tisdag 22 september 2020

Nytt Försök Att Blogga ...

 Veckorna dagarna timmarna går sedan vi kommit hem från våran resa uppe i norra Sverige. Med andra ord, allt är som det ska vara. Det rullar på i vardagen och vi håller oss friska, så även våra nära kära.

Vad som inte är som det ska vara är, min Blogg, Grrrr. Jag vissnar ihop och tappar lusten, blir bara irriterad och fräser några fula ord. Vilket inte hjälper bloggen. Förutom att bilderna ändrar form när de läggs in på högkant, människor blir lååånga smala, vilket är ganska vanligt när man fotar med mobilen, att det blir på högkant. Men så ska det ju inte vara eller hur? Det som har tillkommit är att jag inte kan lägga in bilder från min bärbara dator. Ett meddelande kommer upp: "Avvisad av servern". Jag vet att det inte finns så stort utrymme kvar och jag har rensat det som går att ta bort, men inget hjälper Grrr Grrr. Känner hur adrenalinet stiger bara jag skriver om detta.  Bortskämd har jag blivit att kunna bära med mig den och sätta mig lite var som helst, ute på altanen, i soffan osv Ja ni kanske känner igen det. Just nu sitter jag fram för den stationära datorn, inte så roligt. Och hur blir det den dagen vi åker iväg med husbilen? Kallas kanske I-lands problem.

***

Hur som helst, vi har varit ute i skog och mark och plockat lingon, som så många andra denna höst. Köpte mig en liten bärplockare, som var till barn. Passar mig perfekt då den är lätt, till skillnad mot den stora som ändå är ganska tung, för min hand.

Vi har inga äppelträd men fick lite äpplen av ena dottern, som vi testade att göra mos av.


Björnbärsbuskarna har plockats rena från bären och vi har syltat och syltat. Lite har hamnat i frysen också och bärpaj har gjorts, gott gott.

***
Barnbarnets saker, som jag har sytt, har fått flyttat hem till de blivande föräldrarna.
Babynestet och SovormsTaxen.
Har sytt en liten leopardmönstrad jacka i storlek 56, med gosigt foder.



Det blev en liten mössa och en "dregglis" också.
Kuverttröja med vingar och byxor med fickor och ett par små tossor.
I storlek 50 testades att sy en BodyKlänning och ett par byxor, även en turbanmössa hahaha.
Det blev en speldosa i form av en Val hihihi

Produktionen fortsätter till det kommande barnbarnet, som väntas till slutet av oktober.

***

Molnen har skingrats och solen kommit fram nu +13grader. Härlig höstdag med andra ord. När Jakob kommer hem från golfen, ska vi ta oss an att rensa i buskarna. Det är sådant som vi inte har gjort på många år, vi har alltid varit borta under september/oktober månad. Nu har vi möjligheten att göra det ordentligt. 

***
Det är kul med bloggen/dagboken och jag ska försöka skriva lite då och då, fast det är trist att sitta vid den här stationära datorn hihihi

Kram
Yvonné















10 kommentarer:

  1. Vad tråkigt att programmen inte är på din sida. Mitt råd är att du byter upp dig till Wordpress, så det blir roligt igen att blogga. Det nästa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får kanske ta och titta på hur WordPress fungerar, fast det känns så bökigt att behöver byta när man är inkörd med bloggens namn osv. Tack för tipset.

      Radera
  2. Nu ser de stående bilderna helt ok ut. Jag har inte kunnat lägga till bilder på vår stationära dator under flera månader, får samma felmeddelande, och det trodde jag berodde på datorn?? Hoppas du fortsätter blogga, så kul att läsa era inlägg. Jag orkar inte byta till någon annan blogg, känns lite jobbigt! Så mycket fint du sytt, duktiga dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstigt om du har det problemet från den stationära och jag har det tvärtom. Då undrar jag Var det egentliga problemet ligger? Hur ska man få reda på det mån tro? Instämmer med dig att det verkar krångligt att byta till något annat.
      Tack, kul att du gillar min sömnad.

      Radera
  3. Hopplöst när det strular med bloggandet och intressant att det även har varit problem på Blogger. Jag har ju min gamla blogg där, men den slumrar för tillfället. Nu använder jag Wordpress och de uppdaterade precis när vi var ute på senaste resan...och jag höll på att bli galen!
    Vilka underbara små kläder du har sytt och även tygdjuren, snyggt!
    Oj vad jag saknar våra björnbär och även äppelträden från vår trädgård i Värmdö, men, men lingon finns det gott om här uppe, blåbär...och inte minst hjortron. När jag var barn hade vi åkerbär på tomten nere vid älven, men nu är de tyvärr borta, annat har tagit över. Ha det gott i den vackra hösten, snart kommer höstfärgerna även hos er...några veckor senare än här, vad jag minns.��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog är det besvärligt med Blogger alltid.Trist att du hade otur med uppdatering under eran resa. Man blir så irriterad.
      Tack att du tycker om kläderna.
      Åkerbär, är något som jag inte har plockat. Fortfarande har vi gröna löv på träden.

      Radera
  4. Vad roligt med ett inlägg! Har en del bloggvänner som är lika missnöjda med "Nya Blogger" som du är. Vad ger de ansvariga för orsak till bytet och att många är missnöjda.
    Jag har Wordpress som jag betalar för på egen domän men där kan jag själv bestämma hur jag vill ha det.
    Hoppas det blir bättre för dig. Men om du byter kan du ha kvar ditt namn förutom då att det blir wp.se eller com efter.
    Och vad roligt med björnbär. Det har jag aldrig haft några att plocka.
    Önskar dig nu en fin helg.
    Är verkligen imponerad över alla fina kläder du sytt. Så fina! Och snart är det ju dags för den lilla bebisen att komma.
    Fint att vara ute i skogen och prefekt för dig med den lättare bärplockaren. Och att få äpplen är bara att tacka och ta emot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår inte varför man ändrade till något som bara blivit sämre. Wordpress får man betala för alltså, får läsa lite om den. Återkommer till dig, om o när jag byter, tack.
      Ja snart kommer hon, lilltjejen ❤️

      Radera
  5. Blogger ät ju hopplöst. Lämnade dem för ett antal år sedan. Vill har hjälp med att komma igång på WordPress hjälper jag dej gärna.

    Nu kommer snart lilla prinsessan och kan få alla sina fina kläder farmor sytt ❤️
    All Gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blogger har ändå fungerat bra ändå fram till nu, återkommer till dig Annett om o när jag byter. Får ta och läsa på lite om WP.
      Ja snart kommer lilla Sessan, vi längtar.

      Radera