tisdag 8 april 2014

Knappar Och Tavlor......

När jag tittar bland mina sybehör, så ser jag att jag har mängder med knappar!
Dom är sorterade efter färg och lagda i påsar, ordning och reda hihihi 
Varför har jag så mycket knappar, kan man undra.  
Mamma var duktig och sydde mina klänningar när jag var liten. Därav mitt intresse och jag började sy väldigt tidigt. När jag gick i 5:e klass minns jag att på en av skolans raster satt vi tjejer på skolgårdens stenmur. Jag hade mina nysydda, gul och röd blommiga utsvängda byxor på mig. Jag skulle visa att jag hade kastat fållarna på byxorna och vände ut och in på byxbenet. Där, satt en synål med tråd i, hela fållen hade inte blivit färdig kastad hahaha. På den tiden kastade jag alla fållarna för hand, vi hade ingen sicksack på maskinen.

Knappar, har jag samlat på mig under alla år, klippt bort från skjortor och så vidare. Numera klipper jag inte bort knappar, om det inte är något speciella knappar. Syr mina kläder, händer inte heller så ofta.
Hittade det här arket med
Pärlemoknappar.
Visst är det fint?
Fastsydda med tråd på en kartongbit med folie,
och knuten i övre högra hörnet.
Priset: 30:-
Knappar med lindad tråd runt. 
Tror att dom kommer från ett gammalt gammalt nattlinne.
Det här är bara en liten del av 
Vita Knapparna.

Måste hitta på något med alla dessa knappar.
Tog en grov ståltråd och formade till ett hjärta.
Lindade hjärtat med lakansväv och limmade fast knapparna.
Och stack ner det i blomkrukan!

Passade på att fixa till några tavlor i köket.
Skrev ut några av mina favorit recept och klistrade in i tavelramar.

Nu är denna regniga snart slut och vi håller tummarna att vi slipper få snö, som det pratas om!

Kram
Yvonné






5 kommentarer:

  1. Jag har oxå sparat knappar, sprättat bort från klänningar och skjortor, har 2 stora glasburkar som är ganska fina. Jag har inte varit lika duktig som du, som har sorterat dem efter färg. Roligt att ha kvar...........

    Det skall regna här i morgon oxå.......Kram!

    SvaraRadera
  2. Ja det gäller att ha lite inomhuspussel i dessa dagar!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Tänk att jag glömt bort alla knanppar i mitt syskrin. Jättefint hjärta. Nu väckte du nåt nytt hos mej...hmmm...mot syskrinet o börja sortera. Tack för tipset...Kramiz

    SvaraRadera
  4. Det där känner jag igen :) Hade förr en glasburk full med knappar som barnen gillade att leka med. Numera är de också sorterade i färg. Det där med hjärtat var kul, även på kuddar går det att sätta fast knappar i färg.....måste nog testa något när jag kommer hem.

    SvaraRadera
  5. Så pysslig du är. Smart sätt att ta tillvara alla knappar :)
    Kram

    SvaraRadera