torsdag 7 april 2022

Till Ukrainas Organisation ...

Här i veckan kom det upp i Facebook flödet, en vädjan från Jenny N, som önskade få ihop lite kläder till de nyanlända Ukrainska kvinnorna och barnen. Vi har en hel del saker som vi egentligen klarar oss utan, därför började jag se över vad som kunde lämnas bort. Det blev en hel del och inte bara kläder, bland annat plattång, för alla vill väl vara fina i håret och flera broderier, som jag har haft liggande i kanske 30 år och inte sytt. Kanske det finns någon kvinna, som vill ha lite sysselsättning och skingra tankarna med ett broderi. Vårat lilla barnbarnet, skänkte alla sin kläder som hon växt ur, även sin spjälsäng, blöjor, skor osv. Vi fick ihop många påsar/kassar, detta var en bråkdel.


Jenny, tar alla sakerna och åker dit och lämnar. Det är en Ukrainsk förening/organisation dit kvinnor/barn kommer för att få kläder osv. Det känns så bra att kunna hjälpa till och ge till en förening/organisation där man vet att sakerna kommer till de behövande. 
När man har hört om dessa små frivilliga organisationerna och följt dom på Instagram, som jobbar vid gränser och i Polen.  Då undrar jag, var är och vad gör de stora organisationerna? Nej jag ger inga pengar till dom, bättre att lämna till dessa mindre. Har följt denna fantastiska kvinna, Husbilsannika, som gav sig iväg med husbilen ner mot Spanien för att möta Våren. Kriget bröt ut och hon vände tvärt bilen och körde till Warszawa. Där har hon jobbat och hjälpt till i flera veckor, i en frivill organisation, nu nyligen hemkommen.

Och igår flög hon ner igen till Warszawa och hjälper till på plats.

***
Det är verkligen en fasansfull värld vi lever i. Med dessa hemska bilder som nu kablas ut från Ukraina. Känner att jag kan inte ta emot hemskheter, försöker sålla nyhetssändningarna och gör det jag kan göra.

Trevlig helg i all snö som vräker ner.
Kram
Yvonné


6 kommentarer:

  1. Jag tror de flesta gärna hjälper till så gott vi kan. Vi har skänkt lite pengar till små organisationer som är på plats. Samtidigt slår jag dövörat till en del nyhetssändningar, orkar faktiskt inte ta in all ondska och hemskheter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig, att dövörat slår till, och man får sålla bland nyheterna.
      Kram till er

      Radera
  2. Jag håller helt med dig och visst har vi ofta en hel del som kan undvaras. Fint att ni också kunde skänka så mycket barnkläder. Vi gjorde liknande innan vi åkte till Spanien och ihop en hel del som vi skänkte till liknande. Är inte så mycket för de stora organisationerna med höga kostnader runt om. Stöttar i övrigt "Läkare utan gränser" som jag vet gör ett väldigt bra jobb .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att gå igenom kläder den här tiden på året, passade också väldigt bra när vinterkläder byts ut mot tunnare. Just denna gång, rensades mer än vanligt. Hur det än är sparas kläder, bra att ha i trädgården, i husbilen, på golfbanan osv. "Läkare utan gränser" har vi också köpt några Vaccinationspaket osv av. Men som alltid kommer undran, kommer det fram eller? Inget man vet. Nu blir det hjälp till de mindre organisationerna.

      Radera
  3. Jag har också rensat i skåp och lådor och skänkt. Mycket har gått till Erikshjälpen och så en del kontantinsatser. Det är hemskt att läsa och se om allt som pågår. Mycket förstördes under andra världskriget, men det här är utan like!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra att få rensa i skåp och lådor, att det sedan kommer till bra hjälp för andra, är fint. Javisst är det förskräckligt med detta som pågår nu och inte syns det något slut.

      Radera