torsdag 18 september 2014

På Rull - Füssen Och Schweiz.....

Till TörnrosaSlottet
(Kunde inte låta bli att köpa ett vinterkort och fota av det, tycker det är fint.)
 cyklade vi, det var knappt 5 km, fin cykelväg.  Det hade säkert funnits parkering för oss också men när vi ändå har dom med oss och det är skönt att röra lite på sig.
Vi var framme vid 14 tiden och ställde oss i biljettkön, själva köandet gick ganska fort 15 minuter eller så. Men att få komma med på en visning visade sig ta längre tid hahaha 2 timmar fick vi vänta, men å andra sidan har vi ju semester och vädret var fint. Att cykla upp till själva slottet gjorde vi inte, det hade regnat på fm och då var vägen lite slirig. Man kunde ta en buss upp och gå ner till slottet i 5 minuter eller åka häst och vagn nästan ända upp, då fick man gå 15 minuter upp. Eller göra som vi gjorde, gå hela vägen upp som skulle ta 40 minuter. Trots att vi gick långsamt, kom vi upp på 25 minuter, det var fin väg upp.
Hade gott om tid uppe vid slottet och kunde fika och njuta av utsikten.
Vi valde att bara besöka Ludvig II slott, slottet bredvid där han var uppväxt, gick vi inte till utan såg det bara på håll. Det får inte bli för mycket av det goda hihihi.

Måste säga att Törnrosa slottet utifrån är fint men inuti var det mörkt och ganska dystert. Jämnför man med slottet i Chiemsee som han också byggde, är dom som natt och dag.
Så som det brukar vara på slott och vissa kyrkor, fotoförbud, har vi inga bilder inuti slottet.
Füssen
är en liten trevlig ort som vi säkert kommer att återkomma till och se mer utav.
Den lilla gamla kyrkan med målningarna utanpå,
var även vacker inuti,
den lilla orgeln syntes knapp där den stod uppe på läktaren i ett hörn.
Vinkade Hej då till glada Kjell och Kerstin, som skulle stanna kvar några dagar.
Kul att göra nya trevliga bekantskaper.
Hoppas på återseende.

Vi fortsatte mot Bodensee för att ta färjan över från Meersburg till Konstanz. Tycker det är en smidig väg att åka, i stället för att sitta i kö flera timmar genom Bregenz, en gång aldrig mer säger vi om den genomfarten som då tog oss drygt 3 timmar!
Färjan kostade 19 Euro.
Slottet Mainau ser man på överfarten.
 Ett stopp i Schweiziska tullen för att köpa ett Schwerverkehrsabgabe som kostade 32,50 Fr.
Det måste man ha om bilen väger över 3500kg. Sedan får man köra på alla vägarna, vi valde  10 dagar. Varje dag ska fyllas i på papperet, innan man startar resan, annars kan det bli problem om man kontrolleras. Man kan lämna landet och fortsätta på resterande dagar, om man har några kvar.
Naturligtvis blir det mycket mat när vi träffar släkten hihihi
En kryddad kokt korv med ett slags makaroner stekt lök och ost.
 Köttgryta med polenta
Vårrullar
Glass i Stora Lass.....
Stannade till i Jakobs hemby och sa Hej till krögaren Peter som alltid har såå vackra blommor på huset.
Jakobs föräldrarhem ligger fint på sluttningen.
Nu mera är det en annan familj som bor där och tar hand om huset.
Ett fika stopp hos Monika och Rainer som har en Ställplats i Unterwasser på Hotel Post.
Här finns det fina vandringsleder, man kan ta bergbanan upp och vandra omkring i fin terräng.
Härifrån ser man också Säntis som jag tror är på 2500m.  Dit upp gick Jakob och jag för ett par år sedan, vilket var riktigt häftigt!
Vi är inte kvar i Schweiz längre utan har åkt över några pass och kommit till Italien.
Det får bli en annan berättelse för nu är det dags att sova.