torsdag 21 december 2023

Godis Och Fikabröd ...

Tänk att vi äntligen fick se solen här om dagen och vi tog en promenad. Det var skönt, trots att det blåste så måste man ut och röra lite på sig. Nu när det varit regn och 8 plusgrader har all den fina snön försvunnit,  gräsmattorna är gröna.


För ett par dagar sedan såg det ut så här från köksfönstret. Då var det kallt och fåglarna passade på att äta upp sig när fågelmatarna var påfyllda.
Just det här fönstret i köket är jag verkligen glad åt. Vi har diskho och arbetsbänken där och det är så roligt att kunna stå och titta ut. Bakar lite bullar och lyfter blicken och tittar ut på fåglarna rådjuren osv som finns där ute. 
Apropå bullar, ja det finns många olika recept på saffransbullar. Ett som jag oftast gör är från boken, 
7 sorters kakor. Det är ett recept där vetedegen först ska jäsa och därefter blandas smör saffran ner. Det tar lite tid med olika jäsningar och ett jättebra recept. Men så fick jag för mig att testa ett annat recept, för det skulle gå fort att baka. Hittade ett från Victorias provkök som heter Skurna saffransbullar superenkelt, jäser två gånger och ingen kavling, man trycker bara ut degen och lägger på en fyllning och sedan delar man den. 
Dom är riktigt goda men ser hemska ut, de fulaste bullar jag någonsin gjort hahaha. Måste nog göra en ny sats och försöka få dom lite snyggare.
När man penslar efter gräddningen med smält smör och doppar i strösocker så ser dom lite bättre ut.
Det har gått bra för mig i köket de senaste dagarna. Dom här platsar nog bättre på hallowen med sin starka rosa färg hahaha. Det är Pepparmyntskyssar, som flyter ut/ihop i rumstemperatur, får nog ligga kvar på papperet och ätas med sked. 

Nu när det snart är jul och mycket mat och bak i var och vartannat hem, dyker det upp recept på sociala medier som innehåller julens kryddor. Det är till exempel köttbullar med julkryddor osv vilket är något jag inte tycker om. Hos oss är det vanliga köttbullar, inte med några julkryddor. 
Men hur gör man med pepparkakorna då, de tillhör också julens kryddor? Jag gjorde ett undantag och testade ett recept på en efterrätt, som blev bra, gräddig och med lingon blev den frisk, Pepparkaksmousse. 
Enklaste enkla med tre ingredienser, pepparkakor vispgrädde och lingon.
***
Krossa cirka 150 gram pepparkakor i en bunke.
Häll över 4-5 dl vispgrädde och blanda. Täck bunken med plast och ställ kallt i minst 2 timmar eller längre. 
Därefter vispar man gräddsmeten som då blir fluffig. 
Vi hade lingon i frysen som fick tina och mosades, lades lite i botten i glaset. Sedan på med moussen och toppades med ytterligare lite lingon.
Receptet räcker till 4-5 pers. beroende på hur mycket mousse man vill ha.

Godis tycker jag är roligt att göra, däremot inte så glad i att äta allt det söta och allt julgodis är ju sötare än sötast. Blev bland annat några kolor, däremot inte knäck, det är jag inte så förtjust i.
Det blev en Rocky Road, mörk choklad med pistage nötter, jordnötter, Dumle och marshmallows.


Hallonkola så röd och fin, så var bilden på kolan. Mitt resultat blev allt annat än röd, ljusbrun skulle jag kalla den. Strösslade lite torkade hallon på kolan innan den skars upp i bitar.



Mörk chokladkola med flingsalt.

Jakobs favorit, vaniljfudge.

Allt godis har slagits in i papper, så mycket enklare att lägga upp i skål. Papperet, skickades efter från Lyckasmedmat, och är i färdiga bitar, hade aldrig suttit och klippt runt 150 bitar. 


Bakade några småkakor också.

Kringlorna ser lite roliga ut med pärlsocker lite här och där. Mamma ville att jag skulle baka dom men bara ha på några sockerkorn. Och då blev det så här. Tokigt nog bakade jag dessa kringlor på vetemjöl, vilket inte är så bra med tanke på kolhydraterna när man är diabetiker. 

Nu har jag letat och hittat både kak och bröd recept med mandelmjöl, som inte har så mycket kolhydrater. Tänkte vi ska baka tillsammans när hon kommer till oss nu till jul. Inte så lätt att ändra på sina matvanor när man kommit upp i åldern, då är det bra att hjälpas åt och hitta alternativen. 


Kram Yvonné








 

9 kommentarer:

  1. Jag passade också på att ta en promenad när solen äntligen visade sig.
    Vad sötsugen jag blev nu när jag fick se allt gott. Jag håller med Jakob, vaniljfudge är det bästa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får passa på när solen visar sig, just nu snöar det ordentligt. Ja visst är fudge gott.

      Radera
  2. Bättre brödlös än att vara rådlös, sa alltid min mamma. God Jul i stugan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det ordspråket känner jag igen.

      Radera
  3. Nu känns det som om ni kryat på er och det är full fart i köket!
    Här har vi inte gjort något julgodis alls, för kolla och knäck vågar vi snart inte äta med gamla dåliga händer(Lars ska få en ny krona efter helgerna, trots att det bara var något hårt i müsli han tuggade på). Rocky Riad är ändå bra gott. Här steks det köttbullar idag, dock utan julkryddor
    Ha det såfint! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk, nu blev vi anonyma igen, även om du kanske kunnat gissa vilka vi var….

      Radera
    2. Åh nej krånglar tänderna. Då ska man inte sätta dom i en kola. Tycker att det är roligt att göra men inte så förtjust i att äta. Våra köttbullar ligger i frysen, i väntan på att tas fram. Tugga försiktigt och trevlig God helg Kram

      Radera
  4. Mycket bestyr, men samtidigt väldigt mysigt! Ha en riktigt GOD JUL och ett GOTT NYTT ÅR!
    Elisabeth och Lennart

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att se dig tillbaka på bloggen. Förstår att ni har haft fullt upp i nya lägenheten. Nu får ni njuta och ta det lugnt i Julhelgen.

      Radera