torsdag 20 januari 2022

Del 3 Besökta Länder ...

Fortsätter med del 3 på våra länder, som vi besökt.

Fortsätter på året
 2001
Sardinien, som tillhör Italien,  blev en golfresa på IsMolas i april, tillsammans med våra vänner.

I november åkte vi till ytterligare en plats i Italien, nämligen
Venedig
Det året var det rekord, när vattnet steg med 128cm. Vi bodde i en gränd upp från Gondolernas "parkering" och vattnet gick högt upp i gränden. Som tur var hade vi en skobutik precis bredvid hotellet, där vi köpte varsina höga gummistövlar. Därefter kunde vi utforska Venedig.

Här såldes stora plastpåsar till dom som inte hade gummistövlar.

2002
Det blev Indien.
Första gången för Jakob och vi reste till badorten Goa.

Jakob fyllde 60 år och vi firade på restaurangen Delhi Durbar i Panjim. Där firade hela personalen honom ordentligt med vinflaska till maten, blommor, tal och sång och present.
Presenten bestod av en väckarklocka. Det var första gången vi var där och åt, visst blev vi rörda av att personalen uppmärksammade hans födelsedag och fixade till allt detta. Fint gjort.

Tunisien
Besökte vi på vårkanten, en golfresa tillsammans med våra golfande vänner.

Senare samma år blev det
Thailand, igen.
Denna gången blev det besök i Krabi området, Koh Jum och Koh Lanta.
Koh Jum var en enkel fin ö, utan el.

Koh Rok Yai/Noi
På snorklingstur
Visst är det vackert och sanden var ljuvlig, likaså vattnet.
På den utflykten mötte vi E-B och S, som än idag är våra fina vänner från Nora, också ägare av husbil.
Hahaha kan knappast bli mer Turist av oss hahaha

2003
Italien, igen.
Denna gången blev det Rom.
Vi bodde utanför Rom på en golfbana, tillsammans med våra vänner och spelade på dagarna. Hotellet hade shuttelbuss in till stan, där vi spenderade varje eftermiddag/kväll och utforskade fantastiska Rom.

Senare på det året 2003
blev vi med husbil. Helintegrerad Burstner -98. under 7meter.
I den kastade vi in golfklubborna och körde runt och spelade golf i mellan Sverige och tyckte det var toppen.

2004
Vi var 6 stycken vänner som packade väskor och golfbagar och flög till Indien, igen.
Calcutta, Dum-Dum Airport.
Bodde på Tollygunge Club som hade golfbana. Golf på förmiddagarna och upptäckte stan efter spelet.

En tur ut på stan
Det var Holi, när vi kom dit.
Holi är en glad tokig färgfestival som firas i hela Indien i 2 dagar. Man firar att vintern städas ut och att Våren kommer. Eldar tänds och man kastar färgpulver alternativt färgat vatten på allt och alla, som kommer i ens väg hahahaha.
Först fick jag färgpulver kastat på mig och snabbt som bara den, var mannen framme och torkade mig i ansiktet med sin allt annat än rena skjorta. Det är tanken som räknas eller hur hahaha

Jakob pratar med bagaren
Det är klart man ska titta på Flying Carpet
Ashok, som var våran taxi driver, sitter bredvid mig på huk och ger lite små tips.
Den hårt trafikerade Howrah Bridge med bussar bilar cyklar och alla tusentals fotgängare med packning på huvudet.

När vi kom fram till Calcutta var det första vi gjorde att gå och skaffa tågbiljetter, hela vägen till Delhi. Vilket visade sig vara bra eftersom det var Holi, och allt skulle vara stängt.
Det besöket att köpa biljetter tog oss tre timmar! Knökfullt med folk och varmt. Tillsammans bildade vi allihopa en ring, för att inte bli bortknuffad från biljettluckan. Till saken hör att det blev lite extra krångligt då dom upptäckte att Jakob var över 60 år och räknades som pensionär i Indien. Jaha, skulle han ha pensionärsrabatt då och dessutom skulle han alltid ha sängen längst ner. hahahaha. Vilket äventyr det vart.
Så efter ett tag i Calcutta, fortsatte vi med tåget till Varanasi. Fint bäddat med lakan eller hur, tills vi på morgonen såg hur enormt smutsiga dom var hahaha.
På den tågsträckan upptäckte vi att det inte fanns något att äta, utan vi fick hoppa ut på perongen och handla lite.
Tidigt på morgonen medans solen höll på att gå upp, var vi ute med båt på Ganges floden.
Det är fascinerande med denna flod där alla tvättar sig, borstar tänderna, dricker vattnet, tvättar kläder och bränner sina döda som sedan får flyta ut i floden tillsammans med döda djur osv osv

Efter två dygn i Varanasi, hoppade vi på tåget igen, till Delhi. Den gången hade vi handlat lite att äta. Då visade det sig att på den resan fick vi mat, som serverades på brickor. Vi hade noll koll på vad som ingick i tågbiljetterna. Det fanns många klasser och på en av sträckorna, tror jag vi åkte i 3:1 men vilken det var? AC hade vi inte och en gång fanns draperi att dra för, andra gången inget. Vi behövde inte dela plats/sängar med andra i alla fall.
***
Framme i Delhi hade vi fina Delhi Golf Club ett stenkast från hotellet.
Min caddie.
Han ville fota mig och talade om hur jag skulle stå, för att se ut som en riktig golfare hahahaha
I Delhi blev det besök lite överallt och en och annan marknad.
Får det vara en kopp Chai-te?

Kossan, ligger mitt skräphögen på marknaden.
En annan kossa som är nyfiken på Jakob

Vi åkte runt lite och det blev ett besök till
Taj Mahal

Indien har mycket att erbjuda och jag/vi har besökt en del platser, fast det finns så klart hur mycket som helst att titta på.

Nu avslutar jag del 3 och fortsättning följer.

Yvonné

1. Fantastiska resor ni varit på. Man kan verkligen kalla er beresta!!

1. Det är roliga minnen när man går igenom bilder och visst har det varit fantastiska upplevelser.

2. Dina inlägg har fått mig att ta fram gamla foton också, så kul!

3. Jätteroligt att hänga med. Och igenkänningsfaktorn är hög. Fnittrade lite när jag såg bilder från Venedig. Var där som 10-åing 1960. Och under 60-talet blev det många resor till Ttalien och det har det fortsatt med under åren.
    Vad gäller Indien har jag varit på Goa. Vi hade en resa inplanerad och skulle vara borta i en månad. Men den blev inställd och sedan blev det ingen. Men Sri Lanka blev det grundligt i olika omgångar.
    Får se vart det bär hän när det går att resa "långt" igen.
    Stort tack för en fin läsupplevelse och minnen som dök upp hos mig också.

1. Kul att du känner igen platserna och Vart det bär iväg när vi väl kan och törs, får man se då. Italien längtar vi nog allra mest till, som det är just idag. Man är inte sämre att man kan ändra sig hihihi

4. Det var Ditte som skrev. Föll bort.

5. Vilka upplevelser. Indien har jag inte varit i, men i Kina har jag åkt tåg, så jag kan känna igen mängden folk! Indien verkar väldigt spännande, men folkträngsel och all trafik avskräcker en del.

1. Indien är verkligen häftigt att besöka, mycket folk, färg, kaos, ljud, dofter och mycket av allt. Vi gillar det. Värt att prova på, kanske börja med en Goa resa.