måndag 15 juli 2019

Inne, En Regnig Sommar Dag ...

Min lediga dag efter att jobbat helg och det regnar, trist.
 Vilken tur att Jakob har plockat av lite körsbär. Hoppas att de som sitter kvar på trädet håller sig fina även efter detta regn.
Han hann även plocka Lindblommor, som sedan ska torkas för att användas till Lindblomsthe. En plockningskorg från hans föräldrarhem, som sätts fast i ett bälte, för att ha fria händer och kunna plocka.

De skira vackra blommorna med de späda löven, ger ett härligt rött lindblomsthe, som vi gärna dricker kallt som varmt. På vintern kan det till och med skvättas ner lite alkohol i det varma lindblomsthe.
Glaset till vänster, har fått en färsk myntakvist, vilket också är så gott friskt att dricka.
Visserligen är regnet välbehövligt men tråkigt att det kom just idag. Min mor och jag hade tänkt åkt till Kakslottet, Taxinge Slott, men det gjorde vi inte. Vi vill ha en dag med lite solsken för att strosa runt i parken och kunna sitta ute och fika.
Det blev till att baka lite i stället, "vulkanbullar" med vanilj och körsbärsgrottor.
Gjorde även rostad Müsli. Enkelt och mycket godare än köpe müsli, tycker jag i alla fall.
 När de torra rostade grynen svalnat, blandas de torkade frukterna och rivna cocosen ner.
Idag hade jag russin tranbär aprikoser och katrinplommon. Det är bara ta vad man tycker om och blanda ner.
Lika bra att jag skriver ner receptet:

ROSTAD MÜSLI

  • 1 dl sötmandel, hasselnötter
  • 2 dl solroskärnor
  • 5 dl havregryn
  • 5 dl rågflingor
  • 1 dl linfrö
  • 1 dl havrekli
  • 1 dl honung
  • 4 msk rapsolja
  • 2 dl vatten
  • 2 dl blandade torkade frukter

Sätt ugnen på 200 grader
Hacka mandel nötter grovt och blanda alla torra ingredienser utom frukten i en bunke.
Koka upp vatten olja honung i en kastrull. Häll det över grynblandningen och rör runt.      
Krama ihop lite så det klumpar sig lite. Häll allt i en långpanna och rosta i mitten av ugnen cirka 25-30 minuter. 
Rör om då och då.
Låt kallna och blanda ner frukten.

Nu behöver man inte ta just dessa ingredienserna utan det är bara att ta det du själv har i skåpet. Så gör jag i alla fall, lägger till och drar ifrån, det blir aldrig likadant från gång till gång.

Lycka till.

***

Nu blommar Mandelpotatisen. 
Mandelpotatis är en av flera ingredienser, till Surströmmingen. Hmmm det kommer bli problem, för den viktigaste ingrediensen blir svårare att få tag på, våra vänner Dessan och Kjell, som bor lååångt bort eller egentligen bor vi långt ifrån varandra. Det året kom dom med Surströmmingen,  då blev jag riktigt lurad hahaha
 Ja mandelpotatisen är inte klar att ta upp ännu, vem vet dom kommer kanske i år hihihi

***

Vi tittar på tv, Tour de France, det stora cykelloppet som pågår i Frankrike. Man får se så många fina platser där loppet går fram och vi har funderingar på att vilja besöka några. Vi får se vart vi åker den dagen vi ger oss iväg. Visst är det roligt att fundera planera och titta på kartan och så blir det något helt annat hahaha

Kram
Yvonné









8 kommentarer:

  1. Hemmagjort te låter värmande och gott. Och müsli, det receptet snodde jag ��
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gjorde du rätt i att "sno" receptet hihihi
      Kram

      Radera
  2. Det var smart tänkt det där av Jakob, att ha händerna fria o fästa en korg istället i ett bälte:) Drinkarna såg goda ut och muslin såg också god ut...kanske får testa...det funkar väl lika bra med jordnötter som med hasselnötter ? Surströmming gör vi om men med liiiite mindre gräddfil som ni hade...ni måste testa hur vi äter klämmorna :-) hahaha. Det var en väldans massa bilder där av oss ;-)) Kramizar till er

    SvaraRadera
    Svar
    1. Testa att göra mûsli, inte behöver du ha hasselnötter, ta vad du tycker om. Jag blandar hej villt med pumpafrön mandlar valnötter osv.
      Kramizar

      Radera
  3. Det var mycket gott på de bilderna.

    SvaraRadera
  4. Det blev väl en riktigt bra dag trots regnet. Mycket godsaker fick du gjort. Nu blev jag så sugen på hemgjord müsli, så länge sen jag gjorde det så jag får väl också sno ditt recept!

    SvaraRadera
  5. Varsågod och sno hahaha

    SvaraRadera