söndag 26 juli 2020

Vi Ska Få Barnbarn ...

 Det är sonen och hans fina flickvän, som ska bli föräldrar i höst. 
Vad som är lite extra roligt är att dom vill att jag ska sy till bäbisen. Det behövde dom inte be om flera gånger hihihi.
 Nu kanske det är någon som tänker, Oj ska hon redan börja sy, tänk om det inte går bra. Det har vi också pratat om och det finns ju inga garantier för någonting. Vare sig det ena eller det andra i livet. Vi ser positivt och bäbismagen växer, som innehåller en liten tjej. 
Tyger beställs i olika färger, det finns mycket fina barntyger mjuka sköna ska det ju vara. Jag tvättar alltid, alla tyger innan jag syr, för att få bort överskottsfärg osv. 

Här har jag sytt en Sovpåse med trikå från Elvelyckan. Kuvertöppning för att det ska gå lätt att trä över huvudet och nertill är det en öppning med resår. Vet inte om jag ska ändra och sätta i en snodd eller tryckknappar. Öppningen är för att det ska vara lätt att byta blöjan om det behövs på natten, då behöver man inte klä av bäbisen.
 Testade att sy ett par småbyxor i samma tyg. 
 
Här är det en Baggydress, mönster från Hallonsmulan. Trikå tygerna tror jag är från Ohlsons tyger.
Det ska sättas fast tryckknappar utmed hela kantbandet.
 Fortsatte att sy en tröja med samma tyg, här tillsammans med velour.
 Mössa med knut och en body med röda tryckknappar i grenen. Byxorna fick rysch pysch remsor i sidorna. 
Ett Babynest var ju givet att jag ville sy. 
Här är det bomullstyger från Ohlsons tyger. Ett med små moln och ett enfärgat i samma färg och sedan ett gammelrosa med vita prickar. När man syr ett babynest ska det vara vävt bomullstyg, inte trikå. Jag använde mig av denna länk
Fast jag sydde fast spets och lät snodden följa med på en gång när jag sydde ihop och fast spetsen och bandet.
I botten på nestet syddes kardborreband fast i hörnen. Ville inte att den löstagbara madrassen ska röra på sig.
Nestet börjar ta form och har fått ett brett 10cm sidenband/rosett just där knytet är där man drar ihop. 
Sydde nestet lite längre och några cm bredare, man vet ju inte hur stor hon är som ska ligga där. Och då kan man ändra och öppna upp med hjälp av just snodden.
Nu tror jag att det är klart.
Själva botten i nestet har stoppning, så även madrasserna. Har gjort två stycken madrasser, så dom kan byta och tvätta om en olycka händer. Sydde två sömmar tvärs över  moln-madrassen och den rosa har stickad kant och ett sytt hjärta i madrassen. Vilket gör att stoppningen inte rör på sig när det tvättas.

Det har blivit en SovTax också hihihi
I samma tyger som nestet, tygbitar som klipptes i storlek 30/40cm.
Man brukar säga Sovorm men jag ville inte sy en orm. Dessutom har blivande mamman alltid haft Taxar. 
SovTaxen är tänkt att användas när bäbisen har vuxit ur sitt nest och flyttar till säng. Då kan man linda denna SovTax runt omkring i sängen, som skydd mot spjälorna osv. Även användas på golvet och när barnet blir äldre.
När jag sydde denna lååånga Tax, var det skönt att hålla till ute på altanen när den skulle stoppas.
Ser ut som sockervadd
Mycket stoppning har det gått åt.
Taxen är lååång 3,70
Ett par varv runt halsen kan man ha denna Tax hahaha
Insidan av öronen är det lite krulligt tyg, ögon och nos är sytt med garn.

Undrar om bäbisen får Taxen eller om blivande pappa lägger beslag på den hihihi
Sömnaden fortsätter i sakta takt, svårt att veta vilken storlek jag sy i, så det blir lite små saker.

Kram
Yvonné





8 kommentarer:

  1. Vilken lycka för sonen och flickvännen som får så mycket fina kläder och hemsydda fina saker av dej, och så sött av honom att ha sovormen runt halsen ;-)) Den passade honom suveränt bra :)) Kramiz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo dom tycker det är roligt med allt som sytts. Allt har vi kvar här hemma, dom vill inte ta hem något ännu och speciellt nu när dom går i flyttningstankar. Visst klär den honom hihihi
      Kramiz

      Radera
  2. Vilka underbara kläder och saker du sytt till den lilla väntade! Det måste väl vara kanonkul att få sy allt detta och som blivande föräldrar att få så fina unika saker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja visst är det roligt att sy smått, och då behöver det inte bli överfullt i min garderob hihihi

      Radera
  3. Helt fantastiskt! Vilken lycka både för bebis och föräldrarna att du sytt så mycket. Så fina kläder och allt annat också. Nestet är ju hur fint som helst och taxen helt ljuvlig. Tycker sonen passar bra tillsammans med den. Vilken kreativitet! Så roligt att få se.
    Och så roligt att bli farmor. Är så imponerad av allt du sytt. Och väldigt fina tyger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för alla dina fina ord Ditte.

      Radera