söndag 19 januari 2020

VårSol Eller ...

Egentligen kan man väl inte kalla det för VårSol redan. Passar kanske bättre med VinterSol utan snö? Ja jag vet inte vad jag ska kalla den för men Sol är det i alla fall och +4grader. 
Vi har en helg med soffhäng, det är ju skidor på längden tvären med och utan bössa och dessutom utför i två dagar på tv. Fick sätta skidorna på inspelning, för att vi skulle ut och njuta av det härliga vädret. Ja är man skidtokig så är man hahahaha
Utmed husgrunden har både Krokus och Påskliljornas blad kommit upp. Får se hur länge de får stå kvar innan Rådjuren mumsar i sig gosakerna.

Vi tog den vanliga runda ner till sjön.
 Vattnet i sjön har sjunkit undan sedan vi var här senast. Nu kan man med ett långt hopp ta sig ut på bryggan. Som högst gick det ända upp till tredje båten  till höger i bild. Sandstranden på andra sidan kan man börja skymta.
På den här bilden var det fortfarande högt vatten men inte som högst.
Min symaskin är fortfarande på lagning och under tiden har jag min handled lindad. Lika så bra för då har jag den still och inte vickar fram och åter.
 Tygerna som köptes var dessa. En kornblå velour, som ska bli en klänning, kanske.
 Detta enfärgade är i bambutrikå, färgen är inte rätt i bilden, den passar bättre ihop med det mönstrade tyget än på bild. Det mönstrade är bara lite stretchigt och är tänkt att bli en jacka av något slag hmmm vi får se.
Bambutrikå, är ett väldigt mjukt material, skönt att ha inpå kroppen, som underställ till exempel. Fast det blir nog en likadan klänning som den jag sydde tidigare i höstas och blev förvånad att jag gillade den modellen. Ibland överraskar man sig själv.
Jaja det får vänta ett tag till, fast det suger i sytarmen.

Kram
Yvonné

10 kommentarer:

  1. Oj! Ni verkar ha full sommar...eller vår ialla fall ;-)) Fina tyger du har köpt också, spännande att se vad du syr av det :-) Tråkigt att du har så ont i handleden vännen hoppas att det blir bra snart. Kramiz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var nyss ut och fyllde på vatten i fågelbadet, dit fåglarna kom och pickade på den tunna isskorpan som bildats under natten.
      När handen är lindad är det lättare att hålla den i rätt läge. Förhoppningsvis blir det bra snabbt.
      Kramiz

      Radera
  2. Vi är också riktiga vintersportfreaks så det har blivit mycket soffhäng idag. Vi började dagen med ett gympass efter frukost och hann ut en lite promenad efter sista skidskyttet. Det gäller att planera.
    Nu får vi hoppas din handled bättrar sig så du kan gå lös på dina fina tyger! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kul med vintersporten på tv men, som du skriver, man får planera sina aktiviteter
      Kram

      Radera
  3. Vi har också följt skidåkningen och tycker det är roligt att titta. Och tid har vi ju. Tänk att era vårblommor redan tittat fram. Ja, lätt för dem att tro att det är vår på gång redan i januari. Så fint ni bor , alldeles vid vattnet. Och extra fint att här följa med i naturens växlingar.
    Hoppas nu att kortisonsprutan hjälper så att din arm läker. Säkert någon mening med att symaskinen är på lagning.
    Så fina tyger du köpt och säkert blir det något fint av dem. Bambutrikå är ju ett så behagligt material. Vet att jag köpte underkläder i det materialet när jag bodde i Peking och jag har en del kvar.
    Önskar dig en fin vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan ni se svensk tv eller är det spansk kanal? Idag har vi täckt över blombladen som kommit upp, det är ju egentligen alldeles för tidigt.
      Handleden är fortfarande lindad, vilket känns bra och så får den vara resten av veckan. Vill inte riskera att det blir op.
      Kul att du också har bambutrikå, vilket du inte behöver just nu förstår jag haha
      Ha det gott i södern

      Radera
  4. Grönt i rabatten i mitten av januari, det har jag aldrig sett tidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej så här kan jag inte heller minnas att det varit tidigare. Däremot Julrosen har inte några blommor, vilket den brukar ha och blomma under snön. Konstigt är det.

      Radera
  5. Vad härligt att det grönskar... dock lite tidig kanske. Men det kan ju vara lite upp och ner med vädret ibland. Jag minns för ungefär 35 år sedan så plockade jag blommor i rabatten på 1a Advent....
    Kram och hoppas handen snart blir bra igen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anette, med cortisonsprutan har värken så gott som helt försvunnit. Efter att jobbat utan haft handen lindad, känner jag lite värk. Har en tid till arbetsterapeuten i veckan som kommer. Det kommer säkert bli bra, hoppas jag.
      Vi har täckt över blommorna med granris, man vet aldrig vad vädergudarna hittar på framöver.
      Kram till er

      Radera