måndag 11 augusti 2014

Nej Sätt Fart Nu! Ut I Skogen Ska Vi Gå....

 Pjäx Och Keps Och Ränsel På!
 Så skrev Povel Ramel, the picnic song.
Jakob kollar kompassen och väderstrecket.
Och ut i skogen gick vi idag efter att regnet slutat.
Utrustade med varsina korgar för att lägga alla de stora gula kantarellerna i, som jag bland annat har sett att bloggvännen Maggan har berättat om.
Åh vi gick och gick och gick. 
Mjuka härliga tuvor.
En liten orm låg och slöade bland riset.
Brydde sig inte ett dugg om att jag stannade för att fotografera.
Visst är det skönt i skogen och fikat smakade extra gott.

Det här var vad vi fick ihop efter att varit i skogen 2 timmar hahaha
Visst är det skrattretande, 1 dl blåbär!
"Har du sett herr Kantarell bort i enebacken?
Har du sett fru Kantarell i den gula kjolen?
Alla barnen Kantarell, hundra visst och mera 
krupit upp ur gräsets fäll, och blir ständigt flera."

Den här texten stämde då inte in på våran kantarell promenad idag hahaha
Skam den som ger sig, vi får göra flera skogsbesök och fikat kommer säkert, att smaka lika gott då, som idag hihihi

Kram
Yvonné

20 kommentarer:

  1. Visst är det bara skönt att komma ut !!
    Att få känna lugnet i skogen!
    Då smakar fikat extra gott med!
    Att det sen inte blir nå svamp gör inget
    kommer väl fler tillfällen :-)

    Hadet gött/Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du rätt i, det kommer fler tillfällen.
      Kram

      Radera
  2. Mysigt med skogen om myggen håller sig borta :)
    Fikat såg gott ut men inte många blåbär :)
    Kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fanns inga mygg! Jag som brukar vara såå omsvärmad.
      Kram

      Radera
  3. Allt såg så trevligt och mysigt ut tills jag fick se bilderna på ormen. Fikastunden såg mysig ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fika är A och O när man går i skogen hihihi
      Kram

      Radera
  4. Har precis hittat hit och kikat på alla härliga bilder från en mysig skogsdag. Och visst kan en dag i skogen vara fantastisk - med eller utan kantareller! (Men med de regnmängder som har kommit de senast dagarna kan nog de små gula godingarna växa till sig framöver)
    /Marina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen och Tack för att du lämnar kommentar hihi
      Ja vi får hoppas på mer regn, nu menar jag i lagom mängder på nätterna och sol på dagarna, då kommer dom säkert.

      Radera
  5. Ni fick ju frisk luft, inte illa det!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så rätt så Lennart, mycket frisk skogsluft hihi
      Kram

      Radera
  6. Kul att jag gett er lite sug efter skogspromenad :) Kanske har ni haft mer torka än vi, men svampen kommer nog ska du se. Tur att inte jag var med när du fick syn på ormen, då hade jag fått mardrömmar på natten. Jag har nog ormfobi :D Jag hittade inte ett blåbär, men i fjällen finns det massor säger min svägerska, bara lite långt att åka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj hoppas du kunde sova efter att tittat på min bild? Vet fler som har ormfobi och det kan yttra sig på olika sätt.
      Jag hoppas att svamparna dyker upp snart.
      Kram

      Radera
  7. Lite blåbär ska jag ut o försöka plocka i skogen...kantarellerna dom får vara för min del;-) Här öser regnet ner just nu så jag får vänta till det slutar. Inte mycket blåbär ni hittade...ni var på svampställe...det kanske var därför:)) Kramiz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej Dessan det var i minsta laget med blåbär. Syntes att dom plockat med bärplockare.
      Kramiz

      Radera
  8. Alltid mysigt att komma ut i skogen. Hittar man sen kantareller blir det som extra guldkant på tillvaron, blåbärspaj, om än liten sådan, är inte fel det heller :-)! Bättre tur nästa gång! Lär ha regnat ordentligt i Sverige så ju kommer dom nog snart. I tusental :-)! Kram/Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller tummarna att svamparna kommer upp snart snart snart hihihi
      Kram

      Radera
  9. Som jag skrivit flera gånger i sommar, "Skogen är underbar, bara man slipper jobba i den". Vad gör det att ni inte hittade kantareller, det är ju såsen som är god. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är skogen underbar och jobbat i den har jag inte gjort mer än att plockat bär och svamp hihi
      Kram

      Radera
  10. Skogsfika är det bästa som finns! Och kantareller är gott, om man hittar några alltså... Jag har inte ens varit ute och letat, jag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det mysigt med fika i skogen.
      Kram

      Radera