tisdag 9 juli 2019

Marmaris Turkiet ...

Veckan som gått, har jag, Yvonné, varit i soliga varma Marmaris.
Inte kan jag säga att jag har haft några kalla händer och fötter så som jag brukar ha, nej det har varit riktigt skönt. En helt underbar värme. Gillar verkligen när det är varmt och även riktigt varmt. som upp till de 
+45 grader vi fick sista dagen. 
Ett litet moln kom upp en dag men löstes snabbt upp och försvann.
När jag bokade resan, var läget, det viktigaste så jag hade nära att gå till Marinan där Jack bor på sin båt. Det är sällan eller nästan aldrig, som Jakob och jag flyger och bor på hotel numera.  Vi åker ju med husbilen och då tittar jag aldrig på hur hotel ser ut.  På den tiden vi gjorde det, var det "backpackers" och enklare boende som gällde.
 Därför blev jag väldigt överraskad, hur fint det var.  Det visade sig att hotellet, var ett vuxenhotell utan barn. Visste inte ens att det fanns sådana, men så skönt det var. Oj oj nu kommer säkert fler av er läsare tycka att jag är förskräcklig som skriver så. Barn, tycker jag om men det var väldigt skönt ändå att ha tyst och lugnt på hotellet, min semester.
likaså stranden, som hade en +16 års gräns.

Direkt på strandpromenaden med stranden rätt ut, perfekt läge och nära bort till bazaar och marinan.
Fint rent rum med härliga sängar, kylskåp, vattenkokare och mysig morgonrock.
Beach handdukar fick man också.
Det var lite smalt mellan säng och vägg när resväskan skulle dras fram till väskställningen, det var precis att den kom igenom. Samma sak i badrummet, lärde sig att öppna och stänga dörren på ett speciellt sätt, så funkade det också. Jag är inte speciellt stor och kan hoppa runt men tänker att för de som städar måste det vara lite trixit. 
Utsikten från balkongen bort till havet.
"Today is a good day"
En jättehärlig frukost buffe, där man kunde få precis allt. Kockar som lagade till omelett, stekta ägg eller vad man nu önskade. Turkisk frukost med allt vad det innebar.
Det fanns även en pool, yoga, spa, gym och massage. Vattengympa i havet som jag deltog i, när jag var "hemma".
Underbart att gympa i hela 30 minuter utan att behöva frysa, då är det varmt och skönt.
På kvällarna hade hotellet olika teman när det gällde mat och musik. Inte någon skränig musik utan musik som man kunde prata till. En kväll var det jazz och när det var Meze, turkiska smårätter, var det uppträdande med turkisk folkdans. Det varade bara en kort stund, vilket räckte väldigt bra för mig hahaha 
Självklart fanns det mycket gott i butikerna hihihi Någon tårta köpte jag inte, däremot
fastnade jag för en smak på glass: black bitter choklad, oj oj sååå gott
Jag har varit här många gånger, då jag har hälsat på min vän Jack och vi har seglat. Den här gången blev det ingen segling.
Det var hans 85-års kalas som gick av stapeln men det hade kunnat slutat på ett helt annat vis. Han blev sjuk och höll på att dö, enl honom själv. Kalaset genomfördes dock, trots att han var allt annat än frisk.
Han mådde absolut inte bra och fick uppsöka läkare senare. Hade jag fått bestämma hade han åkt till läkare mycket tidigare och det hade inte blivit så dramatiskt som det nu blev.
Han är nu på bättringsvägen och förhoppningsvis, kommer han bli återställd.

Tycker jag har fotat det som finns att fota efter alla dessa gånger men några bilder blev det allt ändå hahaha.
Bazaaren i Marmaris är som den alltid har varit så länge jag minns. Butikerna med skor kläder skinn lampor väskor osv. Männen som sitter utanför och frågar när jag snabbt gick igenom, för att få lite skydd från solen: where you from etc etc hahaha


 Statyerna, som visar att Marmaris är en stad för alla, ung som gammal.

Och så har vi
Mastafa Kemal Ataturk
som var fältmarskalk och sedermera den första presidenten.
Med texten undertill
"Peace at Home, peace in the World"
Hamam och fisk spa har jag naturligtvis varit på.
 En dansk tjej, Stina, har ett fiskspa och det brukar jag besöka och "mata" hennes fiskar med mina fötter hahaha
Ben och fötter tvättas ordentligt innan man får sticka ner dom i vattnet.

 Hahaha det kittlar så skönt hahahaha
Gökov, var en heldagsutflykt ute på havet med olika stopp i vikarna för bad, det blev grillad kyckling till lunch. En helt underbar dag på en liten familjeägd båt, utan musik som skrålade. För det finns så klart stora båtar med partymusik också som man kan ta om man känner för lite hålligång.
 En tysk husbil stod på stranden när vi kom men det var ingen vid bilen. Hade varit kul att pratat och hört lite om hur det är att köra runt i landet.


Vårat sällskap var runt 20 personer och vi fick gott om plats uppe på taket där solbäddarna stod.

Kleopatra beach där man inte får beträda sanden. Det sägs att sanden är hämtad från Egypten till just Kleopatra. Den är kameraövervakad dygnet runt och i händelse att någon gör ett övertramp, blir det 10000 dagars fängelse!



 Lekte lite med min glaskula



Tre kvällar gick jag bort till fontänen och slog mig ner på en bänk för att se ljusvattenshowen.

 Även Vattenfallet har färgade lampor i vattnet som ändrar färger.

Ser ut så här dagtid
Hamnen,
med många otroligt stora stora yachter, som för mig var nytt med att de hade belysning under vattenytan, fräckt.

 Där finns även många restauranger, som ligger vägg i vägg med varandra, bara att välja vad man vill äta.
Dagtid är det lugnare bland restaurangerna, speciellt när temperaturen steg upp till +40 grader.

Så var det ju det där med Sunrise och Sunset.
Lika fantastiskt vackert om ni frågar mig, fast på olika sätt.
Sunrise, då jag gick ut på stranden 05.30. Då allt var lugnt tyst och stilla. Några tidiga joggare sprang förbi, medans några ungdomar på väg hem från nattens fest och somliga på väg till jobbet.
Så kom ljuset från solen bakom bergen.



När det gäller Sunset, så ser man den absolut bäst på andra sidan bukten i Aktas. Där en av mina vänner bor och vi hade middag på en av de små restaurangerna på stranden.

 Strandpromenaden, där borta bodde jag, har tänt sin belysning.
Sista kvällen innan jag reser hem, ser jag hur ett stort passagerar fartyg kommer in och lägger till inne i marinan.
Tack till dig Pia, som dels var kvällens fotograf och för många härliga samtal vi delade under denna vecka. Väldigt kul att träffa dig.
 Sista bilden togs genom bussens fönster över Marmaris, som ligger långt där nere.
Att komma hem tidigt tidigt på morgonen och mötas av +11 grader på Arlanda, var inte kul. Riktigt kyligt, dunjacka och handledsvärmare har plockats fram igen, likaså varma sockor. Inte klokt att man ska behöva ha dunjacka på sig i juli månad! Vart tog sommaren vägen?

Alltså, nu är allt som vanligt igen med kalla händer och fötter hahaha.

Kram
Yvonné





12 kommentarer:

  1. Vilka härliga bilder o värme du levererar rakt igenom 😉Där har du haft det kanonhärligt ser jag 👌Hoppas verkligen att Jack krya på sig nu också. Kramiz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Dessan, det var verkligen en varm härlig semester med dagliga bad, underbart. Skulle lätt kunna återvända för att slippa dunjacka och vantar hahaha
      Kramizar

      Radera
  2. Vilken härlig resa och så få träffa gamla vänner. Hoppas din vän kryar på sig.
    Blir det 40° är jag inte så tuff även om jag tycker det är skönt med värme. Här hemma undrar vi om det inte ska bli någon sommar i år. Vi blev väl lite bortskämda förra året.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir det någon mer sommar här hemma. det undrar jag också medans regnet vräker ner. Visserligen välbehövligt men men

      Radera
  3. Vilka härliga bilder från Marmaris dit vi var en vecka i Maj!
    Inte lika varmt då som ni hade,men skönt ändå :-)

    Ha det gott......Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då känner ni säkert igen platserna.

      Radera
  4. Vad trevligt! Ja, inte att din vän Jacob blev så sjuk men finta att resa till Marmaris för att fira honom. Och ni var ju på plats.
    För min del klarar jag inte denna värme längre men hade det gällt en vän så hade det fått gå. marmaris har jag besökt ett par gånger och även utgått härifrån under ett par seglingar.
    Så bra att det blev ett så fint hotell och dessutom barnfritt. Kan meddela att jag också numer väljer det om vi åker utan barnbarnen.
    Tack för turen hit igen med jättefina bilder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är vanligt att man utgår därifrån med segelbåtar, fina vatten att segla runt i. Att det var ett sådant bra hotell och barnfritt hade jag inte koll på när jag bokade, så det blev bara positivt.

      Radera
  5. Oj vad bilder. De var så vackra, men det var mer är jag orka smälta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vet du väl vid det här laget Matts, att jag fotar mycket och lite till hahaha

      Radera
  6. Vilken härlig semester du haft. Hotell var det länge sedan vi bodde på, blir numera husbilen som är vårt boende var vi än är. Marmaris har vi aldrig besökt. Så synd för din vän att bli sjuk, men skönt att han fixade det ändå. Fina bilder och film. Kram och ha det gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog var det lite konstigt att bo på hotell när man alltid annars bor i husbilen. Jag vande mig snabbt hihihi
      Än är inte faran över för Jack men han är under kontroll.
      Kram ttill er

      Radera