lördag 25 september 2021

Kyrkesund Och Pilane Och Sundsby Säteri ...

Det var dags att återvända till verkstan och stödbenet monterades tillbaka och testades medans vi väntade.

Efter några timmar kunde vi äntligen ge oss iväg med fyra fungerande stödben. Jippiii.

Vi körde iväg mot Orust igen och stannade för lunch fika ute i solen på parkeringen innan Henån. Vilken fin utsikt man har där uppifrån.

Den dagens slutmål, blev Kyrkesund på Tjörn, som är en liten ort med runt 550 invånare. Vi hittar en liten ställplats parkering med många olika skyltar att titta på innan vi ställde oss på rätt plats.

Från parkeringen är det cirka 150 meter ner till ett fint bad med bryggor och sandstrand även toa. Lär vara populärt under badsäsongen. Nu var det ingen som badade.

Från hamnen går det en personfärja över det smala sundet till Härön. Det finns en restaurang på Härön men när vi var där, var den stängd, vilket gjorde att vi inte tog båten över. Annars tror jag inte att det fanns så mycket mer där.

I stället för att gå samma väg tillbaka valde vi att följa de vita pilarna upp över berget, och ner på andra sidan.
Söder ut kunde man se ner mot Marstrand, om man visste var det låg vill säga.
Härifrån är det upp mot norr.
På toppen av berget står St Olavs valar, som är ett känt sjömärke.

Långt bort ser man Anna sticka upp sitt vita huvud, från ett berg.
På andra sidan berget kom man ner direkt till platsen vi hade bilen.
Utsikten där uppifrån gjorde att jag var bara tvungen att gå upp en gång till och se solnedgången.
Kan sitta hur länge som helst och bara titta titta och njuta.

Bra med kikaren för då kunde jag se båtarna som åkte. Det var bland annat färjan från Norge till Tyskland. som passerade långt ut.

Nästa morgon åkte vi bort till Skulpturerna i Pilane. Där mötte vi upp våra vänner ännu en gång. På den lilla parkeringen får man inte övernatta. Ordning och reda och det märks ut var man kan få stå med husbilarna. Parkeringsbiljett kan man köpa för 2 timmar vid entrén. Vi betalade med EasyPark appen, vilket jag tycker är väldigt bra, eftersom vi var där längre än 2 timmar och då kunde man bara snurra fram tiden på klockan. Entré avgiften var 120:- för pensionärer, vilket var första gången som jag kunde säga att jag var pensionär hihihi.

18 stycken olika konstverk fanns placerade ute i naturen.
Ja vad är Konst? Det tycker jag var och en får avgöra, i alla fall efter att ha sett alla dessa.
Det första som mötte oss var en stor rosa Ahlströms bil! Nej det var det så klart inte men jag tycker ändå att det liknar en godisbil.
"Fat Convertible" i lackerad aluminium

Erwin Wurm Österrike hade även med
"Big"
och stor var den, vilket syns när Inger stod bredvid den patinerade brons statyn.

Maria Miesenberger Sverige hade denna, vilken jag tyckte var fin.
"Reflection on the presence of time"
Så var det just det där med Konst. Killarna undersökte de staplade järnvägsslipers och undrade en hel del om konsten, som Sean Scully, Irland hade gjort.
På långt håll ståendes uppe på berget, såg vi Coderch&Malavia, Spaniens
"Giant of salt"  gjord i patinerad polyester.

Ännu en figur "Learning to fly" i cortenstål, den var också fin.
Påminner om när Jakob skulle testa att flyga/lyfta, med en sådan skärm efter en skoter med skidor på fötterna. Ja, cirka 5 meter, upp i luften kom han, tills linan gick sönder och han störtade rakt ner i snön. Oj oj så tokig man kan vara i sina ungdoms år.
Ida Koitila, Sverige hade "Earth" i patinerad brons som var intressant.
Tony Cragg, Storbritannien med sin "Pool" i brons
Det fanns en del andra konstverk, som inte visas här i bloggen.
Till slut kom vi fram till
"Anna" av Jaume Plans, Spanien, gjord i glasfiber/marmorpulver. Imponerande med sina 14 meter. Hon kom dit 2016 och skulle varit kvar i 3 år men står fortfarande där, blev visst kvar där permanent.

Vi tog en fika bredvid Anna och njöt av utsikten innan det var dags att åka vidare för sen lunch.

Sundsby Säteri åkte vi till och fick en liten promenad genom skogen och utmed dammen, fram till byggnaderna.
Här finns förutom café restaurang även ett bageri, snickeri blombinderi. Fina vandringleder och även marknad beroende på årstid.

Solen kom fram som på beställning när vi skulle sitta ute och äta.
Kyckling med sesam och grönsaker.

Jag vet man kan tro att man ser i syne, en semla! Det är det inte enl dom, fast enl mig är det nog det ändå. Fyllningen var en äppelkompott med kanel, supergott. Så med andra ord kan man äta semla redan i september om ni frågar mig hahaha
En väldigt fin köksträdgård med fantastiska grönsaker och blommor.

Där lämnade vi våra vänner och fortsatte vidare.