onsdag 24 oktober 2018

Norge Resan Del 11 Henningsvaer På Lofoten ...

Har nu kommit till den 4/9 på våran resa och den morgonen var det trevligare väder +9grader
Lofoten består av ett antal öar som vi kom att åka vidare på. Genom tunnlar, över smala broar, väldigt smala kringelikrok vägar och något rakare.
Det finns egentligen bara en enda väg som man kan åka på, om man ska ända ut till den yttersta udden från fastlandet. Visserligen finns det avstickare men man hamnar ändå på E10.
Det finns olika alternativ till att ta en färja ner till Bodö. Då behöver man inte åka samma väg fram och åter. För våran del åkte vi vägen fram och åter, dels för att vi inte skulle längre söder ut och så var det ju såå vackert. Allt kan sammanfattas att det är otroligt vackert. Undrar hur mångar vi sa just det: titta sååå vackert det är.  Många gånger i alla fall.
Nu fortsätter jag att visa mängder med bilder från denna etapp till Hanningsvaer.

Vi rullade iväg och genom den tunneln som vi övernattat "bredvid".

Vi gjorde ett kort stopp i staden Svolvaer, som är ett handelscentrum på Lofoten och har världens största torskfiske under januari-april. Tänk att då deltar så många som 3000 fiskare.
Vi stannade bara till för att handla lite mat.
 Hade siktet inställt på den stora Vågan kyrkan eller som det stod på skylten
Lofotkatedralen.
Den invigdes 1898 och lär rymma 1200 personer men som vanligt hade vi oturen att den var stängd och skulle öppna först efter flera dagar.
Här kunde man inte titta in genom något fönster, hade behövt en stege. Fast man kan alltid söka på internet om man är nyfiken, som jag är, för att få se hur den ser ut inuti hihihi

Kyrkan ligger fint bredvid fjorden och det var ebb, vilket bara ser lerigt ut på bilden.
 Fortsätter vägen framåt och tar av till orten Henningsvaer, som är som många andra, en fiskeort på många småöar.

N68 9 24  E14 12 27
Där fanns en 2 timmars gratis parkering som vi ställde oss på och började gå runt bland de trevliga husen.
Inte så mycket turister precis, vi behövde då inte trängas. Mötte ett glatt sällskap svenska damer, som hade tagit sig upp till Bodö med tåg tror jag det var. Därifrån med båt till Solvaer. Dom tyckte si så där om den orten och nu hade dom åkt hit med lokalbussen under dagen. Dom hade även bokat in ridning på strand och en båtuflykt, låter mysigt med ridning, om man kan rida, vilket inte jag kan.

Ett litet galleri hade öppet med en hel del fina munblåsta glas, i vackra färger och roliga modeller.

Jodå, visst fick vi några regnstänk på oss men det gjorde inget för det var väldigt snabbt övergående, blev knappt blöta.
Tittade in i en liten butik och pratade med en fotograf, som hade väldigt fina bilder över just denna fiskeby. Bland annat en av de mer "kända" drönarbilderna över en fotbollsplan. Vi knallade bort till fotbollsplanen, som ligger ytterst ute på en av öarna.

En snedträff bort till höger i bild och bollen flyger av plan och ner i havet!
På den lilla vita byggnaden bredvid fotbollsplanen, satt denna fina tavla, just över denna plats.
Håll med om att det är vackert.
Tänk om vi hade haft kvar våran drönare då hade vi kunnat tagit en sådan bild själva.
 Fotbollsplanen är inte bara omgärdad av havet. Det finns mängder med träställningar
De är till för att torka fisk på. Vi frågade fotografen om hur det var med lukten från fisken eftersom det finns ställningar precis överallt. Han svarade: man väjer sig och det luktar pengar och skrattade hahaha

Jag förstår inte hur man kan hänga upp fiskarna. Man kan inte vara alltför kort i rocken för att nå upp. Marken under ställningarna är allt annat än plan och på vissa ställen flera meter upp i luften. Kanske det är så pass mycket snö, vilket skulle kunna göra det lättare att hänga upp. Man använder förståss långa störar för att kroka fast fisken men ändå högt dit upp.

De yttersta husen.

Lite snett och vint åt alla håll
 Där uppe i belysnings stolpen var det några byggare som behövde el inför kommande mörker och kyla Hahahaha
Ett stort fågelbo

Bakom den blå dörren fanns ett mysigt cafe.

Vägen tillbaka passerades denna stora torkställning vid brofästet.
 Bron som vi åkt över.

Regnbåge

Så lämnade vi Henningsvaer och fortsatte vidare för att hitta en trevlig nattplats.