lördag 5 september 2020

Klövsjö Idre Och Nora ...

Nu har det gått 4 veckor sedan våran kyl/frys, Dometic i husbilen, gick sönder. Vi köpte då en ganska stor kylbox som vi har stående under bordet. Ja under bordet är den kanske inte, bara. Den står liksom mitt i gången och tar upp all golvyta. Det blir mest jag, som klättrat kliver kryper runt över för att ta mig fram. Det är lite bökigare för Jakob med tanke på hans höfter som är opererade. Det fungerar bra och smidig som en Panter, blir man eller inte hahaha.

Detta klättrande kunde man ha önskat gett lite bättre "kondition". Naturligtvis ger det inte det, fast det hade varit bra, när vi spelade på
Klövsjö Golfbanan. Där hade man behövat haft en släplift, tyckte Jakob och jag instämmer. Man pratar om kuperad bana, det kan man säga om Klövsjö banan. Innan vi säger att en golfbana är kuperad i fortsättningen får vi nog fundera lite, för denna var absolut den mest kuperade vi spelat.

Ställplatsen var på grus fyra platser med ström, ett litet hus bredvid med dusch och toa. På kvällen när vi kom fram tog vi en promenad för att se lite hur banan såg ut och den såg fin ut. Första utslaget är bakom mig, uppe på kullen. Vi hade bärplockare med oss och passade på att plocka någon liter.

I detta lilla huset vid första tee, där man står och väntar för att gå upp till kullen, var det Loppis. En hel del saker fanns det men inget som vi köpte.
Speldagen hade solsken i blick, lite frisk vind och runt 6grader. Långkalsonger på men togs av redan borta i Loppis-huset. Fick info av andra spelare att dom skulle inte behövas med tanke på att det skulle bli "backträning"

Upp här genom det smala, skulle vi och bollen. Jakob liknade det som ett känt målhang i störtlopp hihihi
Det här var bara en av alla backar och det fanns mycket brantare.
Banan, hade utsmyckats med många roliga detaljer, som jag passade på att fota. Det var kvinnan i receptionen/shopen som stod för detta kreativa.

Kiosken efter nionde hålet.

Till och med toan var fint målad.

Backar upp och ner och så blev även spelet hahaha Ja man kan inte lyckas jämt hahaha

Efter god lunch i restaurangen fortsatte vidare via Storhogan, där vi gick in och tittade på det hotellet. Där fanns en fin vinterträdgård med väldigt stora träd, bar och matsal. SPA avdelning med bassäng, bibliotek, bio osv. Såg riktigt mysigt ut i sin gamla stil. Vi hade kunnat övernattat där på parkeringen men det var inte läge att stanna redan.
Hittade denna tavla, instruktion hur man gör en slalomsväng hihihi
Passerade Vemdalsskalet och har haft en hel del renar på vägen. Vilka enorma kronor dessa hade.

Natten tillbringade vi på Hedlanda Flygplats.
Där Swishar man, 150:- med ström och vill man använda toa dusch kan man ringa ett mobilnr och få koden.
Privata flygplan som landar och marknad har dom där ibland. Inget av det, såg vi.

Följande morgon var lite regnigt men det slutade innan vi kom iväg, framemot lunchtid.
Åkte via Tännäs vidare på väg 311, som är en kringelikrok väg, med asfalt.  Passerar skylten Högvålen, Sveriges Högst belägna by på 830meter.

Kom fram till Idre Golfklubb och solen var framme men lite kyligt i luften. Hade tänkt att ta en kvällspromenad runt på banan men när vi såg denna skylt, så blev det ingen promenad.
Vi har åkt runt länge nu i Nalle-land och den enda vi sett är våran egna
Idre golfbana är en fin bana med vackra vyer. Inte lika kuperad som Klövsjö men det räckte till, gott och väl. Varken ren eller björn såg vi till.

Undrar vem som bor där inne i trädet hihihi
Golfrundan blev inte så värst mycket bättre än tidigare men vi fick en härlig promenad i frisk luft.
Lämnade golfklubben och körde utmed Österdalälven som har många fina Lägerplatser som man kan stanna på.
Vi svängde ner till den första från Idre sett. Det kostar 60:- att stå där, som man Swishar, det fanns eldplatser, upphuggen ved, vindskydd och torrtoa.

Vi tog en kort runda i skogen där det fanns mjuk vit fin mossa men inte var det mycket till lingon.
Magisk måne som lyser och speglar i älven.
Där sov vi gott till bruset från älven.
Älvdalen, tänkte vi oss till för att fika på Morins bageri.

Och snart var vi framme i Lindesberg på deras golfklubb. Dom har en bra ställplats där det finns el och station med tömning för latrin /gråvatten,  färskvatten/luft och rastgård för hundar. Det finns även Padel-banor om man känner för att spela det.
Även denna bana var fin och maten bra i restaurangen.

Efter golfrundan fortsatte vi till våra vänner i Nora.
Deras gräsmatta var så grön och fin men så börjar Jakob titta närmare och tar en kratta och river runt hahaha
Medans Jakob rensar lååånga revor med klöver
Dom har inte bara klöver i gräsmattan, utan vackra rosor som börjar blomma om igen.
 Sigvard ser till att grilla jättegott kött
Med tjocka kläder på, satt vi ute länge och pratade, riktigt mysigt.
Nu är  våran 5 veckors resa slut och vi har kommit hem med många fina minnen.
Stort Tack för alla trevliga mysiga stunder vi har haft tillsammans med vänner under resans gång.
Nu ska vi se till trädgården och få kylskåpet ordnat. Därefter kanske det blir en sväng ut igen.

Yvonné

1. Grattis till bilderna där du klättrar över kylboxen!
    Inte så ofta man får sig ett gott skratt av bloggbilder! ��

1. Man måste bjuda på sig själv eller hur hahaha

2. Det blir ordentlig gymnastik både i och utanför husbilen, och vig ser du ju ut att vara! Fin ren också :=

1. Tyvärr gav inte det klättrande någon bättre kondition, vilket man hade behövt på de kuperade banorna.
      Ja visst var renarna fina med de stora kronorna.

3. Serien med bilder på "Idlaflickan" är bara för härlig och vi beundrar Jakob som också fick klänga över där. Vi åkte ju samma väg från Tännäs till Särna även om vi inte fortsatte till Idre. Klövsjö-Vemdalens GK tycker vi var riktigt fin och kan nog tänka oss streta omkring där i backarna fler gånger.

1. Idla-flicka ja Hahaha ja nog har vi klättrat allt under dessa veckor. Fortfarande har vi inte hört något om Svarta-lådan.
      Vi kan också tänka oss att spela Klövsjö igen, trots de branta grusiga backarna. På Idre vad backarna asfalterade, vilket var enklare att gå.

4. Välkomna hem igen!Verkligen en rejäl resa med fina golfrundor och andra härliga upplevelser. Tycker det sett ut som om ni hittat bra ställplatser för natten där det varit gott om plats. Gillade särskilt den vid älven, på slutet av resan. Jag har varit på de flesta platser ni besökt här men mest vintertid och då ägnat mig åt skidåkning. Klövsjö; Storhogna, Vemdalen och Idre. Fint att avsluta hos vänner i Nora.
    Säkert hinner ni nu klura på en bättre plats för kylboxen....
    Ha det fint!

1. Tack Ditte nu har vi varit hemma ett tag och allt rullar på bra, förutom kylboxen. Tänk att det ska ta ända fram till Oktober innan vi kan få kylskåpet lagat.
      Visst var det fin plats vi stod på, längtar upp igen.

5. Härliga bilder som vanligt. Ni har haft en fin Norrlandstur. Hopas nu kylen går smidigt att laga

1. Ja det har varit en fin resa, vi gillar att vara där upp över. Kylen lär vänta på sig att få den lagad, i början av oktober är det sagt nu.

6. Det här var en riktig nostalgisväng för min del! Klövsjö-Vemdalens GK glömmer man inte i första taget, puh! Vi spelade den några gånger i slutet av 90-talet, då kondisen var MYCKET bättre. Det kändes som en bedrift att bara ta sig runt, att dessutom försöka prestera hyfsad golf...jaja. Strongt gjort av er! Idre har jag inte spelat, men maken gick en runda nu i våras, då vi besökte goda Stockholmsvänner som har en stuga där. Du, det verkar liiite trångt med kylen under bordet, vare sig man är smidig eller inte!?

1. Kul att du hängt med på våran resa. Jo nog var Klövsjö-Vemdalens bana en bedrift att ta sig runt på, speciellt i uppförsbackarna där det var grus. Då var det bättre på Idres Gk som hade asfalt på stigarna. Resultatet blev också därefter men vi fick lika mycket frisk luft hahaha.
      Den där kylboxen hoppas vi kunna ta bort, så fort kylskåpet blivit lagat, i början av oktober. Fram tills dess håller vi oss hemma.

7. Tycker renarna finns lite här och där, ni hinner kanske träffa på dom.
    Ha en fortsatt fin resa.