fredag 20 augusti 2021

Thaibåten Och Ulriksdals Slottsträdgård ...

Fortsätter med min uppdatering från sommaren.

Äntligen har min väninna Pia från Malmö kunnat ta sig hit upp till Stockholm. Eftersom det inte är läge att resa till Thailand, bestämde vi oss för att gå till Thaibåten, som ligger förtöjd i Hammarbykanalen. En liten sandstrand med solstolar finns det på bryggan, för dom som bara vill ta något att dricka. Vi ville äta och fick ett bord inne.



Smarriga drinkar och maten var jättegod, vi åt fyra olika rätter. Det var som i Thailand, förutom att det inte var lika varmt och fuktigt hihihihi. 
Däremot var toaletten, i alla fall den som jag gick in på, väldigt väldigt trång. Svårt att vända sig om, backa in, var det som gällde. 
Vi fick en trevlig em/kväll tillsammans.

***

Även träffat en annan av mina väninnor, vi har inte setts under hela pandemin.
Nu har det blivit av och vi fick en väldigt mysig dag på
Ulriksdals Slottträdgård.
Tänk att jag aldrig varit där tidigare, trots att jag har bott i Solna under många många år. 
Det finns flera stora växthus med vackra blommor och fina arrangemang. Ett mysigt cafe med godsaker som citronmarängpaj gott gott. En liten takterass finns också och även ute i trädgården fanns ett cafe bland äppelträden.
Kan varmt rekommendera ett besök.





Självplock av blommor och fina grönsaker.

Mangold och Grönkål

Här under glastaket fanns en soffa som vi slog oss ner i, det fanns även en dagbädd, tror jag det kallas för. Vi tordes inte lägga oss i den, för vem vet, vi hade kanske somnat hihihi








Hur många sorters Rosor det fanns, vet jag inte men många var det.

Tack Lena för en mysig dag i trädgården.

Våran trädgård har också lite grönt att bjuda på, som till exempel denna stora Zucchini. Dom har en förmåga att växa till sig snabbt, på bara någon dag blir dom stora. Just nu är vi inne i Zucchini perioden då blir det soppa, plättar, bröd ja allt innehåller Zucchini.


Kram

Yvonné









10 kommentarer:

  1. Ulriksdals Slottsträdgård ser alldeles ljuvligt ut! Där får det nog bli ett besök någon gång.

    SvaraRadera
  2. Ulriksdals Värdshus tillhör mina absolut största favoriter. Tänk bara att kunna parkera bilen utanför, äta gott och den härliga miljön.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Värdshuset är inget som jag besöker, däremot slottsträdgårdens cafe med fin miljö.

      Radera
  3. Thaimat och sandstrand ja du hittar fina ställen. Slottsträdgården skulle jag vilja se någon gång. Inte illa att kunna gå på självplock av så fina grönsaker, vilken växtlighet. Vi är också inne i zucciniperiod. Ja visst växer de fort, jag hinner knappt med att använda dem. Idag stekte vi dem skivade, samt rev till salladen.I morgon ska jag baka långpannebröd med zuccini, så gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får ta en tur till trädgården när ni kommer nästa gång. Det blir mycket zuccini nu, fick reda på att man kan frysa den också, det ska jag testa.

      Radera
  4. Har nu skrivit tre kommentarer som försvunnit så jag ger upp.
    Thaiboat besöker vi ofta, ligger helt nära där vi bor. Ibland mat och ibland för en drink.
    Ulriksdal är så fint. Var där ofta när vi bodde o Solna men nu blir det ett par gånger per år. Alltid så trevligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh så tråkigt att det strular med kommentaren, inte bra alls. Nu vet kom det i alla fall med även om ditt namn blev annorlunda.
      Ja ni bor ju nära och kan bara gå dit när ni ser att det inte är någon kö. Tyckte det var mysigt där och maten god. Ulriksdal är en liten trädgårdspärla.

      Radera
  5. Hej!
    Det var Ditte som skrev kommentaren.Fungerar inte att få till kommentarer det utan att vara anonym.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej vill inte att det ska börja krångla med kommentarerna, igen. Speciellt när jag inte vet om jag, kan göra något åt det. Tack att du tog dig tid att försöka igen.

      Radera
  6. Absolut det tycker jag ni ska göra det är så fint.

    SvaraRadera