måndag 4 april 2022

Lite Blommor Klippning Och Sågning ...

I veckan som gått, besökte jag stan och tog en sväng till Kungsträdgården för att se ett fåtal blommor på Körsbärsträden. Med tanke på att det just nu snöar, kommer det dröja ett tag tills träden dignar av blommor.

Vid Observatorielunden var det en blå fläck med Scilla.

På Odenplan var det ett stort planteringskärl med Påskliljor, som än så länge var i knopp. Blir säkert väldigt fint när de slår ut.
Stadsbesöket skulle avslutas med en klippning, vilket var verkligen välbehövligt. Det där med att färga håret, känns lite si så där. Speciellt nu efter pandemin då håret har växt vind för våg och utväxten har kommit längre ut. Det är tre år sedan jag har gjort några slingor och nu är det helt slut med färg i mitt hår. Hädanefter är det flera nyanser grått och en och annan ¨wi-fi¨antenn som krullar upp sig, hahaha.
Före/efter bild
Här har frissan verkligen lekt och plockat fram mina lockar, efter att jag tvättat håret, är det inte lika fixat.

***
Har sytt en liten tyllkjol till barnbarnet, ser inte mycket ut där det ligger dubbelt på bordet. 
Men när det har rynkats och fått ett dubbelt vit tyll under, kom färgen fram fint. Sydde fast några rosetter mellan lagren på tyllen.
På med kjolen och snabbt fram till spegeln för att titta, lilla sötnosen.

***
Har fått för mig att det är dags att ta upp stickningen. Nu har jag fått nya garnet till en kofta och lite tillbehör, som nålar markörer och rundstickor.
När jag stickade, var det inte rundstickor man använde. Så nu måste jag köpa rundstickor i olika storlekar och längder. Olika färger på stickorna beroende på storleken. mycket med det där hahaha.

Nu gäller det att hålla tungan rätt i munnen så jag slipper repa upp. Det kommer bli svårt i ett luddigt garn.

***
Igår var det fint soligt väder då grannen kom och frågade om vi ville ha lite pinnar från eken, som hade trimmats. Självklart tackade vi Ja till det och drog på oss jobbkläderna, bara börja såga och klyva. Tur att vi gjorde det igår, för idag har det regnat och nu i kväll snöar det.

***
April väder:
Tidigt i morse när vi tittade ut, såg det ut så här. Stackars små blommorna som kommit upp.
-1grad och blåser, det har kommit lite snö under natten och hoppas det smälter bort under dagen. 


Kram
Yvonné












8 kommentarer:

  1. Åh dessa underbara vårtecken. Tänk vad fint det kommer bli när träden står i full blom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det härligt med de första blommorna. Fast just nu ligger allt under ett lager med nysnö, också ett Vårtecken hahaha

      Radera
  2. Det här snöovädret var väl fruktansvärt onödigt, och mer ska det komma, Grrr…
    Jag har också blivit sticksugen så nu hoppas jag garnet till en slipover med sprund hinner komma innan vi åker, men det är ju en hel vecka kvar.
    Tänk, de blommande körsbärsträden i Kungsträdgården har jag aldrig lyckats få se, men körsbärsträden i Vallebygden är inte fy skam de heller!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var det onödigt med snön, hade räckt med en omgång fast i morse hade det kommit ytterligare snö. Regn är däremot välkommet så kärlen går ur jorden.
      Du är så duktig att sticka och hoppas garnet kommer i tid. Vad är det för mönster på västen?
      Kungsans körsbärsträd lär dröja innan de står i full blom men då är ni inte hemma. Tror säkert att ni får njuta av mycket annat vackert.

      Radera
    2. Ojoj, vad ni har jobbat och gjort det fint i trädgården, och så snygg du blev i håret...👍

      Radera
    3. Tackar, ja håret behövdes klippas och sedan blir det så klart en vanlig frisyr, när jag låter det torka utan styling hahaha
      Nu känns det bra att vi hann göra lite ute, när snön nu har lagt sig, igen.

      Radera
  3. Vad trevligt med en tur in till stan och lite vårkänsla förmedlade du absolut genom bilderna. Vi är i Spanien och sedan mitten av veckan har det varit drygt +20 och lite försommar i luften. Men lite ostadigt är det helt klart. Så snyggt håret blev och skönt att få det klippt.
    Härligt med den fina kjolen till barnbarnet. En liten prinsessa.
    Och garnet! Så fint. Och du kan ju verkligen få till det. Ska bli roligt att se när du stickat klart.
    Ha det gott och hoppas våren snart kommer för att stanna.

    SvaraRadera
  4. Nog har det varit skiftande väder. Vårblommorna har kommit av sig. Du har hunnit med mycket och även fått se några körsbärsblommor. Du blev väldigt fin i håret. Jag som har spikrakt hår kan tråna efter fina lockar, som du har. Slingor slutade jag med när jag blev friherrinna och det är tio år sen till sommaren. Kjolen blev så fin och flickan blev en liten prinsessa! Ha dé gott!

    SvaraRadera