lördag 4 maj 2024

Tiveden Och Nora ...

Vi lämnade Forsvik efter en god natts sömn och hade siktet inställt på Tiveden. En plats som vi besökt 2014 och har skrivit om den tidigare, vi mindes den som väldigt trevlig.

Tiveden är en Nationalpark alt Naturreservat. Skillnaden är att i nationalparken, äger staten marken och i ett naturreservat kan marken ingå i ett privat samt ett allmänt ägande. Vad Tiveden egentligen är, vet inte jag då det den benämns med bägge dom två orden. Hur som helst, så är det väldigt vackert lugnt och rofyllt att ströva runt i skogen.
Man hittar Tiveden mellan Laxå Askersund och Karlsborg. Vi kom från Karlsborg och följde skyltningen in till Tivedens Huvudingång, som ligger mitt inne i skogen.
Grusväg, smal sådan, dåligt med mötesplatser och plötsligt en 4 tons förbuds skylt! Nej vet ni vad, jag bestämmer mig för att fortsätta. Jättebusigt och med hjärtat i halsgropen att inte få möte eller bli ertappad kom vi fram till den så kallade Huvudentren.

Parkerade på den hänvisade platsen för husbilar/husvagnar.

Där hade hänt en hel del sedan vi var här, med ordentliga grillplatser med ved och toaletter.

Ett par 10-tal meter var gjord för rullstol barnvagn

Många skyltar var det som pekade åt olika håll, vi blev helt förvirrade, Vad skulle vi välja? Stenkällan, på 900meter gick vi förra gången.

Trollkyrkan på 2,6 km verkade vara en bra slinga och därifrån kunde man se hur långt som helst, vid klart väder förstås. Sagt och gjort med ryggsäcken med fikat på ryggen, brakade vi iväg in i skogen och kom ganska snabbt tillbaka. Den slingan började med en kraftig klättring upp för ett berg, nej nej det ville vi inte utmana oss på, med tanke på att det var blött. Att rutscha utför berget står inte på prio ett listan.
Tillbaka vid skyltarna och började om: Vilken skulle vi ta? Valet blev till Ösjönäs 3,6 km, då det spåret, inte skulle gå uppe på berg enl kartan.

Såg bra ut de första 100-tals meter, därefter blev till att klättra hoppa över vattenhinder.
Nej vi vände och gick tillbaka.

På motsatta sidan av sjön hade vi sett några ledstänger uppe på berget.

Fjärde gången gillt, om man ska räkna den där spängade biten vi gick först. Nu borde det väl bli rätt, då vi valde  mot Vitsand.

En hel del stenar som vi tog oss över.

Det var detta räcke som vi såg från andra sidan sjön.

Där uppe på berget gav vi upp och satte oss för att fika och njuta av lugnet och fågelkvitter.

Vi lämnade Tiveden utan att ha sett några grodor som vi gjorde förra gången då det var Grodkonsert vid parkeringen.
Vi tog en annan väg ut och fortsatte mot Tivedstorp fortfarande grusväg men lite flera mötesplatser. Och ut på 503, vidare mot Askersund.
Övernatta får man så klart inte göra inne i Tiveden på de få parkeringarna som finns. Man är hänvisad till campingen.

***
Kvällen slutade hos våra vänner i Nora, där vi vaknade följande morgon till snö! Hur less är man inte på detta vita som kommer med jämna mellanrum och lurar oss på Våren.

Vi tog en promenad och såg att snön redan hade börjat smälta bort.

Då var det dags att vinka Hej då till dessa goa Nora vänner som vi känt runt 20 år.
Jakob är också med på bilden, hans finger i överkant på bilden hihihi

Därefter åkte vi hem.

***
Som jag skrev i föregående inlägget, är vi hemma redan och nu njuter vi av den riktiga Våren med en dagstemperatur på hela 21 grader.