fredag 13 september 2019

Bad Füssen Bad Fuschl Och Zell am See ...

Efter all glaskonst fortsatte vi på Glasvägen utmed Bayrischer Wald och till Passau och vidare till orten Bad Füssen och tog in på en liten ACSI camping.
Först hade vi tänkt cykla in till orten men så smög sig latmasken över oss och vi blev kvar.

Servicehuset fanns i det fina huset och allt var så fint och rent. Även en stor härlig takdusch hihihi
 Nu var vi nära gränsen till Österrike och väderutsikterna hade blivit bättre framöver.
Vi åkte över in till grannlandet men det var inte så lätt att fortsätta, lagligt. Det satt skyltar så gott som överallt med "förbud över 3,5ton". Hur och var skulle vi köra då? Vi stod vid ett vägskäl då en man kom fram och fråga om vi behövde hjälp. Då hade vi kört runt i en cirkel och visste inte hur vi skulle komma vidare. Han bara skrattade och sa: bara att åka rakt fram hahaha Vilket vi också gjorde till slut.
Passerade höga majsfält.
Molnen gick lågt och det blåste med lite duggregn när vi kom ner vid Gmunden vid sjön Traunsee.
 Segelbåtarna hade bra vind i sina segel.
Vågorna slog upp vid kanten och inget inbjudande.
 Den här ställplatsen i Ebensee N47 48 34,11  E13 47 23,20 i södra änden av sjön, hade säkert varit mysig om solen hade visat sig.
Vi ställde oss bara på grusplanen. Vågade inte ens köra ut på de angivna gräsplatser, som hade djupa spår av fastkörningar. Det har vi fått nog av hahaha
Hade liten fundering på St Wolfgang, som vi besökt tidigare men så fortsatte vi till Bad Ischl.
Där åker man också runt i en cirkel men så ska det vara och det var ganska rörigt i trafiken när vi kom.
Letade oss fram till en ställplats N47 42 17  E13 36 36 låg cirka 1,5km från ortsmitten. Inte den roligaste platsen men det var lugnt att sova och nära till centrum. Det kom ytterligare en husbil som sov där.
Regnet ville inte riktigt sluta men efter en stund gav vi oss ut på stan för att leta restaurang.
"Det finns ju inget dåligt väder, bara dåliga kläder" och det kan man ju inte säga när jag har sytt våra kläder hahaha
Promenaden in till orten gick utmed floden, genom en fin park.

Vi tog en snabb runda i orten men magarna kurrade och till slut hittade vi en restaurang som hade öppet. I dessa orter är det Rûhetag, vilket innebär att krogen är stängd, vilket två av de som vi hade tänkt oss till, hade.
Men så på andra sidan floden med den gröna neonskylten, fanns det 500-åriga gamla huset med sin restaurang.
Den serverade riktigt god mat.

Under natten regnade det våldsamt. Annars kan jag tycka det är mysigt med regnet på biltaket men detta var i häftigaste laget. Fortsatte så på fm och vi lämnade orten först fram emot lunch.
Tycker inte om att köra i sådant häftigt skyfall, speciellt när vi skulle upp över passet, visserligen ett litet men ändå.
 Hallstatt har vi varit i för ett antal år sedan och dessutom fanns det förbuds skylt för 3,5 ton ditåt.
Svänger höger och upptäcker likadan skylt åt det hållet också, mend et struntade vi och körde vidare upp över Pass Gschütt bara 964m.
Där åker ju lastbilar och stora bussar, så vi fattar inte dessa 3,5tons skyltar. De kanske har dispans.
 Nog syntes det i floden att regnet dragit med sig mycket smutsigt vatten, färgen var inte så inbjudande.
Uppe på passhöjden avtog regnet och det "gröna sammtestyget rullades ut" över kullarna.

En bensträckare i orten Abtenau.

Nu började bergen visa sig. äntligen.
 Framme hos min väninna i Zell am See/ Maishofen.
Och där är vi fortfarande med fullspäckade roliga dagar. Bloggandet blir verkligen eftersatt, likaså att lämna kommentarer hos er andra bloggare.
Vi har det toppen och även uppe på toppen eller i alla fall ett försök att komma dit upp hahaha

Yvonné

1. Jag längtar tillbaka till Österrike, men är tveksam till att köra med Go box

1. Det är ett vackert land, vi har GoBox men har inte kört på några betalvägar hittills.

2. Vad kul att ha vänner att träffa under resans gång. Nu hoppas vi att ni fått bättre väder så ni verkligen kan njuta utav alla Österrikes vackra vyer!

1. När jag var 17 år och jobbade här nere så var hon min "chef" och vi håller fortfarande kontakten.

3. Hej du , det var ett tag sen, men nu har jag återigen hittat hit. Jag har läst, jag har haft hjärtat i maggropen och jag har lett igenkännande åt mycket längs er tur. Österrike och Alperna är som en vagga för mig, det var min första längre utlandsresa tillsammans med föräldrarna 1963...och den har följts av många, både vinter och sommartid. Och du...så fina ni är i "dina" kläder! Tack för titten, tack för läsningen och ha det fortsatt gott på färden!

1. Roligt att höra att du också har en viss förkärlek till dessa trakter. Det var även min första resa som 17 åring, då gick med tåg ner till Zell am See för att jobba.
      Tack för mina kläder tacket hihihi

4. Känns som vi måste prioritera Tyskland/Österrike/Schweiz!