söndag 26 februari 2012

Hjälp Ny Kamera...

funderar jag på, men Vilken ska man köpa?????
Behöver få lite förslag från er andra, som är nöjda med era kameror.

Jag har en Sony Cyber-shot DSC-H50 (9 mega pixlar och 15 optisk zoom) och den är jag nöjd med. Vissa funktioner beter sig inte, som jag vill alla gånger. Men det beror säkert inte på kameran, utan, som jag brukar säga när vi spelar golf, och bollen försvinner åt ett annat håll än tanken var: det är skit bakom skaftet! Kan som sagt vara att jag inte har gjort rätt med inställningen. En sak som retar mig med den kameran är: att den sänder iväg ett rött sken innan bilden tas. Jag förstår att det är för att ögonen inte ska bli röda men det stör mig, speciellt när det är utan blixt och en stark stråle lyser upp i rummet! Då går det inte att smygfota!!!! Har nu tagit fram manualen för att se om man kan ta bort den röda ögon inställningen. Har "bara" haft kameran ett antal år!! Jo, jag har läst manualen tidigare men det var då det ha ha ha Jag skriver "jag" för det är väldigt sällan, snudd på aldrig, som Jakob fotar, därav mit jag-ande hela tiden.

Sedan har jag en liten sk "att ha i fickan kamera" Olympus Stylus 840 (8 mega pixlar och 3 optisk zoom) Även den är resvan och har varit med ett antal år.  Den är väldigt bra men har nog haft det lite tufft under årens lopp. Därför blir bilderna lite suddiga ibland, vilket inte är roligt, det vet nog alla som fotar. 
Alltså, det är en liten "att ha i fickan kamera" som jag/vi skulle vilja köpa.
Fotar egentligen allt, den ska kunna zooma in bra och även att små myror blir bra på bild!
Ni får jätte gärna berätta vilka fick-kameror ni använder och vad ni tycker om dem.
Tackar på förhand med denna blomsterbukett

Kram
Yvonné


5 kommentarer:

  1. Hej! Jag har ingen vidare tur med kameror men jag har haft ett par som jag varit väldigt nöjd med. Nikon CoolPix S8000, den har jag haft 3 st av. Varför? Jo en lyckades jag få ett gruskorn i som skrapade linsen så jag fick en suddig fläck, en stal de vid inbrott i husbilen och den sista hade jag med till badstranden och fick sand i maskinerit, funkade allså inte. Då jag skulle köpa en ny så hade de slutat med den serien tyvärr för den var kanonbra. Jag köpte en Nikon CoolPix S9100 den är också bra,men...nu funkar inte zoomen riktigt efter att den farit i backen.
    Har också en Canon Power Shot 3100 IS den tar hyfsat bra bilder men är inte lika snabb i avtryckaren, som Nikon, som jag kan ta på mycket nära håll och även långt håll, mer att välja på i inställningar. Du kan se bilder senare på min blogg tagna med båda kamerorna. Priset på Nikon ligger runt 3000kr Canon vet jag inte säkert för den är köpt i Portugal ca 1000kr tror jag.

    SvaraRadera
  2. Hej och kul att du kikade förbi på min blogg!
    Har en kompaktkamera Panasonic Luminex DMZ-TZ20 som jag är nöjd med.Saknar den just då "Lilla dottrn" har fått låna den. Iphonen har fått ersätta den så länge.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Åh, jag har en gammal SONY DSC-H5 - den byter jag inte bort för allt i världen! Men i fickan får den inte plats, så något tips har jag inte till dig.

    Kul att du tittade in hos mig!

    SvaraRadera
  4. Tack till er som har gett mig tips på olika kameror. Har funderat just på Panasonic, så det var roligt att höra att den verkar bra. Det är kanske inte såå stor skillnad på dagens kameror men men
    Kram Yvonné

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Att skapa en bild beror på människan bakom kameran, kameran är bara ett redskap för att göra bilden synlig för betraktaren!
    Några erkänt bra kompaktkameror (med proffskvalite) är: Canon Powershot G 12, Nikon Coolpix P 7100,Nikon Coolpix P 500 och Panasonic Lumix-LX 5. Kolla gärna på Scandinavien Photos hemsida!
    Själv använder jag en Nikon Coolpix, som är några år gammal. Har även en större Canon systemkamera.
    Lycka till!
    MVH Arne

    SvaraRadera