onsdag 3 april 2019

Årets Första Tur Med Husbilen Göteborg Och Hornborgarsjön ...

I torsdags efter jobbet, rullade vi iväg och ganska snart såg vi att fälten började bli gröna.
Det börjar bli Vår på riktigt.
Vi började med att närvara på en fin begravning av en kär vän, nere i Halmstad.
Från Halmstad körde vi upp till Göteborg. Med ett stopp hos Erikassyskrin där jag plockade upp en kasse med lite sybehör jag hade beställt.
Nästa stopp blev
Vi tycker det är ett perfekt ställe att stå på den här campingen när vi besöker Göteborg. Spårvagnen går endast några hundra meter från campingen och man åker smidigt runt i stan. Cykla kan man så klart också göra men det blåste en del, så vi löste 3-dagarskort och hoppade på spårvagnen.
Det finns en ställplats uppe på höjden, bakom Jakob i bilden. Vi gick dit upp och tittade. Det är kommunen som sköter den. Nu var den inte öppen och inga skyltar med information. När man kommer upp för backen, håller man till höger på den här bilden.
Vi räknade inte platserna men det var en ganska stor plats, det fanns elstolpar. Som sagt ingen information vad det kostade och när den var öppen. Det enda som fanns var en "varning" om att någon hade haft inbrott i sin husbil.
 Vi började med ett besök i Tygaffärn, som hade flyttat till en större lokal än förra gången vi var där.
 Jakob letade efter mönster men hittar bara till dam.
 Två trikå bitar fick följa med i påsen.
Vi tog en sväng ner till Opera huset och strövade runt medans solen var på väg ner.

Yvonné och Evert Taube statyn

Detta handlades "godisar," kanske hallon med citronsmak?
Lördagen, som var mulen började med ett besök på
Titanic utställningen. Vi hade försökt beställa biljetter på nätet men det var utsålt. Så vi chansade att gå dit och hade turen att få två biljetter till klockan 12.
Den utställningen var väldigt bra gjort, (fotoförbud) förutom att hörlurarna började trycka efter att ha lyssnat i 1,5 timmar. Det var tiden det tog att gå igenom utställningen, som nu är förlängd till efter påsk. Har ni möjlighet att gå på den, gör det.
 Ett besök i Tesla butiken blev det med provsittning i de tre olika modellerna som stod där.
 Saluhallen hade en hel del godsaker och vi fick med oss tre jättegoda Schweiziska ostar.
 Gofika måste man ju också ha, detta ställe, Steinbrenner&Nyberg, låg runt hörnet vid Titanic utställningen.
Min väninna på Orust, tipsade om en stor tygbutik, som heter
Gårda Textil.
Den butiken ligger i närheten av stadsdelen Haga och dit tog vi oss. Inrymt i ett stort vackert gammalt trähus. Många skrymslen och vrår, rum där man får gå runt och titta efter det man söker. Trevlig hjälpsam personal. Jättehärlig butik med såå mycket fina tyger. Bara synd att jag inte behöver någon sidenklänning, för det fanns helt underbara sidentyger i alla tänkbara nyanser. Spetsar tofsar ulltyger osv
Här hittade Jakob ett mönster och tyg till byxor och t-shirt. Nu har sömmerskan fått ytterligare beställningar, oj oj, tror att hon ligger efter med sina sömnadsarbeten hahaha.
Stadsdelen Haga är ett mysigt äldre område med många småbutiker.
 Här i hörnet på Restaurangen Hemma Hos ...
blev det ett glas vitt Aveleda och en stor supergod räkmacka.
Så äntligen hittade jag fram till butiken som jag letade efter, Stajl inredning och kunde handla det jag sökte.
 Jakob slog sig ner på en stol, precis som om han tillhörde inredningen hihihi
 Fint med blommor utanför en av alla blomsterbutiker.
Väl hemma på campingen faller mörkret utanför fönstret
 och jag sätter i mina "godisar" i håret för att testa om det blir några lockar hahaha
Funkar väldigt bra och inte sliter de på håret heller då det inte är någon värme, enkelt.
Även om jag har självfall, är det kul med lite extra "Hollywood-lockar"
 Efter två dygn i Göteborg rullade vi hemåt med ett stopp vid Trandansen, vid Hornborgarsjön.

Där finns det stora parkeringar, småbilar 30:- och husbilar 130:- Kanske någon tycker det är dyrt men pengarna går till utsädet. Övernattar man här, så ser man bilen som kör ut mat till fåglarna sent på kvällen. Vilket är bra då de håller sig kvar här och inte förstör grödan för bönderna runt omkring.
 Står man som vi gjorde, i första ledet, behöver man inte ens kliva ut ur bilen för att se fåglarna, man kommer tranorna nära.
Men inte satt vi inne i bilen inte, man vill ju ut och se lyssna på dessa stora fåglar.
Hade kontaktat och bjudit över bloggvännerna Maggan och Ingemar på fika, som vi visste hade kommit hem efter sin långa fina resa nere i Europa. Finns så klart att läsa om på deras blogg  https://lillviks.blogspot.com/
Det blåste en del och vinden var inte speciellt varm, vinterjackorna satt inte i vägen. Förra året den sista mars var vi också HÄR ,ett helt annat väder då.
En och annan Trana fanns det, närmare bestämt 19200 stycken.
Inte bara Tranor samlas här.
Vi såg flera som dansade för varandra men att hinna fota var värre.

Jakob fick ta sig en titt genom ett riktigt objektiv!
Efter den promenaden runt, vart det en titt inne i den lilla kyrkan
 som avslutades inne i husbilen med korv och bröd och fika med kanelbullar.
Om någon tror att vi pratade husbil och resor, så tror ni rätt hahaha.
Väldigt skönt att se Maggan må bra nu efter hennes värk hon fick under deras Europaresa.
Kul och trevligt att träffas igen.
Innan vi åkte hem, testade jag att ta kort genom min glaskula och vindruta!
Nu har jag början på en förkylning, inget roligt då det egentligen hade varit tid för sömnad.

Yvonné

1. Vilken mysig vårtur! Haga är verkligen en mysig stadsdel.
    När vi ser alla tranbilder känns det riktigt ok att komma hem till Falköping i nästa vecka.

1. Nu börjar det bli rekord för Tranorna sa de på tv, runt 27000 idag. Ni kommer hem med fåglarna hihihi.

2. Det hände en del saker för er under helgen☺️Men det vill man ju att det ska göra när man är på rull 👍Fina tyger du hittat o det blir spännande att se resultatet😄Undrar bara vem som räknar alla tranor när dom säger att det är så o så många tranor här nu 😳Vilket jobb för många var det😂Krya på dej sis. Kramiz

1. Det har varit en trevlig helg trots att den började med begravning.
      Tyvärr känner jag mig inte bra och sömnaden får ligga till sig ett tag. Man tänker inte klart när huvudet inte hänger med orentligt och tankvurpor kan man ju göra ändå.
      Kramizar

3. Det var mycket ni hann med i Göteborg. Så häftigt med alla tyger. Titanic utställningen såg vi i Norrköping för ett antal år sedan. Hörde på radion att det var 27.500 tranor nu....rekord!? Tack för trevlig samvaro och goda bullar, så kul! Hoppas du kryar på dig. Kramiz

1. Tyckte det var mycket tranor när vi var där och nu är det ännu fler, mäktigt.

4. (Matts testar igen) Kärralund, nybakade bullar och räkmacka, det gillar vi. Tranorna fick jag aldrig kontakt med.

1. Du ser, det funkar ju bra att lämna kommentar. Tranorna är säkert kvar ett tag till så du hinner dit.

5. Det var värst vad mycket ni avverkade på denna husbiltur. Ställplatsen ovanför Lisebergsbyn måste vara Skatås ställplats, se mer här https://www.liseberg.se/boende/former/camping/lisebergs-stallplats-skatas/

1. Ja det stämmer det är Skatås Ställplats som ligger där uppe.

6. Vilken underbar resa, även om starten var begravning. Så många fina foton och spännande ställen du fått med. Blir rent av sugen på att ta fram symaskinen. Har fortfarande en del osydda tyger liggande. Ha dé gott!

7. Hej! Vilken trevlig blogg om husbilslivet och allt runt omkring. Roligt även med ditt syende, trodde först att du hade med dig symaskinen i husbilen och blev förundrad, men nu förstår jag att du syr när du är hemma och fint blir det också. Trandansen är en speciell upplevelse vilken man helst inte vill missa. Har nu missat den för andra året i rad då tranornas ankomst har krockat med andra resor, annars brukar jag/vi vara på besök varje år, det passar bra då svärföräldrarna bor i Falköping.