fredag 27 augusti 2021

Fiske I Älvdalen ...

Nu har vi kommit hem efter ett par härliga dagar uppe i Älvdalen tillsammans med ett par goda vänner, som också har husbil. Dom har frågat flera gånger om vi ville hänga med och fiska i Älvdalen. Har inte riktigt passat då Covid kom i vägen. Men nu vart det av och i söndags körde vi iväg och möttes uppe i Leksand på rastplatsen där den stora Kyrkbåten står uppställd.

Tidigare när vi stannat här har jag inte noterat att den är så stor och välskött. Många fikabord bakom gärdesgården, som är utspridda på stora gräsytor, det finns även en trappa ner till en liten brygga i Dalälven.

Vi fortsatte upp till campingen i Älvdalen och köpte fiskekort för 3 dagar. Då klockan visade "fika-dags", klev vi in på café Morins, som ligger utmed genomfartsvägen. Ett gammaldags café med anor från 1800-talet, där dom bakar allt sitt bröd. Bakelser, som har namn efter dansbandet Lars-Krister och Prinsessan Sofia. För att vara säker på att få någon av dom två bakelserna, får man nog chansa att vara där fram emot helgen. Vilket inte vi var denna gången men goda bakelser fick vi i alla fall.

Därefter satte vi kurs mot, Lokarakan, där finns skyltarna med Lägerplats. Vi svängde av till den mellersta platsen.

Österdalälven, som rinner förbi endast 10 meter från bilarna.
Här finns eldplatser, huggen ved i stora bitar - bra att ha med sig en yxa och torrdass.
60:-/dygn som betalas kontant i kuvert eller med Swish.
Killarna fiskade medans vi tjejer plockade lingon. Det fanns väldigt mycket lingon precis bredvid. Man vill ju inte gå långt in i skogen ifall BrummeliBrumm Björnen kommer.
Vädret var varmt och skönt, shorts och linne kunde vi ha, den första dagen. Nja sedan drog det ihop sig andra dagens kväll och då kom även lite fina regndroppar. Och på tredje dagen hade blåsten dragit in över oss och regntunga moln hängde i luften. Då gav vi upp och plockade ihop fiskespön och lingonhinkarna.

Vi är absolut inte några fiskare, som tur är kan A en hel del och visar Jakob hur knutar ska knytas osv.

Här hade vi torrdasset
En av eldstäderna med take över.

Första kvällen satt vi ute utan tak och det var väldigt skönt.
Jag försökte att få eld med tändstål, men det var svårt. Gnistor blev det men att få dom till att tända, klarade jag inte av. Det blev till att använda en tändare.

Skogen var fylld meed röda varma mogna lingon
Jakob plockade ett par liter med bärplockare och fick tillbringa lite tid med rensning. Själv använder jag bara fingrarna och behöver knappt rensa mer än ta bort ett barr.
Helt plötsligt hittade vi stora kantareller, halvt gömda under mossan.

Andra kvällens eld blev under tak då det föll lätt regn.
Tallkottarna blev väldigt vackra i glöden.

Vi tog en promenad utmed älven och kom fram till ett ställe som hade vitmossa i lådor, väldigt torra sådan. Passar nog bäst på elden som tändmaterial.

Hur gick det då för de flitiga fiskegubbarna?
Jo dom kastade och kastade och Jakob fick ett antal bottennapp med förlorade drag.
Så mycket närmare än denna fisk kom ingen av dom hahahaha

***

Nu känns det verkligen som hösten har kommit för att stanna eller? Tänk om vi kunde få några fina brittsommardagar, det vore härligt. Dags att fixa i ordning i trädgården och ta hand om frukt och bär.

Yvonné

torsdag 26 augusti 2021

Golf På Köping Kumla Nora Och Hemma ...

Golf är något som står på våran morgon agenda dagligen, i alla fall för Jakob, i ur och skur. Själv tar jag någon dag ledigt i veckan. Egentid är också skönt att ha och med det sagt, sovmorgon hihihi.

Vi har spelat en hel del golf tillsammans med Britt-Marie och Lars som har bloggen http://bmlarsreseblogg.blogspot.com

Förra året träffades vi uppåt landet på Puttoms GK och spelade tillsammans. Därefter har vi haft kontakt och i sommar har vi mötts upp och spelat ihop på några banor i Juli månad.

Vi började på trevliga Köpings Gk, som hade gjort nya fina ställplatser med utsikt över delar av banan. Hjulen på grus och fötterna på plastgräs och där fanns krokar att fästa markisen i, smart.

Spelet gick bra och jag gjorde en Birdie (= om hålets par är 3 och man får i bollen på 2 slag, då är det en Birdie)  och fick bjuda på en cm whisky när vi hade kaffepaus.

Nästa golfbana blev Kumla, Högtorpsbanan. En bana som Jakob och jag försöker spela varje år. Nu blev det första gången för B-M och Lars.
Där står man på en fin ställplats/camping på gräs och med el. Det finns en campingvärd som tar emot och visar en till rätta.
Banan går runt Nordsjön och har en hel del trixiga hål.
Skylten Tävling Pågår passade bra eftersom vi har en liten tävling, tjejerna mot killarna.

Vi gjorde även ett besök hos Konst på Hög.
427 trappsteg upp till toppen, pust.

Det här Trädet fastnade jag för, det hade gjorts i järn, i samarbete med de intagna på Kumla fängelset.

Från Kumla åkte vi vidare till Nora Golfklubb. Där möttes vi av en rejäl regnskur när vi hade installerat oss på deras plats.

Efter regnet kom dimman in över golfbanan och dagens sista spelare kommer in.
Följande morgon var solen uppe liksom vi och redo för ett spel på sommarens varmaste dag.
Vi sökte skuggan under våra stora golfparaplyer.
Denna dagen var det Lars tur att bjuda på en Birdie Whisky.

En riktigt varm runda blev och efter lite mat i magen och dusch åkte vi vidare till
Westerqvarn.
Vi hade sett fram emot en pizza men tyvärr var det stängt, endast cafe var öppet.

Det blev en fin lugn kväll medans mörkret sänkte sig över oss.
Följande dag åkte vi tillsammans hem till oss. Nu fick vi möjlighet att visa runt våra vänner. Vi tog cyklarna och trampade till Tyresö Slott där vi fick en lite improviserad guidning i Prinsvillan. Vidare bort till Notholmen och gofika på deras lilla cafe.

Hemma igen och lite hungriga, då är det bra med korv och Lars skötte grillen. Efter kvällens middag, blev det en promenad ner till vattnet men inget dopp för oss.

Naturligvis blev det en golfrunda på "våran golfbana" innan dom skulle vidare.
Efter golfrundan räknade Jakob och Britt-Marie scoren men hur det än räknades, så efter alla våra rundor, vann killarna totalt.

Många trevliga roliga dagar på de olika golfklubborna har vi haft.
Och vi visste redan då att vi skulle träffas igen och spela ihop.