lördag 25 juni 2022

Del 1 Gotland Visby Högklint ...

Nu har det verkligen gått hur långt som helst mellan mina inlägg. Blev som lite "semester" från bloggen.

Just riktig semester, har vi också haft sedan slutet av Maj månad, fram till den 23/6.

Vi tog sena nattfärjan Destination Gotland från Nynäshamn över till Visby. Ombord var det ingen trängsel, 103 passagerare.

Överfarten var lugn och tydligen gick vi i dimma innan vi kom fram till Visby.

Jakob har varit ett antal gånger på Gotland för si så där 40-45 år sedan, vilket knappast räknas längre eller hur? Själv har varit på Visby/Snäck, en dag eller två, när det var populärt på glada 80-talet. Räknas absolut inte längre.
När det började ljusna och vi rullade av färjan vid 03,30 tiden, hade vi tittat efter en ställplats som låg inte så långt från hamnen. En grusplan Pay&Stay, som inte kändes så rolig att lämna bilen på följande dag då vi ville besöka stan. Åkte vidare och kom fram till nästa ställplats, Kung Magnus väg, stor personbilsparkering med avdelade stora platser för husbilar, bredvid busstorget och ringmuren, Kajsarporten. Betalas med Easy Park/Parkster. Där somnade vi gott och vaknade till fram på morgonkvisten eller kanske man kan säga förmiddag. Då var det lite gråmulet och vi gjorde oss redo för ett stadsbesök.
Vi hade skaffat en bilkarta och en bok med "Gotland vandringsturer och utflykter". Den boken har vi haft bra nytta av för att få tips och information. Vi har vandrat lite, fast mest cyklat, si så där runt 18-20 mil.
Med kaffe och vandringsboken i ryggsäcken, började vi alltså med Visby och gick runt lite hit och dit.
In genom Kajsarporten, som är den närmast porten där vi parkerat.
År 1661, bedrev Maria Bönderby, djurhållning innanför muren och ville ta ur djuren på bete. Så den porten togs upp i muren och bekostades av Maria Bönderby.

Det är lite kuperat i Visby från där vi stod parkerade och vi fick gå gatorna ner, för att komma till Donners Plats, där finns bland annat Turistinformationen. Butiken Kvinnfolki ligger precis bredvid och där arbetar min väninna, men just denna dag var hon ledig och skulle arbeta dagen efter.
Vi gick ut genom Donnersporten som förbinder innerstaden med Almedalen.

Till minne av Olof Palme "Utsträckta Händer" är gjord i granit och kom på plats 1991.

Tyckte den var fin med ansikten och händer som sträckts mot varandra.

Tulpanerna blommade och doftade gott.
En and, som hade en annan slags teckning.
Fortsatte in genom Fiskarporten och de fina gränderna, Skogränd och Fiskargränd. Rosorna hade inte slagit ut, knappt några knoppar.

Därefter blev det Botaniska trädgården.

Alunroten hade vackra blad.
En annan sorts Alunrot.

Gick över Gotlandsänget, som hade ett hav med Tusenskönor.
Med siktet inställt på
Näsduksträdet.
Första gången jag ser ett sådant träd. Näsdukarna hade inte blivit riktigt vita, utan var lite limegröna.

Därifrån var vi nära Snäckgärdsporten och gick upp i tornet för att få en fin utsikt.

Vilka fantastiska syrenbuskar, så höga.
Sedan blev det fika och mackor.
Kom till en skylt för Hälsans stig och det var ungefär den sträckan vi hade sett ut att gå från våran bok.
Bara att sätta fart framåt, vädret höll sig bra, inte en droppe regn.
Murgrönan är Gotlands landskaps blomma och man ser hur den klär in träden.
Den här vandringen gick utmed havet, genom skogen, lite våtmark där bland annat denna blomma, Vattenklöver växte.
Här går stigen bort mot en trappa
som vi hade tur att det inte regnade, då hade det inte varit roligt att gå där, framför allt inte ner.

Såklart att det blev lite mer kaffe och därifrån var det också en fin utsikt.
På stigen tillbaka mot Visby kom vi in bland blommande doftande Ramlök. Första gången jag ser hur den ser ut.

Så var vi åter i Visby, genom Norderport.

Vi kom fram till St. Nicolai ruin, som är den bäst bevarade ruinen.
Hade turen att den var öppen, då det skulle vara ett event samma kväll och vi fick titta in.

Kom förbi Sankta Maria Domkyrka

På Stora Torget finns St Katarina ruin, som hade hunnit stänga när vi kom.
Följande morgon hade lite fint duggregn i luften.
och vi gick ner till Kvinnfolki för att träffa min vännina., Annika. Vi bodde grannar "i våra tidigare liv".
På sent 70-tal och början på 80-talet i Skokloster. Vi är dessutom lika gamla, fast jag är 1 dag äldre hahaha. Och har inte träffats på si så där 25 år! Men har alltid gratulerat varandra på födelsedagarna. Så roligt att träffas igen, vi bestämde att ses lite längre fram under våran vistelse på Gotland.

Lämnade Visby och körde en kort bit söder ut till Högklint utsiktsplats.
Det var fortfarande lite duggregn och blåste kraftigt. Inget mysigt väder att ge sig ut och gå ner till stranden i. Utan vi höll oss uppe på klinten, lite obehagligt när vinden tog tag i en.

Gick bara ner för trappan, till gräsplätten, som fåren förr drogs till för det goda gräsets skull men kunde inte ta sig upp igen utan dog där nere.

Den här orkiden tror jag heter Ängsnycklar.

Lämnade Högklint och duggregnet bakom oss och fortsatte till nästa ställe ...

Yvonné

1. Så skoj att få ta del av alla era upplevelser på Gotland även om vi sett en del på IG och FB. Kanske att vi tar några veckor där nästa vår???

1. Det gör vi säkert också Favoriter i repris.

2. 🙋🏼‍♂️ Hej & Välkommen åter. För mig är det 50 år sedan jag var på Gotland. Idag skulle jag tycka att det skulle kännas lite "svajigt" att åka dit.

1. Tack, det blev ett långt semesteravbrott. Vi tänkte också på det svajiga men väl där tänkte vi inte på det. Visserligen hörde vi flygplanen men så var det ju också en stor övning just då.

3. Vad trevligt med en tur till Gotland. Vi var där för ett par år sedan och skönast är ju att komma hit när det inte är högsäsong. Kände igen mycket från er runda i stan. Har i övrigt förr varit ganska mycket på Gotland.
    Vi var då på en kryssning och hade bara en dag i land. Men i strålande sol.
    Lite trist känns tycker jag det är att ställplatserna för husbilar, vad jag noterat från flera, har trist utsikt. Men å andra sidan är man ju inte där så mycket.
    Högklint i blåst kan ju kännas och vara lite läskigt.
    Ha det fortsatt fint.

1. Gotland har då blivit en favorit för oss båda. Ja det var inte så mysigt på Högklint men vi fick en känsla i alla fall. Kryssning, det var många kryssningsfartyg som kom dit nu etersom dom inte går vidare till St Petersburg. Många olika språk hördes.
      Som du skriver så är man inte så mycket i husbilen, i alla fall inte när man besöker en stad. Det är mer känslan, Var man ställer sig att det känns ok och inte på några konstiga platser.