söndag 2 juni 2019

Ännu En Ledig Dag, Golf Och Rådjur ...

Visst är det skönt med "lediga dagar" eller hur? Det är bra att dom finns, skulle jag inte jobba så hade jag inga "lediga dagar". 
Jakob har numera "flyttat ut" till golfbanan och spelar varje dag med sina kompisar. Dom är ett väldigt trevligt gäng, som har kul ihop och ingen av dom tar golfandet på "blodigt" allvar. Även om det räknas slag och "ett upp" osv. På våran bana finns ingen kiosk så man måste ha med sig eget fika. För fikapausen som är efter 10:e hålet är ett viktigt inslag i spelet och räknas lite hur dom ligger till hahaha. 
Jag hade min första runda härom dagen. Fick en överrasknings present av Jakob, en Garmin golfklocka, så jag kan se hur långt det är till hålet. Jag har lite svårt att uppskatta avståndet, nu blir det mycket enklare. Man kan även få avståndet till bunker, men så långt har jag inte kommit i manualen hahaha 
För ett tag sedan sydde jag en jacka till Jakob. Nu kom han på att den är lite smal i ärmarna för att kunna svinga ordentligt. Fick sätta in en remsa med mudd i ärmarna och sidorna. Nu är den perfekt.
Grannen hörde av sig, han hade hittat ett pyttepytte litet rådjurskid i sista sekunden när han kom med sin grästrimmer. Det låg så fint i det höga gräset.
I morse kom mamman med den lille.
På lite svajiga ben skuttade den iväg några steg
och lade sig till rätta i våran buske medans mamman fortsatte att mumsa i sig våran gröda!
 Tycker redan att den har vuxit på två dagar.
Visst är syrenerna vackrast ute
 men någon kvist vill jag ändå ha i vas på bordet.
Idag doftade det nybakat när jag kom hem. Jakob hade bakat en rabarberpaj. Han gör paj, som hans mor gjorde med en bröddeg, på jäst och med nötter i botten. Medans jag slänger ihop en vanlig smulpaj. Det är klart att hans paj blir mer "matig" om man nu kan kalla rabarberpaj för "matpaj" 
 Och väldigt god men det tar längre tid.
Äter man mycket av dessa godsaker kommer mina nya kläder och skor till användning.
Har varit ute på några rundor, får ta det lite lugnt i början. Jag tycker om att springa, helst ensam, gillar inte att höra någon flåsa bredvid, det gör jag så bra själv hahaha
En gång i tiden sprang både Jakob och jag ett marathon, New York Marathon. Fantastisk upplevelse genom de olika stadsdelarna. Ska man springa ett sådant långlopp, kan jag rekomendera N.Y.

Kram
Yvonné

9 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder på det lilla rådjurskidet och vilka läckra träningskläder. Det är roligare att träna i färgglada kläder.
    Jag fick "ärva" Lars golfklocka när han köpte en ny. Visst är det bra att se hur långt det är till green, men jag är inte så bra på att uppskatta hur långt jag kommer med olika klubbor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den lilla, växer så det knakar, vi kan se skillnad från dag till dag. Än så länge tycker vi att den är jättesöt, trots att den mumsar av det gröna.
      Fick också ärva Jakobs klocka men den hade gjort sitt och slutade fungera förra säsongen. Och den här nya är väldigt tydlig och enkel, mycket roligare.

      Radera
  2. Paj är ju så gott! Oj har ni sprungit NY. Nu blev jag imponerad. På riktigt!
    Jram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajamensan, vi har sprungit NY Maran, det är nog inte det jag har tänkt ska upprepas igen men visst vore det kul om man skulle göra det igen, hmmm ska kansek börja träna lite extra hahaha

      Radera
  3. Märkligt att de så annars skygga djuren, ofta syns inne i trädgårdar, med sina minsta nyfödda. Så har vår dotter med familj i Enskede också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker synd om djuren som bor bland alla villor eller så är det en trygghet för dom, ingen skjuter/jagar dom.

      Radera
  4. Sånt besök fick jag för många år sen när vi hade fritidshus. Jag var jätteglad åt det lilla kidet. Jag blev inte lika glad när den blev större och den tyckte att vår tomt var dens revir. Efter det kunde jag bara ha gula blommor. Allt annat blev uppätet. Hoppas du får njuta av kidet och dina fina blommor. Kram Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så Elisabeth, dom är såå söta när de är små och senare blir man irriterad på att de äter upp blommor och blader. Numera har vi bara perenner och det blir vad det blir av dom.
      Kram

      Radera
  5. Golf är bra motion, att gå och samtidigt röra armar i flera timmar är skönt. Kanske något att testa?
    Det är mysigt att ha djuren nära och dom kommer verkligen nära när vi sitter ute.

    SvaraRadera