tisdag 2 maj 2023

Valborgsmässoafton ...

Vi har haft våra goa Nora vänner på besök under helgen. Det var ett tag sedan vi träffades men det var flera år sedan dom var här hemma hos oss. Och en del har hänt sedan dom var här.
På dagen gjorde vi en fin utflykt. Först en runda med bil i stan, där vi passerade Kungsträdgården och såg på håll att träden hade slagit ut.

Efter stan, åkte vi ut till Ulriksdals Trädgårdar, en plats som dom inte besökt tidigare. Och som vanligt var det en hel del folk som var sugna på blommor och jord.

Att det är säsong för Violer och Penseer, undgick nog ingen.
Inte lätt att välja färg när det finns så många att välja på.

Naturligtvis har Pelargonerna kommit igång också, och även där finns det många vackra.

Vacker färg på Julrosen som ska planteras ute.

Persikoträdets vackra blommor.

Därifrån fortsatte vi till Vaxholm och möttes av regnet. Nej vi klev inte ens ut ur bilen utan tog färjan över till Rindö. En ö som ligger mellan Vaxholm och Värmdö i farleden Oxdjupet.  Rindö är 5km lång och några km bred. Har även en bro över till Skarpö. Och på Rindö fanns fram till 2005 Första Amfibieregementet eller som det hette tidigare Vaxholms Kustartilleriregemente. Många byggnader finns kvar från den tiden och idag har det blivit bostäder.

Borta vid Oscar Fredriksborgs fästning finns ett kafferosteri, som man kan besöka och även få handla kaffe.
(Den här bilden är från ett av våra tidigare besök)

För ett antal år sedan tog vi husbilen ut till Rindö Hamn, lite då och då och stod nere på den stora betongbryggan. Fin plats att stå och båtarna som åkte förbi precis bredvid, till och från Stockholm.

Men plötsligt började man bygga bostäder precis vid hamnen och en restaurang byggdes. Då försvann den platsen för oss husbilsåkare, tyvärr. Så här ser det ut idag med restaurangen och bostäderna.

Vi gjorde ett besök på Syrran & Jag. Det var Brunch och Våffelbuffé, som serverades. Utan tvekan tog vi Våffelbuffén, till ett pris av 145:- inklusive kaffe/the.  Våfflorna fick man grädda själv och det fanns lite olika saker att lägga uppepå, mumsigt.

Solen hade trängt bort regnet och riktigt mätta, slog vi oss ner i stolarna utanför och njöt, innan vi tog nästa färja över till Värmdö.

Här nere vid hamnen finns även ett litet Ostmakeri, vilket vi inte besökte den här gången.
Går man lite längre bort utmed vattnet, kommer man till Vegabryggan, där Vaxholmsbåten lägger till. Så man kan ta båten från Stockholm och göra ett stopp på Rindö.
(Så här såg det ut en gång när vi var där och båten kom)
Det finns även bussförbindelse.

När vi kom hem blev det en vända ner till elden som precis höll på att tändas.

EB önskade sig en mössa och valde ett roligt tyg med fåglar, som jag hade. Sedan sydde jag ihop en mössa, som blev så fin på henne.

Avslutar 1:a Maj med lite fika innan dom åkte hem till sig.

Tack för att ni kom och allt trevligt vi gjort och pratat om.
Ses snart igen.

Kram Yvonné

1. Vilken ordning och reda i handelsträdgården, jag bara njöt av alla fina blommor. Sedan en riktigt fin majbrasa av ris och grenar, inte gamla träpallar som i Motala.

1. Det är alltid så vackert där och majbrasan var också fin.

2. Vilken trevlig helg ni fick! Mysigt med besök på Ulriksdal och sedan våffelbuffe!
    I år blev det ingen majbrasa för vår del. Vi hade varit ute bland påskliljorna och frusit hela dagen så det blev inget ”brasbesök” på kvällen!

1. Ulriksdals trädgårdar är en favorit och roligt att besöka. Vi blev inte långvariga vid brasan, ändå mysigt att kunna se den en stund. Förstår att ni hade fått eran dos av att vara ute.

3. Roligt att ta med vänner på lite sightseeing. Körsbärsblommorna är ju fina och jag har varit i Kungsan flera gånger och njutit av dem. Men med bil är det ju svårt att stanna och se sig om. Ulriksdal är ju ett säkert kort och alltid trevligt.
    Likaså Vaxholm. Men trist med regnet. Kul, nu tycker jag, att Rindö blivit mer levande med bostäder som byggts, bättre kommunikationer, caféer och restauranger..
    Förstår att era vänner var nöjda och fyllda av intryck.
    En trevlig helg blev det.

1. Visst är det roligt att visa runt på olika platser. Och Ulriksdals trädgård är en plats alla tycker om. Rindö Hamn har blivit en trevlig plats med restaurangen och mysigt att man kan ta båten dit från stan.

4. Härligt med alla blommor! Vi var i Kungsträdgården idag och såg blomsterprakten. Nu är det i slutet och blommorna har börjat falla till marken, men det är fortfarande fint.

1. Förstår att blommorna börjar falla av nu när det blåser, det brukar ligga i drivor på marken.

5. Den där trädgården var ju magisk med allt fint som fanns där . Kramiz