fredag 10 januari 2020

Djuren I Australien Behöver Hjälp ...

Var dag visas det på nyheterna om dessa fasansfulla bränder i Australien.
Kan det finnas något kvar av landets natur tänker jag. För att inte tala om alla försvarslösa djur.
 Jag blir väldigt ledsen när jag tänker på hur djuren har det när bränderna drar fram och deras kroppar blir svedda. Dom kan inte ropa på hjälp och sätta sig i säkerhet. Som tur är finns det folk som hjälper dom att hittas och kommer under behandling.

På Facebook är jag med i en sygrupp  sedan långt tillbaka. I den gruppen var det en kvinna, som var i kontakt med en Australiensisk hjälporganisation för djuren som heter: Animal Rescue Craft Guild. 
Nu har det bildats en sådan grupp i Sverige, över 600 medlemmar på bara några dagar. Varav jag är en bland dessa. 
I Sverige heter den Animal Rescue Craft Guild -Sweden.
Eftersom läget är som det är för djuren så behövs det material för att ta hand om dom. Runt om i Sverige finns det många flitiga duktiga personer som gillar att sy virka sticka och som nu hjälper till med att göra saker.

 Jakob fick hjälpa mig att klippa ut tygbitarna, eftersom jag ff har ont i handen. Han tyckte det var trångt på sybordet när han skulle klippa, fast så har jag ju haft det hur länge som helst. Undrar om han kommer bygga ut så det blir bättre plats hahaha
I den här gruppen finns det mönster till olika saker som behövs, virkat stickat och för att sy.
Detta är en liten ytterpåse i fleece och en innerpåse i bomull.
 Den här påsen är liten 10*15 cm och till för de små små djuren.
Alla sömmarna måste sys med "fransk söm" för att djuren inte ska kunna tugga i sig trådar.
Dessa innerpåsar är i bomull, vilket de måste vara med tanke på djurens skadade kroppar, de måste kunna andas.
Påsarna måste också vara rundade i botten eftersom djuren ligger ihoprullade, som små bollar. Är det hörn, så fastnar dom där i.
 Sedan vänder man påsen in och ut och då finns ingen söm att pilla upp.
 Innerpåsarna går sönder av djurens klor och behöver dessutom bytas/tvättas flera gånger per dag. Känguruns ungar sköter sina behov i "mammans påse" och så blir det i dessa tygpåsar.
 Har även sytt 2 små madrasser 36*46cm till katt/hund säng. Dessa måste vara i fleece för att kunna tvättas/torkas snabbt. Jag fyllde dem med tre lager fleece. 
Detta är vad jag fått ihop: 2 madrasser, 2 xxsmall påsar + 2xsmall påsar med extra innerpåsar.
Nu ska dessa packas och skickas till en adress i Malmö. Där vederbörande ombesörjer transport över till Köpenhamn och den 16/1 går flyget till Australien med allt som gjorts av frivilliga.
Så här kan det se ut i påsen, fast kanske med en liten känguru i.

Kram
Yvonné


10 kommentarer:

  1. Åh vad glad jag blir! Behjärtansvärt initiativ och du hjälper till...stor eloge och stort tack till dig! Hoppas och håller tummarna för att transporten fungerar...och att det kommer att finnas några behövande och överlevande som får glädje av ert arbete. All heder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den informationen som har kommit just nu, är att de håller på med inventering och ber om "ett uppehåll" i sändningen. Vilket jag förstår, dom måste bli översvämmade med grejer som folk från hela världen skickar.

      Radera
  2. Vad söta ni båda är som har gjort detta tillsammans. Det är verkligen hemskt detta med djuren och alla dessa fasansfulla bräder. Djuren är det synd om men som tur är har dom fått tag i nog mycket till djuren och önskar pengar nu istället läste jag på den sidan....så då skickar vi vårat stöd med pengar istället eftersom jag inte hinner med att sy och skicka nu. Bra gjort vänner. Kramizar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fint av er att bidra så. Tror också att pengar behövs för transporter och allt annat som är. Eftersom så gott som hela världen syr stickar virkar så blir det översvämning hos organisationerna och dom har bett om ett uppehåll i sändnngarna tills inventeringar är gjorda och plats finnes. Det kommer att behövas material långt framöver till alla djuren. Sååå synd om dom små.
      Kramizar till er

      Radera
  3. Så fruktansvärt detta med bränderna i Australien. Både för människor och djur.
    Och värst av allt är väl att det finns de som tuttat på med vett och vilja.
    Fint att det finns så många som hjälper till på olika sätt. Att sy påsar till kängurur
    och andra pungdjur som förlorat sina mammor är ju en väg att bidra.

    Jodå - visst är Sickan och Herbert våra Kashmirvänner!
    Visste inte att du också varit där. När var det? FN-tjänst?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog som du nämner att det finns folk som tänder fler eldar också. Det blir säkert en del arter som kommer att försvinna med dessa bränder.
      Sickan och Herbert lärde jag känna under våran tid i URI Projektet i Kashmir på 90-talet. "Världen är bra liten" som man brukar säga

      Radera
  4. Vilket gott initiativ! All heder! Tänkte här på min blogggvän Gertie som skrev om djuren i Australien för lite sedan och nu kommenterat här hos dig. Läs gärna hennes inlägg om detta https://gertie-worldwide.com/2020/01/02/australien-brinner-aterigen/
    Visst är det hemskt med alla djur som både skadas och dör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har varit inne hos Gertie och läst hennes fina blogg.

      Radera
  5. Bra initiativ. ja behövs nog mycket hjälp av olika slag för alla skadade djur. Går inte ta in hur stort det är.
    Läste att du inte kunde kommentera på min blogg. Vad har du för webbläsare? En tanke, för jag ser inget jag har ändrat eller kan ändra. möjligt om våra web-läsare inte matchar. Men jag kan ju ändå kommentera hos dig. Få se om jag hittar någon lösning. Ha dé jättebra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där att kommentera verkar lite hipp som happ. Har gått bra och helt plötsligt fungerar det inte och bilden fryser fast. Frågade Dessan och då sa hon att det var samma sak för henne. Chrome har jag som webbläsare. Hur som så läser jag vad ni har för er hahaha
      Kram

      Radera