tisdag 10 juli 2012

Jordgubbs Recept....

Nu har jag smakat på det, som jag gjorde härom dagen och kan dela med mig av dessa recept , som jag hittade i en tidning.
 JordgubbsSirap
500gr jordgubbar
2 msk strösocker
1,5 dl vit sirap 

Skiva jordgubbarna och koka dem med sockret ca 5minuter.
Låt rinna av i en sil och pressa försiktigt ur saften.
Blanda saften med sirapen och häll upp på rengjorda flaskor.
Förvara svalt.
Används till glass, smaksättning i drink, vitt vin eller som saft.
Jordgubbsmoset, som blev kvar, var gott i filmjölk.

JordgubbsVinäger
på rödvinäger
500gr jordgubbar
1 msk strösocker
2,5 dl rödvinsvinäger

Skiva jordgubbarna och lägg i en bunke.
Strö över socker och häll på vinägern.
Låt stå svalt i 2 dygn.
Sila och häll upp på rengjorda flaskor.
Gott till sallader.

JordgubbsVinäger
på vitvinäger
160gr jordgubbar
1 flaska vitvinäger
1/2 kvist rosmarin

Skiva jordgubbarna och lägg i en bunke.
Repa rosmarin och lägg däri.
Häll vinägern över och låt stå ett dygn.
Sila och häll upp på rengjorda flaskor.


Jag älskar Jordgubbar
så det blev till att koka lite jordgubbskräm
och dessutom räcker det till att äta,
bara så där!

 Lycka till med Jordgubbarna

Kram
Yvonné

3 kommentarer:

  1. Spännande recept! Måste prövas!

    SvaraRadera
  2. Härligt Yvonne:) måste genast prova. Tack snälla för receptet. Kram

    SvaraRadera
  3. Vilka fina glasflaskor, jag vart kär i dem och struntade nästan i den säkert utsökta sirapen. Härligt med den klarröda färgen också. Bjud gärna på det!

    SvaraRadera