fredag 8 februari 2013

SurDegsBröd/Kanelbullar.....

Lite pyssel är det att göra surdegsbröd, det har jag förstått när jag läst recept och sett på tv osv Men att det skulle ta hela gårdagen det trodde jag inte ha ha ha
I förrgår började jag med Steg1 och Steg2
I går morse vaknade jag "tidigt" och började med Steg3.
Den degen skulle stå och jäsa i ca 10 timmar.
Igår kväll, fortsatte jag och gjorde den "stora" degen och jäsning osv.
När det så var dags att tippa upp degen på plåten för gräddning. Var den som en tjock tjock smet, vad hade gått fel??? Att den var alldeles för lös, det kunde jag se, men vad kan man göra i det läget, när den skulle in för gräddning? Hälla, den på plåten, skulle ha blivit som en översvämning på plåten ha ha ha 
Jakob kom till undsättning med förslaget: ta en avlång sockerkaksform! Så har man ju gjort förut när man bakat bröd, men det här brödet skulle ju få en annan "fin" form! Nu blev det så, den hamnade i sockerkaksformar. Och resultatet när det var dags att äta brödet var: Gott hahaha





 När jag ändå hade mjöl och maskiner framme igår, drog jag igång med deg till Kanelbullar. Även det ett  recept från min väninna. Dessa recept är från Saltå Kvarns bok: maten brödet kakorna

Så här stor har degen blivit efter att ha vilat 1 timme i kylen!
Slutresultatet blev så här.
Den degen däremot, var mycket enkel och smidig att jobba med. Innehåller ingredienser, som inte är såå vanliga tex nyponmjöl och aktivt kornmalt.

Om jag ska göra flera surdegsbröd? Nja jag får nog fundera på det. Om, jag ska göra det, så måste jag även göra vildrussinen själv. Vilket tar 4-7 dagar och därefter degen i 2 dagar. 
Planering och tålamod är 2 ingredienser, som också borde stå med i receptet ha ha ha 
Jag vill inte avskräcka någon, för att göra surdegsbröd, roligt att testa och kanske att det går mycket bättre för mig nästa gång, med den "flytande" degen!
Borde gå i "kurs" hos min väninna, som gav mig vildrussinet ha ha ha

Nu kom jag på en sak till:
jag bjöd på semlor, när vi hade möte på jobbet för någon vecka sedan. Det blev uppskattat och chefen undrade om jag hade bakat på jobbet? Mitt svar blev: om jag hade en assistent skulle jag gärna göra det pga att mina axlar inte klarar av att knåda bulldeg. Såg att hon antecknade något i blocket. 
Ett par dagar senare när jag kom till jobbet, kunde jag packa upp en OBH.
Några ingredienser till bullar hade vi inte, utan det blev en sockerkaka med kaneläpplen i.


OBH maskinen vispar bra men det lilla hålet där stänkskyddet sitter, som man ska hälla ner mjöl osv genom. Är alldeles för litet, lite fel vinkel på det, jag tog bort det till slut ha ha ha
Ska bli spännande att göra en riktig deg.
Vilken underbar chef vi har, som lyssnade till detta och tycker det är lika viktigt med aktiviteter, ihop med våra "gäster" på demensboendet, som vi tycker. 
Kul med ett jobb där man trivs.
Kram
Yvonné







7 kommentarer:

  1. Oj oj vad goda dom bullarna såg ut,spar av dom till nästa helg...kanske man får smaka:) om man har tur vill säga:-) Kul att ha en sån bra chef. Tur dom har dej som kan och vill baka också, roligt för gästerna också. Sen får dom "gobulla". Så jättebra.Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart ni ska få smaka:)när vi får sådant långväga besök hihihi
      Kramiz

      Radera
  2. Vilka bakverk!! man blir ju bra fikasugen nu :)
    Brödet ser ju riktigt bra ut, så smart tips av mannen ;)

    Ha en trevlig helg! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är ganska uppfinningsrik, guben min hahaha
      Kram o Trevlig helg

      Radera
  3. Mycket möda ger belöning!
    Resultatet ser underbart gott ut!
    Vilken tur att du inte valde " vårdcentralenföretaget "!

    Trevlig helg o

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får komma över och ta en fika medans det finns något kvar!
      Ja nog är jag glad att jag valde rätt ställe att jobba på.
      Trevlig helg
      Kram

      Radera
  4. Vilket tålamod - jag har aldrig gett mej på det där med surdegsbröd trots att det är fantastiskt gott. Synd att vi inte bor grannar ;) Kram

    SvaraRadera