fredag 10 juli 2020

Ett Betongarbete I Småland ...

I förra inlägget berättade jag om våra golfrundor, där resans slutmål var till min bror i Småland.
Han behövde hjälp med att snickra ihop en form till betongplattan, där garaget ska komma stå på.
Nu är varken Jakob eller framför allt jag inga som helst experter på detta område. Men man kan slå sina kloka ihop och komma med glada hejar rop hahaha
Måste säga så här med facit i hand att det gick över förväntan bra och till och med en dag snabbare än vad dom trodde.
Vad passade bättre än att starta det kommande "arbetslägret" med fika och nybakad sockerkaka ute i trädgården.

 Mycket mätande vart det, hellre en gång för mycket.
 Så var det dags för armeringsjärnen
 När kvällen kom var formen klar och betongbilen beställd till följande dag.
Följande förmiddag skulle betongbilen komma, vilket innebar att våran husbil inte skulle få plats på infarten. Bilen måste flyttas och jag utsåg mig själv, till att köra bort till ställplatsen på Jungnerholmen och tömma gråvatten/toan.
Tänk att jag har aldrig tömt toan på alla dessa 18 år som vi har haft husbil, skämmigt eller hur. Men nu har jag gjort det och dessutom kör jag återigen bilen, utan att Jakob är med.
 Jungnerholmarna är en fin plats ute på små holmar i Emån. Där finns en holme för grillning, en annan där man kan bada från brygga, en bagarstuga och servering, stugor som man kan hyra.
57.130278  16.255833
El och dusch, betalar gör man på ICA butiken, osäker om priset, runt 150/200:-






Medans jag var borta och körde runt i byn, kom betongbilen.

I väntan på att betongen skulle stelna lite, testade killarna "helikoptern" på gruset för att få bort rosten. Det skulle vara tråkigt att få rost på betongplattan. 
Hej vad det går hahaha
Ytterligare lite väntan
Så var det dags att upp på betongplattan och dansa runt med helikoptern. 
Inte var det helt enkelt inte då maskinen vispade runt runt. Efter ett tag fick dom in snitsen och det blev riktigt bra då Jakob höll i ett snöre och Micke kunde styra den och jag sköta vattningen hihi.
När poleringen var klar, tog brorsan fram sin tandem, som han har meckat med.
Vi tog premiärturen runt i byn och jag lovar att sitter man där bak, går det inte att fuska och sluta trampa. Nej det var bara att gneta på och så säger brorsan: nu måste du ta i och trampa! som om jag inte redan gjorde det hahaha.
När vi hade landet, där hade vi en tandemcykel som vi körde runt med cirka 10-12 km/dag.
Kul att cykla tillsammans igen.
När hans sambo kommit hem från jobbet, avslutades dagen med middag på balkongen.
Det var det "arbetslägret" och nästa dag rullade vi hemåt, med ett stopp på Jönåkers gk.

Kram
Yvonné


10 kommentarer:

  1. Vad duktig du är som kör husbilen och liten är den ju inte heller. Tömma toan har jag gjort flera gånger när Ingemar fick sin hjärtinfarkt, däremot har jag aldrig kört husbilen. Så roligt att träffa brodern och duktigt av Jacob att hjälpa till. Allting går mycket lättare om man är två eller fler. Vi vet....har ju massor att göra i stugan. 😀

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det kanske kommer en dag då du också sätter dig bakom ratten. Du tömmer ju toan, vilket jag inte hade gjort tidigare hihihi.
      Visst går det bättre när man hjälps åt och har någon att bolla tankar och ideer med.

      Radera
  2. Så bra ni jobbade här! Och fint såg det också ut att bli.
    Nu utmanade du dig själv att både kära husbilen på egen hand (kanske har du gjort det förr) och att tömma tanken. Eloge!
    Kul också sedan med en runda på tandemcykeln.
    Och säkert även med ett stopp på Jönåkers GK.
    Önskar dig en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ditte, jo jag körde husbilen ensam innan 2005 men så dundrade jag "in i berömda väggen" och då tog det stopp under ett antal år. Nu är jag tillbaka med husbilskörandet och dessutom att köra ensam.

      Radera
  3. Så kul och bra att kunna förena nytta, hjälp och umgänge!
    Bra jobbat att åka iväg själv med husbilen. Jag är lite schåpig, kör bara transportsträckor på vanlig väg... Har tänkt vi ska åka och öva att backa, parkera och liknande på någon stor tom parkering... Riktigt stor och tom ska den vara, ha, ha..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl bra att köra sådana sträckor också man måste ju börja någonstans. För många år sedan, såg jag att en camping i Hjo trakten ordnade en kurs i husbilskörning för bara damer. Den anmälde jag mig till, det var ny början för mig att återuppta körningen. Väldigt bra ordnat då vi höll till i ett grustag och fick parkera backa osv osv. Det stärkte mig och körandet.

      Radera
  4. Ni är så duktiga allihopa som hjälps åt så allt går så mycket smidigare. Dom verkar bo fint till så jag förstår att du njöt när du åkte iväg själv.Det är bra att kunna detta om nåt skulle hända så man inte står handfallen.:-) Kramizar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Dessan, dom är två duktiga lekmän som slår sina kloka ihop och får det att bli bra.
      Kramizar

      Radera
  5. Visst går allt lite lättare när man hjälps åt. Toa tömning har jag alltid gjort eftersom min käre make har för känsligt luktsinne (säger han i allafall....) Din bror får ett bra garage

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha känsligt luktsinne, ja så kan man säga. Jakob säger att han slipper göra detta, i 18 år framåt hahaha.

      Radera