söndag 25 november 2018

Två Fina Vänner ...

Vilka fin helg jag har haft tillsammans med två av mina fina tjejkompisar.
I fredags mötte jag upp min långväga väninna från Zell am See, på centralen. 
Vi gick till Icebar, som är inne i Hotel C, precis bredvid Centralen. 
Om man vill vara säker på att komma in på Icebaren en speciell dag och tid, bör man boka besöket.
Om man förbokar besöket kostar det 199:- och då ingår en drink, alkoholfritt kostar 170:-
Vid drop-in, är kostnaden 215:-/175:-. då kan även en lång väntan ingå, beroende på plats. Ett bokat besök räknas vara upp till 45 minuter.
Det är som på Icehotellet i Jukkasjärvi, man får låna en tjock cape med handskar och det är -5grader.

 Efter det besöket bland isskulpturerna fortsatte vi bort till Chokladfabriken för att få lite varmt i oss.
Mums vilka goa bakelser och med en stor kanna the blev vi varma.
 Juldekorationerna var redan uppsatta och tända inne i Mood gallerian.
 Fick ett par aprikosfärgade Amaryllisar som present. 
Nu har jag testat att hänga den ena Amaryllisen upp och ner. Lindade ett guldband runt stjälken och fyllde på med vatten i stjälken. Ska bli spännande att se hur den kommer att bli? Kommer den slå ut eller inte?
Den andra Amaryllisen sattes i vas och första blomman har redan slagit ut.

Sedan har jag blivit bjuden på födelsedags fika av min andra fina väninna Lena, hos 
Mr Cake, som är Roy Fares och Mattias Ljungbergs cafe.
Vilket kakeldorado! Jag kom helt av mig och glömde fotografera alla godsaker som fanns i disken. Dessutom råkade jag radera bilderna som jag tog på den stora rosa tårtan vi åt. Det måste bli ett återbesök.
Där kan man få pannkakor sallader toast och naturligtvis kakor bullar tårtor.  
Jösses vilka stora fina dekorerade tårtor i Amerikan style.
Vi åt en smörgås, en supergod bulle med vaniljkräm och blåbärssylt mums såå god den var.
Tårtan, ja den var god. Den hade tre vaniljbottnar, vaniljkräm, smörkräm och något slags hallongele som jag inte var så förtjust i. Ovanpå var det en tunn tunn geleig yta, som inte heller riktigt var min smak. Den hade däremot en väldigt god hallonmousse och en liten maräng och vit choklad. Skulle tro att det var marängsmörkräm runt om på kanten, den var fint vit och rosa randig. Synd att bilderna raderades.
 Så visst får den godkänt men jag kommer inte att välja den igen. Finns så många andra sorter.
Vi smet även in på en liten julmarknad med Tomte och dofter från gulaschsoppa bratwurst och glühwein.

*** 
Vilka vackra vantar i tunnt ullgarn som Jakobs fd fru har stickat till mig. 
Vi träffades på SyMässan i slutet av oktober och jag valde färgerna. Hon är så duktig på att sticka, och med olika mönster på in och ut sidan.
Dessa kommer bli ett par favoriter.
(lite dålig färg på grund av ljuset, ska ta ett bättre foto i dagsljus)
 Fikat hemma hos min mor idag.
En saffransbulle med mandelmassa och grädde!
Så smarrigt.

Kram
Yvonné




5 kommentarer:

  1. Härliga dagar med vänner du har haft ☺️ Du har hunnit med en del i helgen...så trevligt 😘 Vantarna var ju jättefina👍👍Lyckos dej som har såna fina o vad duktig hon är. Kramizar

    SvaraRadera
  2. Vad härligt med gamla goda vänner. De är som bra viner, bli bara bättre med åren.
    Vi kan inte fatta att vi kommer hem till ett jildekorerat Sverige om ett par dagar. Det känns så avlägset.
    Så vackra amaryllisar! Det går säkert jättebra med den du hängde upp-och-ner. Jag gjorde så för något år sedan och den blommade jättelänge.

    SvaraRadera
  3. Ser ju ut som ni haft underbara dagar!

    AdventsKram

    SvaraRadera
  4. Testet med en hängande amaryllis är lite annorlunda, jag tror att den också slår ut.

    SvaraRadera