söndag 3 juni 2012

God Sparrispaj...

Detta recept är inte mitt. Utan det är Anette på sin Blogg http://husbilkorsotvars.wordpress.com/ som har delat med sig av denna goda paj. Tack Anette.
Jag vill dela med mig till alla er, som läser min Blogg.
Så här såg den ut när den kom ut från ugnen.
Här kommer receptet:

Receptet är beräknat till ca 20 personer, när man har den som en rätt på buffebordet. Som ensamrätt serveras den med fördel tillsammans med en sallad.

Ingredienser

  • 300 g smör
  • 7 dl dinkelsikt eller vetemjöl
  • 4 msk kallt vatten
  • späda salladsblad t ex röda mangoldskott till garnering

Fyllning

  • 8 ägg
  • 2 dl mjölk
  • 6 dl vispgrädde
  • 1 1/2 tsk salt
  • 2 krm peppar
  • 3 knippen färsk grön sparris
  • 7 dl riven parmesan eller västerbottensost

Gör så här


  1. Sätt ugnen på 175°C.
  2. Mixa smör och mjöl till en smulig massa i matberedare. Tillsätt vatten och mixa snabbt ihop till en deg.
  3. Lägg degen i plastfolie och låt vila ca 20 minuter i kylen.
  4. Tryck ut degen i en långpanna, ca 30 x 40 cm (för 20 bufféport). Låt den gå upp lite över kanten. Nagga bottnen.
  5. Förgrädda pajskalet i nedre delen av ugnen ca 10 minuter.
  6. Fyllning: Vispa ihop ägg, mjölk, grädde, salt och peppar.
  7. Skär bort den nedre torra delen på sparrisen. Skär varje sparris i 3–4 cm långa bitar. Koka dem i lättsaltat vatten ca 1 minut. Häll av, spola i kallt vatten och låt rinna av.
  8. Fördela osten i pajskalet. Strö ut sparrisen och häll äggblandningen över. Grädda ca 30 minuter mitt i ugnen.
  9. Låt pajen svalna. Skär den i rutor, ca 5 x 5 cm. Frys ev in.
  10. Tina pajen om den är fryst. Värm ev ca 10 minuter i ugnen på 150°C. Garnera gärna med späda sallads blad.

När jag gjorde den, så halverade jag receptet ,eftersom vi inte skulle bli 20 pers eller ha buffe!
Det blev jättebra till en vanlig pajform.
Sedan tog jag hälften vetemjöl och hälften dinkel. Slängde även ner lite gräslök.
Det var som sagt en mycket god paj. När det dessutom innehåller så mycket godsaker, som grädde och mycket ost, blir man ganska mätt.

Jag passade på att baka också när vädret ute har varit så trist med allt regnande idag.
Det blev Karlspaderbullar
eller rättare sagt, det skulle blivit Kringlor!!
Det var lite si och så att få till dom så där stora och fina, som sockerkringlor brukar vara. Så det slutade med att dom hamnade snurrade i bullformarna. Inget fel på det men att det blev Kringlor, kan  jag inte säga ha ha ha

Kram
Yvonné

2 kommentarer:

  1. men oj oj vad gott allt ser ut. Tänk om man hade alla ingredienser med sig och kunde baka för fullt i husbilen också. Jag blev jättesugen, och på dina bullar också. Tusen tack förresten för tipset ni gav oss mot vår resa till Paris. Vi ska absolut göra som ni sa...att åka förbi Metz. Fortsätt att tipsa om ni har fler förslag. Vi blir så glada:) kram till er

    SvaraRadera
  2. Då tror jag att jag snor dina bullar :) Kram Anette

    SvaraRadera