onsdag 6 februari 2013

God Frukost Med Surdegsbröd...


 Blev bjuden på Underbart god frukost  hos min goa väninna i morse, var där redan 9.15.
Hon hade gjort en fräsch fruktsallad, egengjord müsli och bakat scones med tranbär och surdegsbröd!!
Utanför fönstret yrde snön och vi hade mycket att prata om, som vanligt och frukosten fick ta lååång tid, bägge två var vi ju lediga idag. Härligt när man bara kan ta det lugnt och sitta och mysa i soffan med en god kopp kaffe efter frullen! Mätta vart vi verkligen och det var förstås meningen hihi.

Eftersom jag aldrig har gjort surdegsbröd, fick jag med mig hem: ett surdegsrecept och en skvätt vildjäst av russin, vilket luktar som mäsk!! Det ska man använda när man startar upp surdegsbrödet. Ha ha ha det här ska bli väldigt spännande. Nu har jag gjort Steg 1 och det har nu stått i 5 timmar.
Dags att göra Steg 2, som kommer att få stå i bunken till i morgon bitti, då ska Steg 3 göras.
Lite pyssel är det och det ska bli riktigt spännande hur slutresultatet kommer att bli!!!
Bara vildjästen, tar 4-7 dagar att gör, då ska man skaka bunken ett par gånger/dag osv. 
Det gäller att ha tid, tålamod och planera hur man ska gå till väga med baket.
Nu är jag ledig i ytterligare 5 dagar, så jag borde få ihop brödet ha ha ha 
Tusen Tack vännen för en härlig frukost och för vildjästen. 
Kram
Yvonné

7 kommentarer:

  1. De va ingen liten frukost, som hotell!
    Surdegsbröd är gott, värt lite pyssel!
    Ha en skön bakledighet o
    Kram

    SvaraRadera
  2. Halloj bruden:) jag har testat surdegsbröd...för min smak tycker jag det tog för lång tid. Det var inget för mej ialla fall. Men lycka till med fler dagars baket:-) :-). Hoppas allt är bra med er. Nära nu till vi ses. Kramiz

    SvaraRadera
  3. Lennart: Det var verkligen, som en härlig hotellfrukost, mumsig. Kram

    Dessan: Kan nog hålla med dig om att det verkar ta tid. Men kanske det är det som är tjusningen, att man ska ta det lugnt och varligt med degen?!Annars är jag den, som vill ha allt klart, helst, dagen innan!!
    Jag återkommer som sagt med slutspurten hahaha
    Kramiz, tills vi ses:)

    SvaraRadera
  4. Surdegsbröd har även jag prövat för länge sedan, även en där man kunde frysa in surdegen och ta upp vid baktillfället. Här nere är det endast vitt bröd som gäller....tyvärr. Saknar våra olika bröd till smörgåsarna. Vilken underbar frukost.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig Maggan, att bara äta vitt bröd är inte roligt. Jag äter nästan aldrig mjukt bröd, utan det blir hårt bröd. Förutom vid sådana här tillfällen.
      Kram

      Radera
  5. Tack själv, kul att du kom igång med surdegsbaket...Sebbe hade bakat surdegsbullar häromdagen.De godaste jag ätit.
    Trevlig helg
    Kram Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får nog ge mig lite tips senare, ang den lösa degen!
      Kramiz

      Radera