onsdag 13 december 2023

Lucia Och JulPyssel ...

Tänk nu har vi redan kommit till Lucia 2023 och vi gick upp medans det fortfarande var mörkt ut.
 -3 grader och lite ymnigt snöande.
Slog på tv:n tände ljus och gjorde kaffe med lussebullar och pepparkakor. 

Så kom Lussefirandet från Kalmar slott, härligt att starta morgonen med vacker musik och fint med eldshowen i mörkret.




Nu är vi peppade att fortsätta dagen i ännu mer julstämning. Jo vi ska klä våran gran, som är en Kungsgran tjoo hoo. 
Då kan man undra hur det kunde bli en gran med barr, vi som har haft konstgran tidigare år? Vi var ute i ett helt annat ärende, och plötsligt stod vi bland massa granar. Ibland vet man inte riktigt vad som händer, det blev bara så haha. 

Och liten skulle den vara, så vi kunde ha den i stora kopparkitteln. Inte lätt med ögonmått, min tanke var att den skulle vara hälften av den här storleken. Nu är den som den är och det blir ändå jättebra.





***

Nu har det varit ett antal gråmulna dagar och plusgrader. Helst önskar jag lite kallt krispigt och snö, som det varit och snart, kommer minusgraderna tillbaka.


Ett fruset trasigt spindelnät.

***
Jakob tycker det är roligt att fixa saker och ibland får han några uppdrag av mig. Som att göra en gran av brädor vi hade, att ha ute vid entrén. Eftersom det är en del snö nu, så syns inte hela granen där den står nerkörd i snön.

Innan det kom så mycket snö, ser den ut så här.


En annan gran gjord i armeringsjärn, har han också hållit på med och svetsat. Tycker han varit väldigt duktig med dessa granar.


Lindade lite belysning runt och mossa över batterierna, visst blev den fin. Självklart kan man klä armeringsjärnen med mossa ris eller vad man nu vill. Fast jag vill ha den så här enkel. Och i mitten lades en jättestor kotte, som följde med oss hem från en av resorna i Frankrike.
                                          

***

Många har kanske hört talas om eller använt själva dessa, Vattenkristaller. Möjligt att de har andra namn också, finns även i andra färger. 
Dessa små små kulor hälls ner i en vas och på med vatten. 


Jag tror jag tog 1 matsked kulor och jösses så dom svällde upp när vattnet hälldes på.  
Kulorna blir lite gelé aktiga men inte kletiga.
Fick ta bort en del av kulorna och hälla på mer vatten. Det är så klart beroende på vad man ska ha dessa kulor till. Vill man sätta ner blommorna i vasen så blir det säkert bra med många kulor och blommorna har vatten att dricka.
Min tanke var inte, att ha blommor däri. Utan det skulle vara små små stjärnor som skulle se ut som dom svävade fritt. När kulorna svällt fick jag varva stjärnorna med kulorna, för att de skulle hamna rätt och inte sjunka till botten, i mitt fall en flaska. 

Och sedan i med ett ljus.

Gjorde ytterligare en variant med en stor glitter stjärna och ett flytande ljus.


Det var lite pyssel som vi har gjort. 
Önskar en fortsatt glad Lucia kväll.

Kram Yvonné



























11 kommentarer:

  1. Så mysigt med luciafirande, det blev det inget för oss även om vi just kommit hem. Gelékulor har jag använt och mysiga julgranar som Jacob har gjort. Här har vi precis fått upp lite ljusstakar i fönster, men mer kommer så småningom. Kram på er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var ett fint luciaprogram från Kalmar slott. Har sett Gelekulor som brukar säljas på husbilsmässor och säkert smart om man vill ha blommor med i husbilen, inget direkt vatten som skvalpar. Nu har ni tid för att julpynta och visst är Jakobs granar fina. Kram till er

      Radera
  2. Oj vad ni pysslar, bra så. Då har ni piggnat på er!
    Granen i armeringsjärn tyckte jag var jättefin och likaså den fina blomstergruppen på soffbordet. Gelekulor har jag använt flera gånger och förr var det populärt med olika färger.
    Ha det fortsatt fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja äntligen efter tre veckor känns det som livet återvänt och hostan har mer eller mindre helt försvunnit. Visst är den fin, han kan när han vill hihihi. Det stämmer med gelekulorna att det var populärt för många år sedan och i olika färger. Inget som jag har haft då, vad jag kan minnas och absolut inte med färg.

      Radera
    2. Som en gammal skogshuggare, tittar jag på alla granar i min väg och ställer frågan till mig själv, skulle den duga som julgran åt mig? Er gran får fem stjärnor.
      Allt gott till er

      Radera
    3. Matts Tack så mycket för dina fem stjärnor. Kram

      Radera
  3. Han är så duktig på att pyssla ihop det du vill ha Jakob :) Men han har ju maskiner till allt också :-) Men det är ju kanonbra eftersom ni har platsen också för det. Superfint julpysslat . Kramizar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är han en Handy-man och gillar sina maskiner hihihi Kramizar

      Radera
  4. Oj så fint ni gjort till Lucia och jul. Visst är det mysigt att vakna till Lucia. Jag vill se det i mörkret på morgonen. Inte på play senare under dagen. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hälsningar Husbil Kors Och Tvärs 😀 Inte Anonym

      Radera
    2. Håller med dig att man ska helst se Lucia på morgonen, det var bara att gnugga sömnen ur ögonen och stiga upp hihihi
      Kram

      Radera