onsdag 24 mars 2021

Nu Måste Det Vara Vår ...


Igår var det ett fantastiskt Vår väder, blå himmel och sol, temperaturen i skuggan var uppe i 14 grader. Med det fina vädret passade det bra att äntligen kunna bjuda över grannen på ute-lunch. Då kom våra fina ull-dynor till pass.
Vi gjorde panerad kycklingfile, som en snitzel och pommes, som tillagades i Air-frien ute på altanen. Riktigt mysigt att njuta lunchen i solen och med kaffe o äppelkaka.
Naturligtvis har jag sytt lite, konstigt vore det annars. En av mina saxar är en  27cm, som jag köpte -95, i Bonyar Kashmir, för några kronor. Som tur är har jag andra saxar också för den här är riktigt tung att klippa med. Påminner om saxen som används i Törnrosa på Julafton när mössen och fåglarna syr en klänning.
Där sydde jag en Clowndräkt till maskeraden vi skulle ha en Nyårsafton. Med tanke på att det är modernt nu, med "one-piece/jumpsuits" på den tiden sa man overall. Var jag tydligen före dagens mode hahaha.
Tänk det var länge sedan, nu syr jag mest babykläder, något till mig och en och annan tröja till Jakob.
Som denna klänning i trikå med krage och en volang nertill, djupa fickor det gillar jag.


Jakobs tröja med enfärgade vinröda raglan ärmar, också i trikå

Det räckte till några små plagg också. En body och ett par baggybyxor.
Ytterligare ett par byxor, som blev i öglad jogging.
Bodyn har öppning på ena axeln, vilket gör det enklare att dra över huvudet. Det blev även volanger i vinrött uppe på axeln.
Solros mössor till mig och lillan.
Ett önskemål var att få en Sovpåse. Då behövs ingen pyjamas och hon kan sprattla runt med benen. Hade tyg kvar från sängskyddet och sydde en med tryckknappar bara en bit ner på framstycket. Ville inte ha en öppning ända ner, då fötterna kanske skulle komma ut.
Det önskades även en nattbody att ha under. Tryckknappar utmed hela sidan, vilket är smidigt vid blöjbyte. Även här hade jag kvar tyg från första sovpåsen hon fick som nyfödd. Ett underbart mjukt tyg från Zannaz. Nu matchas det inte direkt men meningen är ju att man ska sova hihihi
Det är roligt att återanvända plagg också. Den tidigare sovpåsen som var fodrad, fick jag och sydde några dregglisar av. Har svårt för det ordet, dregglis, visst låter det äckligt. Vet inte vad man kan säga annars, haklapp? Så här blev de och i och med att de är fodrade blir de inte lika snabbt blöta av saliven. 
Det är väldigt roligt att se att detta Babynest, som jag sydde, fortfarande används i soffan. Hon blir snart 5 månader och sover sin middagssömn så bra i det. Lilla sötnosen. Det är verkligen så mysigt att dom bor nära oss och vi kan träffas när som. 

Här har jag sytt några tygpåsar för bland annat vintertäcket, vi har till husbilens framruta. Lättare att förvara i bilens garage, då tampar osv inte trasslar ihop sig.


Kram
Yvonné







6 kommentarer:

  1. Jag är helt full av beundran av dina fantastiska sykunskaper. Alltså dessa ljuvliga barnkläder! Så fina och praktiska.
    Vad gäller "dregglisar" så har jag nog aldrig använt ordet, utan det fick bli haklapp. Vet att yngsta barnbarnet som nu är 7 hade några sådana som vi köpte.Men under en ganska kort period. Haklapp när han åt fann sju med lite längre.
    Så bra att babynestet fortfarande kan vara i bruk och säkert går det någon månad till innan det blir full fart på rörelserna-
    Ha det gott och visst hoppas vi på mer vår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ditte för dina fina ord. Just nu är det Vår-kollektionen som håller på att bli klar. Tycker också att haklapp är ett bättre ord.
      Vårlig Kram till dig

      Radera
  2. Visst måste det vara vår nu! I onsdags var det 4770 tranor vid Hornborgasjön så om ett par veckor är det nog många gånger fler!
    Så mycket fint du sytt, riktigt läckert!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dom orden, jag suger i mig allt hihihi. Precis, jag håller också lite koll på tranorna, det kan nog bli ett besök.
      Kram till er

      Radera
  3. Men så fina små kläder du sytt!! Har du en bandkantningsmaskin också? Du passar ju i allt du syr med den kroppen. Själv har jag väldigt konstiga mått. Sydde byxor i tron att jag behövde större storlek, men se det blev fel, jag fick allt sprätta och sy om och in. Tur det var åt rätt håll. 😄 Nu börjar jag bli bra i ryggen och då kommer arbetslusten tillbaka, även om det numera går i snigelfart. Men någon husbilsresa blir det inte ännu på ett tag, kylan kommer tillbaka lagom till påsk, så vi tar det lugnt med lite trädgårdsarbeten istället. Kram och Hare bra i Påsk.😍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maggan, jo jag har en bandkantare till Covermaskinen. Nu när jag har lärt mig hur man ska töja tyg osv blir det riktigt bra. Men en sak är säker, Vad gjorde man utan sprättaren hahaha den används även här.
      Skönt att din rygg börjar ordna till sig. Nej vi åker inte heller iväg nu, ska besiktigas i veckan och Påsken är ingen helg som vi längtar att vara ute på vägen. Det överlåter vi till alla andra.
      Vore skoj att ses på utefika, vi hör av oss när vi kommer neröver och ser om det passar er.
      Kram och Glad Påsk

      Radera