor och fortsättning följer.

Yvonné

1. Så kul att se dina gamla bilder! Känner igen mycket vad gäller frisyrer, kläder o s v. Tyvärr har en del av mina gamla album försvunnit i mina flyttar men en kul idé att återuppleva gamla resor när man för tillfället inte kan göra några nya…

1. Hahaha visst är det roligt att titta på korten från den tiden. Frisyrer och kläder, som kommer tillbaka med de vida byxorna osv. Jag saknar också kort från en del resor.

2. Vilken fin sammanfattning! Och visst är det riktigt roligt att sammanfatta de resor man gjort och platser man besökt. Och det blir ju lite som att göra resorna på nytt. Många länder finns på listan. Hög igenkänningsfaktor i en hel del av bilde platser och länder-
    (Minns extra min första utlandsresa utanför Norden som gick till Mallorca 1959.)
    Gjorde också en sammanfattning för ett tag sedan med länder och platser jag besökt och kom då upp i ett 60-tal länder. (Och USA, gamla Sovjet, Australien och Kina är ju gigantiska men ändå i sig bara fyra)

1. Visst är det roligt med sammanfattningar, det är det man får roa sig med i dessa tider och många minnen väcks till liv igen.

3. Oj vad du är berest. Så många länder kommer nog inte jag upp i, men skulle vara kul att göra som du med gamla minnen. Visst är det nostalgi att se kläder och frisyrer från 70 talet och nu är det modernt igen med vida byxor. Snart kommer nog det krulliga håret också. 😁

1. Det har blivit några länder. Gå igenom dina bilder så upptäcker du kanske också att det blivit fler än vad du trodde.
      Visst är det roligt när man ser på hår och kläder. Upptäcker att jag har sytt så mycket i tidig ålder hahaha.

4. Så kul att göra minnesresor med hjälp av kort! Kanske jag nappar på idén så småningom. Håller på att skanna in kort från album och negativ.

1. Tur att man har korten kvar annars blir det svårare. Vilket jag plötsligt märkte när jag glömt bort att jag varit i Rumänien.
      Roligt att ta reda på sina kort.