tisdag 6 september 2022

Del 14 Gotland Stora Karlsö ...

Detta inlägg kommer handla om Fåglarna, nej naturligtvis inte Hitchcocks Fåglarna, utan fåglarna på
Stora Karlsö.

När vi åkte över till Gotland hade vi bland annat en önskan, om att åka ut till Stora Karlsö och titta på dels orkidéer och det som det är mest av, fåglar.

Dagen var kommen och bra väder skulle det vara. Från Kovik, åkte vi på morgonen direkt bort till Klintehamn, där båten skulle gå ifrån. Båtbiljetterna hade vi bokat online, när vi såg att vädret skulle vara bra. Biljetterna hämtades ut på plats. Just den här dagen var det mer än fullt på överfarten. På för/efter säsong var det 2 avgångar/dag, under högsäsong 3 gånger. Biljettpris 395:-/vuxen. Överfarten till Stora Karlsö tar runt 30-40 minuter. Man kan även åka till Lilla Karlsö men den turen kan jag inget om.

Där borta på kajen, vid kontoret finns en restaurang och även en ställplats.

Klockan 9,30 var det avgång med Stora Karlsö

Passerade Lilla Karlsö
Vi lade till i Norderhamn och samlingspunkten var vid flaggsången, där man fick information om ön, förhållningssätt. Stora delar är fågelskyddsområde och man får inte ta med hund, inte tälta eller göra upp eld. Om man vill, fanns det även möjlighet att övernatta på ön, vilket man måste boka innan man åker över. Önskar man äta lunch, måste man boka den också där och då. En guidad rundtur ingår i biljettpriset, annars får man en karta som visar hur man får gå på ön. Ett litet museum fanns också att titta på. Stora Karlsö är inte en stor ö, trots namnet, bara 2km från öst-väst och 1,5km norr-söder.

Vi valde att gå med på den guidade turen och hon var så duktig att berätta. Hon jobbade halvtid som guide och halvtid i ett projekt med Alkfåglarna=Sillgrisslor och Tordmulen, som häckar här på ön. Vi fick mycket bra information, att man sedan inte minns allt är en annan femma hihihi.
Vi hörde Näktergalen, en fågel som jag inte tror jag har hört tidigare.
Boendet är lite utspritt

Svalorna hade bråda dagar med att hämta mat till sina ungar.

Ute i viken är fåglarna Sillgrissla och Tordmulen.

Turen runt på ön är lätt att gå, bara en ganska brant trapp att gå uppför.
Så var man uppe vid Fyren, som byggdes 1887 och är sammanbyggd med själva boningshuset, vilket är ganska ovanligt. Där kan man också övernatta, om man törs vara tillsammans med spöket, vill säga.
Visst ligger det vackert med den utsikten.
Nu hade vi då kommit till utsiktsplatsen på klintkanten. Vad som väntade där, kunde kännas på lukten av fåglarna spillning! Jösses vilken odör som slog emot oss när vi kom nära. Trots det så var det väldigt häftigt att se så många tusentals fåglar (runt 14 000 st) som häckade på klippväggen.
Nu blir det fågelbilder på Sillgrissla och Tordmule, fast utan lukten.
Dessa fåglar återvänder till "sin" plats år efter år och lägger ett ägg direkt på klipphyllan, ganska stort som skimrar i turkost. Om ägget av misstag skulle falla ner och gå sönder, kan det hända att det kan bli ytterligare ett ägg. Beror på vilken tid det är i häckningen, så att säga.
Dom sitter normalt med ryggen ut mot havet, däremot om det blir väldigt varmt när solen ligger på, vänder dom sig om och får då sitt vita bröst ut mot havet.

Det är några till där nere vid vattnet.

När ungarna är flygfärdiga, vilket brukar vara runt Midsommar, puttas dom ut över kanten, vilket sker efter solnedgången för att ungarna inte ska bli tagna av rovfåglarna.  Dom kan inte flyga, mammorna flyger fram och tillbaka för att visa ungarna. Stackars ungarna, dom får bara en chans, ramlar dom ner på stenarna kan dom klara sig, på grund av att deras skelett fortfarande är så mjukt och kan ta sig ut till vattnet. Där väntar deras pappor och ger ifrån sig lockrop för att dom ska hitta rätt. Visst är det häftigt.

Guiden berättade att dom lever sitt liv på vattnet och det har uppmätts att dom kan dyka/simma ner till 200 meters djup för att fånga maten. Normalt håller dom till på runt 60 meters djup. Duktiga simmare är dom. Det projektet som hon jobbade med var bland annat ringmärkning och dom har en  Sillgrissla som var 47 år 7 månader, som återvänder dit. Någon undrar kanske hur man ringmärker? Nedanför fyren, där fåglarna häckar, har man byggt en konstgjord klippvägg, utanpå den vanliga väggen, som är fyra våningar.  Personalen har en lucka ovanpå den konstgjorda väggen att klättra ner i. Dom befinner sig alltså mellan riktiga klippväggen och fåglarna, där det finns luckor som dom snabbt som ögat kan sticka ut handen och titta på dom. Det finns även kamera uppsatt så även vi kan följa fåglarna på WWF hemsida.

Nu fortsätter vi vidare på ön, magen kurrar hihhi.
Här kom vi fram till ett gravröse från bronsåldern där delar av kallmuren av staplad sten.
Kommer så småningom fram till en Tvåbladig Orkidé, vilket inte var lätt att upptäcka bland allt annat grönt.

Den ser ut så här när den blommar.

När vi var påväg tillbaka mot Nordehamn, blev det ett väldigt liv på fåglarna som var ute i gräset, dom försökte mota bort en stor Havsörn och dom lyckades.
När det var pandemi, ökade beståndet med Havsörnar som tog "över" och tog fåglarnas ägg/ungar. Nu när turisterna vänder tillbaka, har det minskat med Havsörnar och ägg/ungar blir kvar.
Innan man är tillbaka, ser man en väldigt stor raukport, av revkalk, kallas Hässelby läde. Tänk att för drygt 10 000år sedan har den bildats när den lagrade kalkstenen eroderats bort av vågorna i Ancylussjön. Det är ju helt fantastiskt tycker jag, svårt att ta in.

Nere vid hamnen finns även en en grotta, Stora Förvar, som vi inte gick till. Vi vill ha lunch i stället.
En enkel trevlig restaurang med stort fönster ut mot havet, där sälarna låg och solade sig på någon sten.

På anslagstavlan fanns anteckningar om vilka fåglar som synts till.

Båten kom in klockan 15 och tog oss tillbaka.

När vi kom i land, körde vi söderut utmed kusten till Djupviks lilla hamn. Där stor redan en husbil som visade sig vara ett par, som vi tidigare hade pratat med uppe på Fårö. Hade en trevlig kväll i kvällssolen som bjöd på en Halo.

Det var en av alla dagarna vi hade på Gotland och fler kommer.