fredag 27 september 2019

GerlosPass Till Zillertal ...

Vill visa kartan i stora drag, på cykelrundorna vi har gjort de dagarna vi var hos min väninna. 
Vi lämnade min väninna i strålande solsken och körde väg 168 rakt väster ut, passerar Kaprun och Kitzsteinhorn på håll.
Bort till Krimml vattenfallen, där börjar stigningen ordentligt uppåt. Fin utsiktsplats en bit upp på vägen, där man ser till Krimmler vattenfallen
 Dalgången som vi kommit ifrån.
Uppe på själva passet 1507m , är betalstationen, där fick vi betala 17 euro.
Gerlos passet är inte något "otäckt pass" med smal väg och branta stup. Man omges av träd hela tiden.
Nedfarten på andra sidan, bjöd på vacker utsikt och vi stannade för att fika.


Zillertal, är en vacker dalgång och allra längst in är byn Hintertux med sin glaciär.  Där både sommar som vinterskidåkning sker. Där har jag varit och svängt i backarna för mååånga år sedan på sommaren.
Nu blev det inte Hintertux vi åkte till, utan stannade i Hollenzen. 

Ställplatsen delas med bondens kor och fallskärmsflygare. 


Det var fest i byn och dit gick vi.
Följande dag tog vi cyklarna bort till Mayrhofen och såg oss omkring.




  Första gången som jag har en Dirndl på mig hihihihi
En varm kväll som avslutades med ostfondy vid husbilen.

Kram
Yvonné

6 kommentarer:

  1. Wow, vilka härliga vyer.
    Zillerthal är bara så vackert.
    Uppe vid Hintertuxglaciären var jag 2003. Undra hur mycket den tyvärr kan ha minskat...
    Såg i en av era kommentarer att ni åker från Sassnitz på onsdag, vilket vi också planerat men nu far vi med den färjan på torsdag. Vi tänkte titta lite på Rugen någon dag innan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Zillertal är en plats vi skulle tänkas återvända till. Ja så var det där med dagar och datum. Inte har vi färjan på onsdag, det är på torsdag d 3:e 17,30 och middag bokat, så ska det vara hahaha helt dagvill. Då kommer vi kanske på samma färja?

      Radera
  2. Så fin du var i Dirnldklänningen. Schweiz är vackert, men dit kommer vi nog aldrig, våra försäkringar gäller inte där tyvärr. Jaha vi anländer vid 12-13 tiden och ni åker tillbaka på eftermiddagen från Sassnitz, så vi får väl vinka till varandra, om vi kommer iväg som vi tänkt. Kram på er.

    SvaraRadera
  3. Men wow vilka fina vyer👌Och snygg är du i den Dirndl ☺️👌Oj så många gökur! En sån supereliten hade jag köpt till husbilen 😆Kramiz

    SvaraRadera
  4. Här kände jag igen mig! Så vackert. Du passar i dirndel. Jag hade en röd dirndlklänning när jag fyllde 40 år, inköpt betydligt tidigare. Tyget var ett underbart kraftigt bomullstyg, som jag sen återanvände till dottern.

    SvaraRadera