fredag 28 juni 2019

Medevi Brunn ...

Efter  att spelat på fina trevliga Vadstena golfbana

Fortsatte vi upp till Medevi Brunn, som ligger norr om Motala. En plats som jag blir lite osäker på om vi har besökt tidigare.
Men nu har vi gjort det och det var trevligt, kan rekommenderas.
 I parken, bredvid Schweizer cafet, är det musik var dag klockan 15-16, När vi var där var det dragspelmusik.
När spelemännen hade gått hem, såg det ut så här med Cafet i bakgrunden.
Själva brunnsbyggnaden är vit och fin.

Här blir några törstiga personer serverade och dom rynkade på näsan precis, som vi gjorde, det var inte såå gott mycket järn.
Omgivningen är väldigt fin att gå runt i. Lite synd att en del byggnader snudd på förfaller, i alla fall ser det ut så. I det gamla badhuset, verkar det vara målarkurs, hmm, såg i alla fall väldigt öde ut.

Den fina lilla kyrkan där det är andakt varje morgon klockan 8, ibland konserter.
 Altare och predikstol tillsammans i mitten och kyrkbänkarna är vända mot mitten.

Klockstapeln med Gästgiveriet till höger.
 Evighetsträd, har vi sett lite här och där. Gamla träd som inte avverkas utan får stå kvar för att få de små krypen ska få fortsätta att bo i det.

Klockan 21, varje kväll, går Grötlunken och man får mer än gärna ansluta i ledet och gå med, vilket vi gjorde hihihi
En lite stund innan de går iväg spelar blåsorkestern på verandan.
Rättning i ledet
Det hela tar cirka 15 minuter. När man kommit tillbaka där man startade, ställde man upp sig på led mitt emot varandra och tackar varandra för dagen och önskar God Natt.

Länkar här till Medevi Brunn så ser ni hela sommarprogrammet och kan läsa lite om det.

Yvonné

söndag 23 juni 2019

Utflykt Till Skuruhatt Skururgata ...

Morgontemperaturen är ganska sval, runt +15 grader, solen skiner och det blir snabbt varmare.
Redan förra året hade jag sett ett ställe som jag tänkte vi skulle besökt men så blev det inte då. Vilket passade bra att gör i år, på midsommardagen.
Cyklarna var redo och vi lika så med fika i ryggsäcken.
Tänk så vackert det är i vårt svenska landskap med kossor i hagen och alla fina sommarblommor.

Efter att trampat 11km kom vi fram till denna skylt, som visade att snart var vi framme vid målet.
 Vissa vyer är bara såå vackra, som denna.

Äntligen framme vid naturreservatet
 Det är cykelförbud på stigen, som är fint i ordningställd, handikappanpassad. Vi bestämmer oss för att gå upp till utsiktsberget Skuruhatt först.
 Utmed stigen fanns höga ormbunkrar, kanske 160cm

Den allra sista biten upp till utsiktspunkten, ser ut så här. Vilket inte är speciellt handikappvänligt. Det kanske fanns någon annan stig ända upp, som vi missade, ska låta vara osagt.
Jakob står uppe på en av Smålands högsta punkter, 337 meter.

Milsvidd utsikt var det där uppifrån.

Lovar att det smakade bra med fika på utsiktsplatsen, i solskenet, efter de 13 km som vi cyklat.
Där uppifrån går det en stig ner genom skogen, till Skurugata.

Här börjar stigen få ett annat utseende, ganska mycket rötter och sten.

Från denna skylt, börjar det gå brantare neråt och stigen börjar mer eller mindre bara bestå av sten.
Vid denna punkt börjar själva Skurugata, då har vi kommit ner till botten av den.
 Stora frodiga ormbunkar växte där nere i den lite svalare luften.
 Och så här såg då stigen ut! Gäller att ha bra på fötterna, flip-flop eller klackskor är inget att rekommendera.
 Över stock och sten, tog vi oss fram.
Det är svårt att fota så man verkligen kan se hur naturen ser ut.
Denna är Smålands största skura och är en 800 meter lång klyfta, som är mellan 7-24 meter bred. Bergets sidor är upp till 37 meter höga.

Jodå, stigen går rakt in under det överhänget.
 Tallens krona, har lite stöd mot berget.
Det går upp
 För att sedan gå ner

och upp igen, pust, så var det ner och upp hahaha
Hittade en plats där solens strålar nådde ner och då smakade det gott med vattenmelon.
Denna rundslinga, som vi gick, är bara 2 km men det kändes betydligt längre. Nu stannade vi ofta och tittade och fotade, så det tog sin lilla tid. Tror säkert att man kan gå igenom snabbt, men varför göra det när det är så häftigt.
När vintern varit hård och kall, kan det ligga kvar snö nere i skuran långt in på sommaren. När det regnat, samlas det vatten och kan vara svårt att ta sig fram, skulle inte rekommendera att gå då med tanke på alla stenar.
Vi kom upp på samma parkeringsplats som vi startade och det vara "bara" att hoppa upp på cyklarna för att trampa de 13 km tillbaka.
(Såg en skylt som visade att man inte får övernatta med husbil.)
När vi var hemma på campingen, var vi väl förtjänta av en riktigt stor glass hahaha
En mycket intressant utflykt. Jag som trodde vi skulle få se ett vattenfall, vilket vi inte fick hahaha Dåligt pålästa var vi men det gick bra ändå.

***
Idag, söndag, har vi checkat ut och åkt till Tranås golfklubb för att spela i morgon. Men så blir det inte, då första speltid var först klockan 11. Det tycker vi är för sent hahaha vi vill spela tidigt på mornarna.
Lämnade Tranås och nu står vi på Vadstena GK och har fått en tidig speltid i morgon bitti.
Passade på att ta en cykeltur på 2 km, in till Vadstena för att äta glass.
Oj så mycket Vallmo det fanns utmed vägen.

Vi cyklade bort till Ställplatsen, som vi inte sett sedan den har blivit nygjord. Det var fullt med husbilar. Vi hittade våra vänner där, som vi sagt: Hej då till, tidigare idag hahaha. Det blev en glass och en runda runt slottet tillsammans, innan vi cyklade tillbaka.
Stor Varm TackKram till er EBoS för en fin och trevlig Midsommarhelg tillsammans.