söndag 8 september 2013

Adriatiska Kusten.......

Vi befinner oss fortfarande här.
Från Lido di Spina fortsatte vi på väg 309 och SS16 söder ut. Hela den vägen som vi kört efter att varit i Prosecco området. Är ganska hårt trafikerad av tung trafik och då blir vägen därefter, trodde att Gps:n skulle ramla bort från hållaren! Vi minns från 2011 när vi körde i dessa områden, att det är platt med stora odlingsfält.
Vi körde ner till Riccione och till campingen Alberello
Vill gärna stå på ställen så att Nogger också kan vara ute och se sig omkring och tugga gräs, då blir det oftast en camping och skugga.

Vilka härliga italienska grannar vi har! Dom kom med en flaska bubbel och lät oss smaka.
Den här helgen verkar vara den stora "nedmonteringshelgen" av deras långa 6 månaders vistelse på campingen. Dom inspirerade oss också till att också städa och tvätta hahaha
Jag var i tvättstugan tillsammans med 3 kortväxta italienska kvinnor. Kortväxta, jo dom räckte mig till axeln och jag är 168cm och fick stå ganska så böjd. Dessa tvätthoar kändes som om dom var anpassade till just lite kortväxta.  Eftersom nedmontering av deras tält, förtält osv var i full gång så pågick även skurningen av dessa, i tvätthoarna. Ljudet av 3 rotborstar i plast, som skurar frenetiskt, på dessa tältdukar, vaxdukar osv gjorde att jag blev så full i skratt. Tittade på kvinnans rotborste, som stod bredvid mig, dom plastpiggarna var väl använda hihihi.

Vilken lååååång strand. Med härlig sand, så där riktigt mjuk, som bara sand kan vara när den är på en strand.
Det måste vara 1000 åter 1000-tals solstolar som står på rad, ser inget slut på varken stranden eller stolarna!

Vi har cyklat till Portoverde,  utmed strandpromenaden, som har svag musik som strömmar ut ur högtalare.
Fikar så klart med de jättegoda stora Bombolino, tror dom heter så.
 

Barnen plaskar i fontänen, det spelas Vollyboll och Boule 



Vi bjöd in våra italienska grannar på Apro Speziale Svezia: sill ägg potatis på hårt bröd med öl o snaps.
Dom tyckte det var trevligt och mumsade i sig. Inte lätt med italienska men vi gör så gott vi kan och använder lexikonet, i den mån man hinner slå upp ordet, vill säga hahaha 
Pastamiddag på en trevlig restaurang, precis vid havet.
Det är något visst att höra vatten röra sig.
Vid 23 tiden blev det fyrverkeri

Igår eftermiddag efter cykelturen, tog vi ett dopp i havet, såå ljuvligt varmt och skönt. Var bara i en kort stund, något sa mig att jag skulle gå upp och inte dra på mig uvi. I morse, vaknar jag och har fått det som jag inte ville ha, urinvägsinfektion! Efter frukosten cyklade vi runt till olika apotek och till sist, så hade dom tabletterna jag behövde. Vi som skulle sitta under parasollet vid havet idag och läsa! Undrar vad det italienska havet och jag har emot varandra? Visserligen ratade jag stränder och vattnet uppe vid Ravenna, men här är det något helt annat. Så har jag/vi fått en ofrivillig dag hemma, precis så var det även 2011 när vi var i Vada.
Nu på kvällskvisten och efter 4 liter vatten 2 citroner och 3 tabletter, kanske kanske att vi kan ta en promenad precis utanför campingen? Jag förslog att vi kunde ta "strand och bad dagen" i morgon eftersom det inte blev någon idag. Den blicken sa allt, när Jakob tittade på mig hahaha vi ska nog inte stanna kvar här och bada, jag får nog nöja mig med, endast ett dopp. I alla fall på ett tag hahaha

Precis bredvid Apoteket var det Loppis och Jakob pratade med killen som hade en kvarn, till salu. Inga affärer blev det.
Det har blivit så tyst på campingen, de flesta verkar ha packat ihop sina saker och kvar står husvagnarna och stora "paket" med deras tältutrustning.
Löven har fallit ner på marken bara under dagen, är det höst eller vad händer? Vi har +30grader, vilket inte känns som höst precis men det har blåst lite och mörka moln som kommit och solsken emellanåt.

Är jag ok i morgon åker vi vidare till????

Kram
Yvonné

4 kommentarer:

  1. Men lilla gumman. Inte urininfektion denna gången oxå! Du kanske inte skulle ha badat...nu får du ta det lugnt m badandet ett tag iaf:) ha det fortsatt skönt i värmen o krya på dej. Kramiz till er båda

    SvaraRadera
  2. Usch vad tråkigt med urinvägsproblemen,hoppas verkligen du blir ok. Ni ser ut att ha en härlig resa och varmt (kanske lite för varmt för mig)men höst?? det kan det väl inte vara ännu :) Här hemma har vi haft jätte skönt med +22gr och soligt. Sköt om dig och ha det gott. Kram

    SvaraRadera
  3. På den andra sidan badade vi för ett par år sedan!
    Jättefint vatten!

    Ha de fortsatt bra!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Vad mysigt ni har det! Fina stränder. Njut av er resa.

    SvaraRadera