fredag 22 april 2016

Fredagens Palt Middag ...

Ledig fredag och jag var uppe tidigt och bakade scones till frukosten.
Rostat "gryn och frön" till müslin.
Och som toppen på moset, blev kvällsmiddagen 
Pite Palt
hihihi
Lagade på 1 kg potatis, 12 stycken paltar som enligt receptet skulle räcka till 4 personer.
Vi var tre som åt och inte ett smul finns kvar.
Det är sååå gott.
Tack Kjell Vardags-Glitter att du har visat  mig göra palt.
Nu kan jag själv hihihi
 Vi häller skirat smör och grädde i mitten av palten och har lingon till.
Stekte upp fläsket som blev kvar och åt det till.
Innan vi hamnar i 
Paltkoma
önskar vi alla en 
trevlig helg.

Kram
Yvonné

6 kommentarer:

  1. Palt är riktigt gott!
    Extra gott med fläsk!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag vill självklart ha fläsk till också. Men smörbrunn ska det vara:)) haha...säger en Pitebo. Va roligt att ni tagit till er våran nationalrätt "Pitepalten " och roligt att ni gillar den också:) Kramizar

    SvaraRadera
  3. Visst liknar det kroppkakor? Det såg i alla fall gott ut. Kram

    SvaraRadera
  4. Lennart: Ja visst är det gottgott.

    Dessan: Trots att vi inga norrlänningar är så gillar vi det hihihi

    Matts: Visst liknar det kroppkakor. Nu är väl inte jag rätt person att berätta vad som skiljer demåt. Min förra svärmor kom från Blekinge och hon lagade kroppkakor med rå och kokt potatis och det finhackade fläsket inne i bollen stekte hon med lite lök.
    Pitepalten gjorde jag på rå potatis och hade bara hackat fläsk inuti, inte förstekt det heller.
    När vi äter, vill jag gärna ha allt. Det vill säga både skirat smör och grädde i smörbrunnen, så åt dom i Blekinge och naturligtvis med lingon.

    Kram Yvonné

    SvaraRadera
  5. Palt är gott men lite "paltigt" som vi säger om nåt som är kladdigt att hålla på med
    Kram

    SvaraRadera
  6. Palt är gott men lite "paltigt" som vi säger om nåt som är kladdigt att hålla på med
    Kram

    SvaraRadera