torsdag 16 september 2021

En Tur Till Västkusten ...

Det är många platser i vårat avlånga land som är "vita fläckar" för oss. En av dom platserna är, Västkusten. Visst har vi varit på "den sidan" och besökt Lysekil Smögen Klädesholmen och för cirka 35 år sedan var jag på Valön utanför Fjällbacka. Knappt att jag minns det och ännu sämre är minnet från skolresan till Bohus-Malmön. Jo ett besök hos en minkfarm gjordes, vilket jag minns att det var så hemskt att se minkarna i små små burar.

Det var då det och nu är vi tillbaka till Bak-sidan eller är det Fram-sidan, beror på vem man frågar hihihi.

***

Uddevalla, började vi med för att få ordning på ett av våra hydrauliska stödben på husbilen, som krånglade. Det släppte trycket lite och vi stod inte längre i våg. Vi bestämde oss för att åka ner till företaget TeleMontering, som har HPC agenturen. Tid bokades till tisdagen klockan 7,30 och det skulle vara avhjälpt på cirka 1-2 timmar och bilen kördes in på verkstaden.

Medans verkstan jobbade tog vi en lång promenad och när vi kom tillbaka var felet ännu inte avhjälpt. Problem hade uppstått och vi fick låna en av deras bilar. Vi körde till Gustavsberg och Café Snäckan. Det är en av Sveriges äldst bevarande badort.  Idag kan man bo på vandrarhemmet som var dåtidens badhus.

Café Snäckan har så goda räksmörgåsar och självklart blev det sådana för oss.

Vi tog en promenad utmed vattnet bort till en liten ställplats, Lindesnäs.

Åter på verkstan så blev svaret: tyvärr inte färdigt. Dom behövde mer tid för att ta bort stödbenet och laga det, igen. Stödbenet bort och hålet pluggades och vi kunde äntligen rulla därifrån. Hem till mina Liberia-vänner från -86, som bor på Orust. Härligt att träffas efter att inte setts på några år och vi pratade på där vi slutade, så kändes det.

Det var en stor Piggvar vi fick till middag, väldigt gott med smält smör och pepparrot.

Dagen efter hade vi kontakt med verkstan och bestämde att vi skulle återkomma först efter helgen.

***

Vi tog en tur med deras bil till Göksäter, som är ett mindre varuhus med det mesta. Till och med stora hattar hihihi För min del blev det några trikåtyger i lite höstfärger. Gubbarna tröttnade snabbt och sökte sig till fiket, dit vi anslöt och åt en räksmörgås innan vi åkte vidare.

Vilket kanon väder vi har haft strålande sol och vi åkte ut till ön Lyr. Dit ut åker man med en liten linfärja

och fortsätter rakt över ön, på en väldigt smal väg, tur att vi inte hade husbilen kan jag säga. Vägen slutar vid restaurang Bryggvingen, som också har en fiskbutik. Ägaren Erik gör allt själv som att fiska, ta hand om fisken och även vara i restaurangen. Undrar hur länge han orkar hålla det tempot.

Eriks fiskebåt

Vilken baddare till fisk, som ligger där på bänken
Här är kräftorna kokta.
Erik i full fart med fångsten.

Vi började med att beställa de rosa fina kräftorna, som skulle hämtas upp senare.

Och därefter, gick vi ut genom fårhagen, över de varma stenhällarna fram till deras badvik. Nu stod det BAD på schemat hahaha Aldrig att jag badar, sa jag. Men tänk att man kan ändra sig så snabbt och plötsligt simmade jag runt i det salta svala +17gradiga havet. Jag som inte har badat på hela sommaren, inte ens förra sommaren hihihi. Jakob däremot, han är svår att få ner i vattnet, då måste det vara över +24grader.

När vi badat och fikat, gick vi tillbaka samma väg, till restaurangen för att äta sen lunch. Alltså, vilken fin mysig trevlig fiskrestaurang med underbart god mat. Tre av oss beställde Fish & Chips och en Fisksoppa. Det var den godaste Fish&Chips vi ätit, en stor torskfilé och själva krispet höll sig så där frasigt gott hela tiden. Mätta blev vi och ingen orkade dessert, vilket inte händer ofta.

Till middag hade vi köpt med oss de rosa kräftorna hem. Nu pratar vi kräftor, rosa kräftor, inte de röda kräftorna, som ingen av oss är speciellt förtjusta i. Har man ätit havskräftor en gång är man fast, så känner vi, mums så gott det var.

Stort varmt Tack till er två, våra fina goa vänner.

Yvonné

1. Maten på västkusten är väl nästan värd ett eget inlägg. Pinfärsk fisk med smör och pepparrot är ju bara för gott, för att inte prata om havskräftor. Fish and Chipsen som ni åt såg inte heller fel ut. Det är bara att komma tillbaka nästa sommar och fortsätta upptäcktsfärden….

1. Vilken tur man har att man gillar fisk och skaldjur när man är här. Absolut att vi kommer tillbaka.

2. Vilka härliga västkustbilder!!! Vi planerade att resa längs hela västkusten från Skåne till norska gränsen. Vi hade fem veckor på oss och trodde att vi skulle hinna, men vi kom inte ens till Göteborg haha. Västkusten norr om Göteborg får vi ta nästa år eller så!!

1. Det finns verkligen mycket att titta på och alla mysiga platser. Den här tiden på året är det mycket som är stängt men det är även mindre med folk och bilar.

3. Visst är det fint att komma till "Bästkusten". Uddevalla är jag väl bekant med och könde igenmig på de platser där ni var. Ja, inte bilverkstan. Vi brukar på på Bohusgården. Ett hotell vid vattnet och med strålande läge och ganska nära Gustavsvik.
    Jätteroligt att hänga med till era vänner och ut till den lilla ön. Förstår att ni haft fina dagar. Vad gäller kräftor så är det absolut havskräftor som gäller för mig också. Och tänk att få äta dem helt nykokta. Jodå, jag har gjort det men det är några år sedan.
    Ha det gott.

1. Kul att du känner till fina Gustavsvik. Det är så roligt med dig Ditte, du har varit runt på så många platser i Sveriges avlånga land, med undantag från bilverkstan hahaha. Har du möjligheten, ta en tur ut till restaurang Bryggvingen, lär ha en fantastiskt Julbord med fisktema, sa våra vänner.